Permalänk
Medlem

En fråga om köp av processor.

Hej!

Det är så att jag ska köpa en ny processor till min dator. Jag har ett moderkort av märket gigabyte den kan ta Socket AM3 / AM2+ / AM2 processors:
AMD Phenom™FX processor/ AMD Phenom™ processor/ AMD Athlon™ 64 FX processor/AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core processor/AMD Athlon™ 64 processor/AMD Sempron™ processor

Då är min fråga ifall jag kan använda, AMD Athlon II X2 270 / 3.4 GHz processor. som ni förstår frågar jag er detta för att jag inte är så jätte duktig på datorer. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Istället för att berätta för oss vad för cpuer ditt modekort kan ta kan du väll istället säga gigabyte och vad du har för modell namn på de så vi kan kolla upp att det du säger stämmer.
För annars sitter jag ju antar att utifrån vad det du sagt så ska de fungera, men ingenting jag kan garantera eftersom jag inte vet vad vad du har för modekort.
Sen är det bra om du kollar vad du har för bios på modekortet med eftersom nyare bios stödjer nyare cpuer.(det gör du genom att ladda ner cpu-z och kolla under fliken mainboard där kommer stå bios version)

Får man fråga varför du inte uppgraderar till en lite bättre cpu ur phenom serien nu när alla gamla slussas ut?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

modell namn:GA-MA790X-DS4

Bios: version:f4

Permalänk
Medlem

FX Serien kanske?

Bulldozer är en serie som har fått mkt skit och säljs billigt. Själv blev jag positivt överaskad.
Men då är ju dock moderkortsbyte ett måste.
Annars håller jag men den andra killen som svarade.
Passa på att införskaffa en hyffsad Phenom 2 innan de är helt borta.

Själv införskaffade jag mig en FX-6100, en x6 prolle.
Klistrade in validering. Detta tog mig en timme med hjälp av en super bra guide och lite förkunskap.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Jag får väll ta och göra det;)

Permalänk
Medlem

Så personligen i nuläget tycker jag phenom II x4/x6 är ett bättre val än köpa en ur fx serien, samt att då måste du byta ut ditt modekort.

Jag har inte testat själv men enligt vad alla andra säger så ska phenom prestera bättre i mångt o mycket än vad fx seriens cpuer gör just på grund av att varje kärna har en högre ipc än fx serien.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av BaZZe:

Så personligen i nuläget tycker jag phenom II x4/x6 är ett bättre val än köpa en ur fx serien, samt att då måste du byta ut ditt modekort.

Jag har inte testat själv men enligt vad alla andra säger så ska phenom prestera bättre i mångt o mycket än vad fx seriens cpuer gör just på grund av att varje kärna har en högre ipc än fx serien.

Jag får ta och göra det då. Tack för svar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Så personligen i nuläget tycker jag phenom II x4/x6 är ett bättre val än köpa en ur fx serien, samt att då måste du byta ut ditt modekort.

Jag har inte testat själv men enligt vad alla andra säger så ska phenom prestera bättre i mångt o mycket än vad fx seriens cpuer gör just på grund av att varje kärna har en högre ipc än fx serien.

Håller med. I orginalskick är dom inga superduper processorer...
Men dom är väldigt klockvänliga och för tillfället finns det ingen phenom som är snabbare än min. I orginalutförande alltså.

Men oavsett, är AMD-fanboy så jag kanske är lite partisk.

AMD är = kvalité så fixa en shysst phenom.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av AlbusDlx:

Håller med. I orginalskick är dom inga superduper processorer...
Men dom är väldigt klockvänliga och för tillfället finns det ingen phenom som är snabbare än min. I orginalutförande alltså.

Men oavsett, är AMD-fanboy så jag kanske är lite partisk.

AMD är = kvalité så fixa en shysst phenom.

Tackar!