Permalänk
Medlem

Installera ssd?

Tjenare! Har köpt en OZC Agility 120gb. Orkar inte formatera nu direkt utan kopplar in den för att installera något spel på den bara. Dock kan jag inte använda den.

Den finns i enhetshanteraren, men den finns inte i "den här datorn". Hur ska jag göra?. Jag antar att jag måste formatera den, men hur ska jag göra det när den inte ens går att hitta?

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS att allt ser rätt ut

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Den finns i enhets hanteraren.

Skriver på engelska eftersom jag har engelsk win 7.

Start > Run > compmgmt.msc /s

Där hittar du disk management. Kolla om du hittar din disk där. Då kan du skapa ett partition på den och formatera

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Den finns i enhets hanteraren.

Skriver på engelska eftersom jag har engelsk win 7.

Start > Run > compmgmt.msc /s

Där hittar du disk management. Kolla om du hittar din disk där. Då kan du skapa ett partition på den och formatera

Underbart tack!

Btw man kan välja "enable file and folder compression"

Ska man ha det eller ej?

Är det inte komprimerade filer som sandforce 2200 är grymma på?

Permalänk
Medlem

Ja är inte säker men ska inte en ssd vara listad som "AHCI" i bios? Ja satte iaf min som de när ja köpte min och det funkade finfint direkt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Ingen komprimering på diskar som används dagligen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ingen komprimering på diskar som används dagligen.

Okok tack:) Får man fråga varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja är inte säker men ska inte en ssd vara listad som "AHCI" i bios? Ja satte iaf min som de när ja köpte min och det funkade finfint direkt.

Yes precis

Btw

Allocation Unit size ska vara default va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Okok tack:) Får man fråga varför?

Komprimering innebär en sk overhead då processorn måste jobba extra med att beräkna algorithmen för både när filen komprimeras till disk och när den expanderar i ram. Detta tar extratid, vilket är speciellt märkbart på mekaniska hårddiskar.
Hur stor inverkan det har på en SSD vet jag inte, och något jag faktiskt överväger att testa. Något genomslag måste det ha, men frågan är hur stort och om man märker det till vardags... hmm....
Men komprimerar inte hela SSD. Får man problem med systemfilerna på en komprimerad enhet är det god natt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Komprimering innebär en sk overhead då processorn måste jobba extra med att beräkna algorithmen för både när filen komprimeras till disk och när den expanderar i ram. Detta tar extratid, vilket är speciellt märkbart på mekaniska hårddiskar.
Hur stor inverkan det har på en SSD vet jag inte, och något jag faktiskt överväger att testa. Något genomslag måste det ha, men frågan är hur stort och om man märker det till vardags... hmm....
Men komprimerar inte hela SSD. Får man problem med systemfilerna på en komprimerad enhet är det god natt.

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning.

Detta gör att mjukvaru/manuell komprimering i regel inte har någon effekt, men ändå behöver tid för att dekomprimera och komprimera i mjukvara. Det är därför det är så viktigt att specifiera vad för typ av läs och skriv test man utför med sandforce enheter. En del av dessa är nämligen komprimerbara, andra är det inte, och resultaten varierar kraftigt beroende på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning.

Detta gör att mjukvaru/manuell komprimering i regel inte har någon effekt, men ändå behöver tid för att dekomprimera och komprimera i mjukvara. Det är därför det är så viktigt att specifiera vad för typ av läs och skriv test man utför med sandforce enheter. En del av dessa är nämligen komprimerbara, andra är det inte, och resultaten varierar kraftigt beroende på detta.

Komprimerar sandforce datan själv, eller måste jag själv komprimera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning...

Hade helt glömt bort detta... borde nog sova egentligen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net