Permalänk
Medlem

spillde lite saft på mitt QPAD MK-80

Tjena igår spillde jag saft över mitt Qpad mk-80 (mekaniskt tbord) torka bort allt jag kunde.. idag har knapparna R, F och Z blivit tröga knapparna fastnar och är hårdare att trycka på..

någon som vet vad jag kan göra åt det? hört att men kan spola med vatten och sen låta det torka några dagar, och så kanske man kan använda något bakteriestopp som inte är ledande?

vad är bäst att använda?
har ni spillt något och hur fick ni bort allt ?

Visa signatur

Processor: Intel i7 2600K 3.4 GHz antec Vattenkylning| RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: GTX 560 ti 448 cores | Nätaggregat: Fractal design Newton R2 650W | Skärm: BenQ XL2410T 120Hz | Tangentbord: QPAD|MK-85| Mus: Qpad OM|-75 Steel series Ikari, razer naga, zowie ec1 | Musmatta: Qpad XL HeatoN Steel series (hereos of newerth) och zowie mattan

Permalänk
Medlem

Man fick ju med ett verktyg för att plocka av knapparna så det ska väl bara vara att plocka av dem och rengöra under.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Rydisen har gjort det.. dom ser ju ut så här http://www.google.se/imgres?q=qpad+mk+80&um=1&hl=sv&sa=N&biw=... och kommer inte åt att göra rent mellan det orangea och svarta..

Visa signatur

Processor: Intel i7 2600K 3.4 GHz antec Vattenkylning| RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: GTX 560 ti 448 cores | Nätaggregat: Fractal design Newton R2 650W | Skärm: BenQ XL2410T 120Hz | Tangentbord: QPAD|MK-85| Mus: Qpad OM|-75 Steel series Ikari, razer naga, zowie ec1 | Musmatta: Qpad XL HeatoN Steel series (hereos of newerth) och zowie mattan

Permalänk
Medlem

Jag brukar skruva ner mitt tb och ta bort all elektronik sen lägga plasten i ett varmt bad, detta får tb se helt nytt ut också

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

någon som har var och pillat i detta slags tbord? kan man få bort alla slags elektronik delar?

Visa signatur

Processor: Intel i7 2600K 3.4 GHz antec Vattenkylning| RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: GTX 560 ti 448 cores | Nätaggregat: Fractal design Newton R2 650W | Skärm: BenQ XL2410T 120Hz | Tangentbord: QPAD|MK-85| Mus: Qpad OM|-75 Steel series Ikari, razer naga, zowie ec1 | Musmatta: Qpad XL HeatoN Steel series (hereos of newerth) och zowie mattan

Permalänk
Medlem

Går det inte att spola det med varmt vatten i duschen eller lägga det i blöt i badkaret och sen låta den torka i några dagar? Det är väl inget som går sönder av vatten bara man låter det torka ordentligt.

Permalänk
Medlem

Bort med allt elektroniskt och låt allt ligga i vattenbad som andra skriver och låt det torka länge, vågar du kan du lägga knapparna på bakplåtspapper på galler i ugnen men överstig inte 50-60c kör jättelåg temp annars kan plasten smälta så det sker på egen risk, har jag själv gjort på många t-bord jag fått/köpt begagnat, inte för det vart skräp spillt utan för jag vill ha bort lort från föregående användare ^^

Edit: en gång har jag smält en knapp dock och de har jag inte gjort sen dess, termometer i ugnen och kän på knapparna ofta, blir dem för varma så håll ugnen öppen och sänk värmen så svalnar det snabbt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

ska testa lite:)

Visa signatur

Processor: Intel i7 2600K 3.4 GHz antec Vattenkylning| RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: GTX 560 ti 448 cores | Nätaggregat: Fractal design Newton R2 650W | Skärm: BenQ XL2410T 120Hz | Tangentbord: QPAD|MK-85| Mus: Qpad OM|-75 Steel series Ikari, razer naga, zowie ec1 | Musmatta: Qpad XL HeatoN Steel series (hereos of newerth) och zowie mattan

Permalänk
Medlem

lägg det i diskmaskinen och låt det torka 3 dagar så ska det funka fint.. fungerar dock inte på alla tangentbord men på mitt gjorde de de iaf (logitech g11)

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Ta bort knapparna med medföljande verktyg, torka rent med en rengörande wipe - alternativt papper och lite alkogel eller sårtvätt eller liknande som löser fett utan att stinka ner det hela. Tryck på switcharna tills de känns "snappy" igen.