Corsair Vengeance K90 och K60

Permalänk
Medlem

Är inte tanken med gummibrytarna att man ska känna att man trycker på F1-12/macroknapparna utifall man skulle lägga handen fel? Eller få feedback att man verkligen har tryckt rätt?

Permalänk
Medlem

Tack, Jonas och SweClockers! Det är så uppfriskande med rakrygghet i teknikrecensioner. Det blir inte ett K60 som jag trodde trots allt, skillnaden mellan rubberdomebrytarna och de mekaniska brytarna skulle vara för irriterande. Mycket tråkigt, för det verkar som tangentbord som är enkla att hålla rent (tangenterna är ju förhöjda istället för försänkta).

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Här sjönk Corsair lite i mitt tycke, ett medvetet försök att lura kunder vill jag påstå. Nu har jag förvisso inte sett kartongerna själv, men som det påpekats i recensionen så nämns det väl inte nånstans att det är vanliga rubber-dome brytare på 1/3 av tangentbordet? Riktigt usel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa det här tangentbordet förut men när jag fick reda på att alla tangenter inte var mekaniska så köpte jag ett qpad mk-80 med bruna switchar istället. Känns så snålt med att alla tangenter inte är mekaniska. Älskar i alla fall mitt tangentbord jag har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av nispro:

Tänkte köpa det här tangentbordet förut men när jag fick reda på att alla tangenter inte var mekaniska så köpte jag ett qpad mk-80 med bruna switchar istället. Känns så snålt med att alla tangenter inte är mekaniska. Älskar i alla fall mitt tangentbord jag har nu

Vad fick du ge för det tangentbordet?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

jag har ett MS sidewinder x4 tangentbord och har full key reg, man kan trycka ned alla tangenter samtidigt.
Det går via en usb och tangentbordet kostar 300-400kr.

Hur kommer de sig att många dyra inte har de? skummt tycker jag

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

rätt timeming av sweclockers att lägga upp idag då jag satta o tänker beställa ett Corsair Vengeance K90 men efter att ha sett både testera på corsair och QPAD MK-85 så blev det QPAD MK-85 som va veckans klipp på NetOnNet för 999kr

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Äh, krafs.. ska man köpa mekaniska tangentbord så ska man köpa Filco eller Topre.
Alla dessa nya mekaniska tangentbord är bara tagna från någon billig OEM tillverkare i Kina.

Permalänk
Proffsmoddare

Tbh jag har aldrig varit mer oense med ett test någonsin jag har både k90 och k60 och tycker båda är helt underbara.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Vad fick du ge för det tangentbordet?

1175kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

jag har ett MS sidewinder x4 tangentbord och har full key reg, man kan trycka ned alla tangenter samtidigt.
Det går via en usb och tangentbordet kostar 300-400kr.

Hur kommer de sig att många dyra inte har de? skummt tycker jag

X4 Har inte full n-key rollover, utan upp till 26 tangenter samtidigt. Men nästan

Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11993462']Tbh jag har aldrig varit mer oense med ett test någonsin jag har både k90 och k60 och tycker båda är helt underbara.

Har du provat något annat mekaniskt tangentbord då? Om man jämför dessa tangentbord med till exempel Qpad MK-85 så verkar dessa ganska värdelösa, och att man kan få mycket bättre tangentbord för pengarna.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ownage:

Är inte tanken med gummibrytarna att man ska känna att man trycker på F1-12/macroknapparna utifall man skulle lägga handen fel? Eller få feedback att man verkligen har tryckt rätt?

Det hade varit århundradets sämsta ursäkt med tanke på att det finns flera mekaniska brytare med taktil feedback.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Usch och fy, nu blev jag helt uppriktigt ganska ledsen. Hade varit väldigt inställd på att köpa K90 länge nu, men nu är jag inte så sugen längre. Ack ack, jakten på ett nytt tangentbord har börjat.

Någon som vet ett annat tangentbord med RÖDA brytare och BLÅ bakgrundsbelysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag trivs bra med mitt sidewinder x6 som är är otroligt nöjd över, tycker det bara är överklassat med tagentbord som kostar över 600 och dessa så kallade "Mekaniska brytare" tycker jag verkligen inte om, men det är min åsikt

Förövrigt så är detta en otroligt bra recension utav jonas tummen upp för dig!

Jag kör x4 och jag är supernöjd, bakgrundsbelysning, mekaniska brytare, makrotangenter, 200 kr fraktfritt från cdon. Det enda jag kan klaga på är att det är så lätt, men det löste jag med en liten gummi-list så det inte far så jäkligt på skrivbordet.
Jag körde med ett g11 förut men det var så bulkigt, annars också ett bra tbord med en högre prislapp.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Om syftet hade varit att få feedback hade det väl varit en acceptabel ide. MEN DÅ SKULLE MAN HA VALT BRUNA ELLER BLÅA SWITCHAR INTE RUBBER DOME!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag är lugn.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Redstar:

Jag kör x4 och jag är supernöjd, bakgrundsbelysning, mekaniska brytare, makrotangenter, 200 kr fraktfritt från cdon. Det enda jag kan klaga på är att det är så lätt, men det löste jag med en liten gummi-list så det inte far så jäkligt på skrivbordet.
Jag körde med ett g11 förut men det var så bulkigt, annars också ett bra tbord med en högre prislapp.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga mekaniska brytare där inte. Eller ja, alla brytare som inte är touchskärmar är ju i någon mening mekaniska men du får inte mekansika brytare för 300 kr. X4 har rubber dome och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan ju hålla med om att dom inte kört med mekaniska brytare på alla tangenter är riktigt snålt.
Som ägare av K90 är detta dock inget jag gjort någon big deal av, är inget jag stör mig på iaf.

Tycker även kritiken mot belysningen verkligen inte är befogad. Jag sitter själv i ett mörkt rum, och jag har då inga som helst problem och se texten på macro / dome tangenterna. Visst lyser dom inte lika starkt, men verkligen inget som drar ner helhetsintrycket.

Känns som det där med dome brytarna var något Jonas störde sig på (med all rätt) men som fick snöbollen att börja rulla och ta med sig saker som annars inte hade gett ett minus i betyg spalten.

Är ju dock bra att det dåliga nämns i en recension. Men denna får det och låta som att detta tangentbord är det sämsta på marknaden i alla kategorier vilket jag tycker är väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

jag vart besviken när jag såg i nån lapp som var med att det inte var mekaniska på alla, men det som du skriver här det är det som räddar det hela, att det blir som en markör var man är någonstans på tangentbordet.

känner mig fortfarande lite lurad, jag beställde så fort det kom ut, men jag älskar tangentbordet, jag har mapat in nästan hela dota 2 shoppen på macroknapparna, samt en macrokarta med invokers spells

det är fult att hela inmte var mekaniskt men en totalsågning tycker jag verkligen inte att det är värt

tack för en rba recension

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att K60 är det fränaste tangentbordet jag nånsin sett. Så läckert att ha tangenterna ovanför en aluminiumplatta och inte ha nån ram runt alls. Synd att det har röda brytare vilka jag inte gillar, hade hellre sett bruna (men det är ju tycke och smak). Och snålt med rubber-dome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbse:

X4 Har inte full n-key rollover, utan upp till 26 tangenter samtidigt. Men nästan

Har du provat något annat mekaniskt tangentbord då? Om man jämför dessa tangentbord med till exempel Qpad MK-85 så verkar dessa ganska värdelösa, och att man kan få mycket bättre tangentbord för pengarna.

26 fungerar i praktiken samma som full eftersom att du nog får svårt trycka ned 26 samtidigt och åstadkomma något vettigt

Men ja, I stan corrected.

Fortfarande, 300-400kr och har bättre än många andra

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast

Dom har iaf satt knapparna rätt till skildnad mot steelseries, 6G v2 tänker jag på då. Visst, jag kunde sätta mig med lödkolven och fixa windowsknappen men '/* knappen sitter ju helt fel, och enterknappen är ivägen oavsett var man trycker, och caps lock aktiveras bara vänsterhanden närmar sig tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonaks:

Kan ju hålla med om att dom inte kört med mekaniska brytare på alla tangenter är riktigt snålt.
Som ägare av K90 är detta dock inget jag gjort någon big deal av, är inget jag stör mig på iaf.

Tycker även kritiken mot belysningen verkligen inte är befogad. Jag sitter själv i ett mörkt rum, och jag har då inga som helst problem och se texten på macro / dome tangenterna. Visst lyser dom inte lika starkt, men verkligen inget som drar ner helhetsintrycket.

Känns som det där med dome brytarna var något Jonas störde sig på (med all rätt) men som fick snöbollen att börja rulla och ta med sig saker som annars inte hade gett ett minus i betyg spalten.

Är ju dock bra att det dåliga nämns i en recension. Men denna får det och låta som att detta tangentbord är det sämsta på marknaden i alla kategorier vilket jag tycker är väldigt fel.

Belysning samt macro är lånat från G15 v1.
Visst bra att köra med säkra kort, men utvecklad teknik kostar inget å belysning på G15 är utom all räddning.
Att blanda tangenter (å utan att testa) skulle jag säga är rent utav sagt åt h-vete.

K90 kostar 900 för omodern teknik, mycke plast, media knapparna är av low-life model (exakt samma som körs på budget bärbara) där dessa tenderar att gå sönder inom 1-2år.
K90 är nog bland de sämsta mekaniska tangentbordet du kan köpa å få så lite valuta tillbaka!

Skrivet av danboffe:

jag vart besviken när jag såg i nån lapp som var med att det inte var mekaniska på alla, men det som du skriver här det är det som räddar det hela, att det blir som en markör var man är någonstans på tangentbordet.

känner mig fortfarande lite lurad, jag beställde så fort det kom ut, men jag älskar tangentbordet, jag har mapat in nästan hela dota 2 shoppen på macroknapparna, samt en macrokarta med invokers spells

det är fult att hela inmte var mekaniskt men en totalsågning tycker jag verkligen inte att det är värt

tack för en rba recension

Lapp som berättar att "ops vi glömde skriva på kartong över våran budget lösning" är falsk marknadsföring dvs lagbrott å produkt får inte säljas såvida inte kunden strikt kan bli informerad ang detta innan köp. Knappast nån återförsäljare som kommer å säga det, så 100% full retur rätt oavsett skick + ränta + ev förlorad arbetsinkomst är skäligt.

Totalsågning av tgb där företag ljuger å kvalité är under all kritik för den summa det kostar är helt befogat!

Ang använda flera knappar samtidigt.
Kör med G15 där den har stöd för 9st standard, 3st numeriska samt 6st macro "on the fly"
Bara ta "9st" å jag har 10 fingrar som ska röra sig runt halva tgb, finns det verkligen nån som verkligen ens nyttjar så många?
Har redan sagt belysning suger på G15, men även fedback är usel jämtemot hederligt AT á la IBM tgb

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Visste att Jonas eller Emil skulle störa sig på att alla tangenter inte använda sig av mekaniska brytare ^^
Personligen så sparar jag hellre in 400kr på att dom gjort så, "no biggie" med det.
Men blir en jävla kontrast då nästan alla recensioner jag sätt prisat den.

Men som alltid, känn själv på tangentbordet innan du köper det!

Permalänk
Medlem

Måste tacka Jonas för en helt klockren recension! Håller fullständig med om de nackdelarna han tar upp i videon. Helt i linje med de funderingar jag hade när jag såg tangentbordet för någon månad sedan.
Jag menar: snåla på med mekaniska brytare lite här och var, mediaknappar som inte alls är "proportionsenliga" med resten av tangentbordet and the list goes on... Väldigt besviken faktiskt på att corsair (som jag gillar) släpper en sådan produkt. Jag hade mycket högre förväntningar.
Man skulle kunna tro att, speciellt med tanke på vad andra konkurrenter har lyckats prestera, skulle corsair bara förbättra på ett redan lyckat koncept, snarare än att bara sabba den. I slutändan är det nog ändå en smaksak. Nåja nog med rant...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klockren recension tycker jag med. Corsair snålar in på kvaliten samt lurar folk mer eller mindre ang brytarna för att tjäna en hacka själva. Testade K60 själv och satan vad plastigt handstödet var ingen trevlig upplevelse direkt, blir troligen ett Qpad tangentbord nu istället.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Hade ganska höga förväntningar på dessa, men blir nog till att låta mitt gamla G15 kriga vidare ett tag till. Tycker dock fortfarande att K90 ser riktigt snyggt ut, men är väl tyvärr en sminkad gris som Jonas sa.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk

Corsair sjunker och sjunker i mina ögon. Förr kunde man köpa bra produkter från Corsair, idag är det mest dynga det mesta. De är inte ens kungar på nätaggregat längre.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Klockren recension tycker jag med. Corsair snålar in på kvaliten samt lurar folk mer eller mindre ang brytarna för att tjäna en hacka själva. Testade K60 själv och satan vad plastigt handstödet var ingen trevlig upplevelse direkt, blir troligen ett Qpad tangentbord nu istället.

Tjäna en hacka? Vad tjänar dom, typ 10kr per tangentbord? Budget lösningar som denna är ofta bara idiotiska för dom går inte riktigt ihop.

Enligt deras websida:

Tuned silicon dome keyswitches: F1 through F12, Esc, PrtScn, Scroll Lock, Pause/Break, Insert, Home, Page Up Page Down, Delete, and End

Står det på kartongen också? Antar det gör det. Gör det inte det vore det väl ett brott mot marknadsföringslagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tjäna en hacka? Vad tjänar dom, typ 10kr per tangentbord? Budget lösningar som denna är ofta bara idiotiska för dom går inte riktigt ihop.

Enligt deras websida:

Tuned silicon dome keyswitches: F1 through F12, Esc, PrtScn, Scroll Lock, Pause/Break, Insert, Home, Page Up Page Down, Delete, and End

Står det på kartongen också? Antar det gör det. Gör det inte det vore det väl ett brott mot marknadsföringslagen...

står inte på lådan enligt Jonas...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Corsair sjunker och sjunker i mina ögon. Förr kunde man köpa bra produkter från Corsair, idag är det mest dynga det mesta. De är inte ens kungar på nätaggregat längre.

Nu överdriver du väl ändå ganska kraftigt!!

Själv tycker jag att man kan läsa att i stort sätt alla som har K60 är väldigt nöjda, b l a en vän till mig.

Det ända jag kan tycka är synd är att K60 inte har ett handlovsstöd som inte täcker hela bordet, då man använder tangentbordet mest till att skriva med!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]