Hjälp av val av annat 7970 eller annt kort!

Permalänk
Medlem

Hjälp av val av annat 7970 eller annt kort!

Hej!
Jag beställde en dator men enda som saknas är grafikkortet...
Och det jag skulle ha var ett XFX, men inet får aldrig hem det... Skulle säkert få vänta 2-3veckor till på det... Och då är frågan vad ska jag ta för kort istället? Kollar lite på en referensmodel (chassit är ett raven03) därför ja kommer köpa till ett och köra CF eller se om 7990 kommer passa med ett 7970, såfall kör jag dom i "triCF"(vet inte vad det heter:p)
Men vad skilljer alla refernensmodeler?
Och hur mycket låter dom ingentligen?
Eller är det värt och köra på ett gtx 580 3gb versionen och senare ett till?
Eller ett 6990/590? Det blev svårt nu...
Tack på förhand swec!
Mvh

Permalänk
Medlem

Ingenting alls skiljer referensmodeller emellan, och hur mycket de låter är ju svårt att säga... Inte mycket i idle, men kan väl låta litegrann i load.
Personligen tycker jag inte det är värt att köra GTX 580.
Och verkligen inte 6990/590, men det är bara personliga åsikter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ingenting alls skiljer referensmodeller emellan, och hur mycket de låter är ju svårt att säga... Inte mycket i idle, men kan väl låta litegrann i load.
Personligen tycker jag inte det är värt att köra GTX 580.
Och verkligen inte 6990/590, men det är bara personliga åsikter.

Läste precis recensionen av msi 7950 som swec hade testat precis... Man blev lite sugen på det för det borde gå utan problem med det i CF? Moderkortet är ett asrock gen3 extreme4... Men ett referenskort går dom att klocka? Fattar att dom kommer låta mycket mer och ha högre temp, eller är det inte värt?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla kort går att klocka men med olika resultat eftersom chipen kan skilja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Läste precis recensionen av msi 7950 som swec hade testat precis... Man blev lite sugen på det för det borde gå utan problem med det i CF? Moderkortet är ett asrock gen3 extreme4... Men ett referenskort går dom att klocka? Fattar att dom kommer låta mycket mer och ha högre temp, eller är det inte värt?

Går att köra i CF utan problem.
Går att klocka.
Kommer låta mer etc, men referens är att föredra när du kör CF då värmen puttas ut ur chassit, istället för att du dumpar ~400w värme i chassit som värmer upp alla andra komponenter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Går att köra i CF utan problem.
Går att klocka.
Kommer låta mer etc, men referens är att föredra när du kör CF då värmen puttas ut ur chassit, istället för att du dumpar ~400w värme i chassit som värmer upp alla andra komponenter.

Okej, blir nog referens men vilket märke är "bäst"
Kan tillägga att delarna är ett raven 03, en 2600k troligen en h2o 920, 16gb LP ram, 850w silverstone gold+. Sen några HDD och en ssd

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är referens så är alla lika bra/dåliga. Kolla vilka som ger bäst garantier och välj därefter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Okej, blir nog referens men vilket märke är "bäst"
Kan tillägga att delarna är ett raven 03, en 2600k troligen en h2o 920, 16gb LP ram, 850w silverstone gold+. Sen några HDD och en ssd

Såg att asus hade det billigaste i alla fall, och de brukar väl vara ganska schyssta med garantier och så!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom det är referens så är alla lika bra/dåliga. Kolla vilka som ger bäst garantier och välj därefter.

Skrivet av Rydisen:

Såg att asus hade det billigaste i alla fall, och de brukar väl vara ganska schyssta med garantier och så!

Okej, asus hade bara 1år, medans msi hade 3 resten 2år ( http://www.inet.se/jamfor?compare=5409416&compare=5409388&com... )
Men tror ni att det går att komplitera ett 7970 och sen ett 7990. Såfalla borde dom märkena vara samma eller funkar det med två olika?

Fast powerColor hade mer grejer man fick mer och lite billigare...
Tycker msi kortet var snyggast(a) för det mesta annat i datorn är svart.
Men mitt moderkort har bara 1års garanti, om det går sönder och tar med sig gkortet/en så dom förstörs, går inte det på garantin på grafikkorten då? Hoppas ni fattar vad jag menar...