Rykte: Sony använder grafik från AMD i nästa Playstation

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Sony använder grafik från AMD i nästa Playstation

Enligt information från tidigare AMD-anställda jobbar företaget på en grafikkrets för nästa generations Playstation. Det innebär i så fall potential för stora framtida intäkter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inte direkt oväntat om sant...50% att det är sant/falskt

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

får hoppas på att sonys tur inte är lika sent som förra året. jag kommer ihåg att jag satt i skype med en kompis och kollade igenom hela, vilket aldrig hade hänt om jag inte haft ledigt dagen efter

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem

Inte kul för nvidia att inte få sälja till någon next gen konsoll.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har det inte ryktats rätt länge om att Nvidia gått miste om samtliga nya konsoler? Undrar vad Sonys motivering är. Microsoft är ju väldigt nöjda med AMD och Nintendo har kört ATi ett bra tag nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Florerar olika rykten på nätet. Tyckte det var så sent som för någon vecka sedan man kunde läsa att det skulle sitta nvidia i konsolen.

Permalänk
Medlem

Ingen PhysX det suger.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Hmmm.. Florerar olika rykten på nätet. Tyckte det var så sent som för någon vecka sedan man kunde läsa att det skulle sitta nvidia i konsolen.

Jo det var ju massor av folk som reagerade på hur nVidias ovanliga introduktion av en ny generation samtidigt som Sony utlade sig om mer energisnåla lösningar. Det skapade en del rykten.

Men vilka rykten som är sanna, om något av dem återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ingen PhysX det suger.

Havok istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ingen PhysX det suger.

Det tror jag väldigt få spel hade använt om det ens hade funnits eftersom nästa xbox och wii saknar det. Sen finns det alternativ till physx.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad kan ps3/xbox 360 grafikkrets jämföras med för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kul att AMD ska få in lite mer klirr i kassan!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 91fisher:

Vad kan ps3/xbox 360 grafikkrets jämföras med för grafikkort?

XboX 360 har en Radeon X1900 liknande GPU.
Nästa generation XboX kommer att få en GPU som liknar Radeon HD 6670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

inte direkt oväntat om sant...50% att det är sant/falskt

Och det baserar du på vilken data?

Skrivet av Morkul:

XboX 360 har en Radeon X1900 liknande GPU.
Nästa generation XboX kommer att få en GPU som liknar Radeon HD 6670.

Yeah, vilket monster! Eller inte...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Usch, man har tyvärr bara blivit mer och mer hatisk mot dessa konsoler med tiden, den enda bra tillämpning jag kan se med PS3 är att den kan spela bluray.
Men skaffa jag den bara för det, så kan jag lika gärna köpa en riktig blurayspelare från början.

PC kommer för min del alltid gå före all konsol dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Och det baserar du på vilken data?

finns ju bara två riktiga alternativ, nvidia eller amd. alltså 50% charre.

iofs finns det väl kanske fler variabler än så. beroende på vad de olika företagen erbjuder så kan det ena vara ett sannolikare val än det andra.

men om man gissar så har man ju 50% chans att träffa rätt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Usch, man har tyvärr bara blivit mer och mer hatisk mot dessa konsoler med tiden, den enda bra tillämpning jag kan se med PS3 är att den kan spela bluray.
Men skaffa jag den bara för det, så kan jag lika gärna köpa en riktig blurayspelare från början.

PC kommer för min del alltid gå före all konsol dynga.

Men varför är blu-ray det ända bra du ser med den? Tror det är för att du inte är intresserad av "TV-spel"...

Vad är så negativt med konsoler då?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Och det baserar du på vilken data?

Yeah, vilket monster! Eller inte...

Spelkonsoler är bättre på att utnyttja prestandan som finns eftersom den inte behöver göra allt som en dator ska klara. Så dra inga förhastade slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Har det inte ryktats rätt länge om att Nvidia gått miste om samtliga nya konsoler? Undrar vad Sonys motivering är. Microsoft är ju väldigt nöjda med AMD och Nintendo har kört ATi ett bra tag nu.

Ja, det finns ett gammalt rykte med samma information.

Ifall det nu stämmer så skulle det innebära ett stort bakslag för PhysX GPU om de inte gör om det att supporta AMD också. Eftersom nästa generation konsolhårdvara är en bas för alla framtida konsolspel är det ett utmärkt läge att börja utnyttja GPGPU till max för spelutvecklarna, t.ex. med fysik/AI. De nya AMD med GCN är väl inte så dum bas t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

inte direkt oväntat om sant...50% att det är sant/falskt

Det är väl ändå 100% att det är sant/falskt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielDaMan:

Spelkonsoler är bättre på att utnyttja prestandan som finns eftersom den inte behöver göra allt som en dator ska klara. Så dra inga förhastade slutsatser.

Indeed, men detta kanske rör sig om 10-15% i prestandard. Mer korrekt hadde varit att säga att konsol utvecklare är gudar på att använda massa trick för att lura användarna. Såsom stora vapen, blur, dimma/rök, viewdistance och diverse ljussättningar.

Permalänk
Medlem

Grattis AMD det förtjänar ni.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande med E3 i år.

Eventuellt kanske alla 3 (Nintendo, Microsoft och Sony) kommer med information om deras nästa konsoler.
Det är väl 99% sannolikt att Nintendo kommer med mer om WiiU.
Sen verkar det som Microsoft blir nästa på tur med att lansera sin nästa konsol. Så är väl ganska sannolikt att de har något att säga på E3 i år.

Oavsett vad man tycker om konsoler så är det svårt att förneka att de har en betydande inverkan på spelmarknaden.

Permalänk
Medlem

Tråkigt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag hatar verkligen de "moderna" konsollerna men det är välbehövligt för AMD att få denhär affären, så grattis till dem.

Hoppas de tar i så de skiter ner sig så att vi som lirar PC slipper begränsas av en konsol som är slö jämfört med PC efter ett år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jo Physx borde dö ut! Jag skulle helst av allt vilja se Bullet, men Havok funkar det med.

Permalänk

Har alla tre av nuvarande generations konsoller. Frågan är om jag orkar/har råd att skaffa tre till:-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91fisher:

Vad kan ps3/xbox 360 grafikkrets jämföras med för grafikkort?

PS 3 har ett GeForce 7800GT men med halverad minnesbus (128 bitar istället för 256)

Skrivet av Morkul:

XboX 360 har en Radeon X1900 liknande GPU.
Nästa generation XboX kommer att få en GPU som liknar Radeon HD 6670.

Xenos (R500) utvecklades parallellt med R520 (X1800) men det är inte samma chip. Jag kommer inte ihåg detaljerna men efter att hypen lagt sig tror jag man kom fram till att Xenos inte alls var i klass med R520.

Man kan hoppas att Sony i alla fall väljer någonting bättre än 6670 för prestandan på det kortet är helt enkelt dålig. Blotta tanken på att ha den prestandan till 2018-2019 (vilket vi får anta är lanseringen för "xbox 1080" ) gör mig ledsen. Oavsett vilka GPUer som hamnar i konsollerna hoppas jag verkligen att vi får se (mycket) mer grafikminne för det enligt mig största problemet med konsollgrafik är dom lågupplösta texturerna som gör att det ser riktigt grötigt ut. 1GB dedikerat skulle sitta fint.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Men varför är blu-ray det ända bra du ser med den? Tror det är för att du inte är intresserad av "TV-spel"...

Vad är så negativt med konsoler då?

Tycker kraften i en konsol är på tok för dålig, gillar inte den kassa grafiken jämtemot vad man får av en högpresterande dator.

Vet inte riktigt vad du menar med "TV-spel"?
Jag är intresserad av datorspel, men samma spel finns ju oftast även till konsol, men det gör dom ju inte automatiskt till tv-spel.
Spel som spel om du förstår mig.

Gillar bara inte begränsningarna som en konsol ger, men kan förstå att folk gillar dom om man inte har för höga krav, smaken äro delad.

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Tycker kraften i en konsol är på tok för dålig, gillar inte den kassa grafiken jämtemot vad man får av en högpresterande dator.

Vet inte riktigt vad du menar med "TV-spel"?
Jag är intresserad av datorspel, men samma spel finns ju oftast även till konsol, men det gör dom ju inte automatiskt till tv-spel.
Spel som spel om du förstår mig.

Gillar bara inte begränsningarna som en konsol ger, men kan förstå att folk gillar dom om man inte har för höga krav, smaken äro delad.

Jo, visst kommer datorer alltid vara "prestanda monstret" och ha bäst grafik samt möjligheter...

Det jag menar med "TV-spel" är just att spela på "TV/skärm" och med kontroll.

Tycker det är mer av en utmaning på konsol eftersom alla oftast kör med samma fps, samma sorts kontrol och har samma prestanda, det blir inte att den med monster datorn som har mest fps hinner reagera snabbare än han med en billigare dator. Jag själv ställer höga krav på grafiken, dock tycker jag inte grafiken är så väldigt dålig på dagens konsoler, men tycker samtidigt det är konstigt att jämföra dator med konsol men det går ju inte att undkomma.

OBS: detta är ju min åsikt och min synvinkel, vill inte heller skapa en argumentation utan bara diskutera och höra din åsikt

Konsoler är ju också mest gjorda för att spela på, så Word, excel och Notepad är ju inte jätte intressant "If you know what i mean"

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.