Köpte hörlurar på Hi-Fi Klubben i lördags, nu spruckna. Garanti?

Permalänk

Köpte hörlurar på Hi-Fi Klubben i lördags, nu spruckna. Garanti?

Hej!

Köpte nya hörlurar i lördags (18/2) från Hi-Fi Klubben. Dessa: Denon AH-D1100

Har använt dom sen dess nu i nästan en vecka. Men märkte något underligt idag.. Nämligen detta:

Jag har verkligen inte använt hörlurarna på något brutalt sätt som ska orsaka detta, har aldrig tappat dom eller liknande. Dom har inte suttit super spänt runt huvudet och fått dem att spricka på det sättet.

Hur ska jag göra för att dom inte ska neka garanti? Dom kommer ju självklart säga att det är självförvållat och att jag inte kommer få några nya hörlurar. Detta är 1300kr helt åt skogen, vilket är väldigt mycket för en student utan jobb. Jag tycker om Hi-Fi Klubben och tänker nog handla därifrån fler gånger, men detta är verkligen inte OK som första intryck från en affär.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Tråkigt med lurarna men du kan ju inte uttala dig om Hi-Fi Klubben innan du ens testat att gå dit.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att gå dit rätt omgående och inte vänta för länge.

Sen är det bara att hoppas på säljarens goda vilja.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hade du tappat dem i golvet eller nåt så borde de ju snarare gått sönder vid gångjärnen eller någon annan svag punkt. De där ser ut att vara en spricka mitt på bågen så det känns mer som en svaghet i materialet, dvs tillverkningsfel.

Hifi-klubben är seriösa. Tror inte du får några problem alls med att få dem utbytta.

Permalänk
Medlem

Borde ju kunna reklamera om inget annat? är ju upp till butiken att bevisa att du orsakat skadan första månaderna (kommer inte ihåg exakt hur många)

Permalänk

Det första du ska göra är nog att tala med Hifi-butiken och inte sitta här och säga att dom inte kommer ge dig nya på garantin.

gå dit så fort du har tid så kommer det nog att ordna sig ska du se.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

om du verkligen inte våldat med dem är det antingen konstruktionsfel, produktionsfel eller fraktskada. Rätten ligger alltså helt på din sida. Problemet är att du omöjligt kan bevisa det.

jag skulle gått tillbaka till hifiklubben och sagt som det är. har de någon heder så borde det gå att få igenom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper man lurar i den prisklassen så förväntar man sig mera kvalite. Borde inte vara nått problem att få ett nytt par tycker jag.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag fick nästan identisk skada på mina förra lurar som var liknande när jag råkade halvsätta mig på dem, dvs dem låg i datorstolen, jag satt mig men märkte något tog emot och det räckte för liknande skada, är du säker på att inte någon annan om inte du satt dig på dem?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Det första du ska göra är nog att tala med Hifi-butiken och inte sitta här och säga att dom inte kommer ge dig nya på garantin.

gå dit så fort du har tid så kommer det nog att ordna sig ska du se.

Skrivet av Saeon:

Tråkigt med lurarna men du kan ju inte uttala dig om Hi-Fi Klubben innan du ens testat att gå dit.

Jo, kanske tog i lite. Är van att butiker inte tar emot saker på garanti så fort det är en synlig skada. Ska försöka ta mig dit i helgen eller nästa vecka!

Skrivet av som99:

Jag fick nästan identisk skada på mina förra lurar som var liknande när jag råkade halvsätta mig på dem, dvs dem låg i datorstolen, jag satt mig men märkte något tog emot och det räckte för liknande skada, är du säker på att inte någon annan om inte du satt dig på dem?

Helt 100% säker, ingen annan har ens testat eller varit i närheten av dom

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenheter av hur Hifiklubben hanterar trasiga prylar. I mitt fall gällde det en MP3-spelare. Lycka till!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Borde ju kunna reklamera om inget annat? är ju upp till butiken att bevisa att du orsakat skadan första månaderna (kommer inte ihåg exakt hur många)

6 månader.

Skrivet av dagbro:

om du verkligen inte våldat med dem är det antingen konstruktionsfel, produktionsfel eller fraktskada. Rätten ligger alltså helt på din sida. Problemet är att du omöjligt kan bevisa det.
Skickades från m.sweclockers.com

Första 6 månader är det butiken som ska bevisa inte han.

Permalänk
Medlem

Gå dit och säg dem sprack utan att du märkte att när du kom hem så såg du dom i kraftigare ljus, att du vet inte hur de hänt, du har haft dom som datorhörlurar och inget mer... HiFi Klubben är snälla, haft bra erfarenheter av dom.
Gå dit och säg hur de ligger till att de ska hålla mer än så.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Det ser ut som att någon har suttit på dom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

6 månader.

Första 6 månader är det butiken som ska bevisa inte han.

Och här kan butiken ganska enkelt hävda "Handhavandefel".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti vs reklamationsrätt.

Du har 3 års reklamationsrätt enligt köplagen. Dem 6 första månader är det säljaren som ska bevisa att du har tagit sönder varan, efter 6 mdr är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt.

Garanti är en helt annan sak. Det är frivilligt om en butik väljer att lämna garanti och inom garantitiden är det butiken som har bevisbördan. Just Hifiklubben har vald att lämna 2 års garanti och under den tiden har Hifiklubben bevisbördan. Garantin behöver dock inte täcka allt men då ska kunden uppmärksammas på detta. Det kan tex vara att man har 2 års garanti på en mobil men endast 6mdr på batteriet. Detta är helt ok enligt lagen så länge det står i köpsvillkoren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

1300 spänn för något skit jula krängde för 99kr?
Ser identiska ut förutom inte denver märke på dom.
Har tre par och alla är spruckna på samma sätt som i bilderna, väldigt bra ljud var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

1300 spänn för något skit jula krängde för 99kr?
Ser identiska ut förutom inte denver märke på dom.
Har tre par och alla är spruckna på samma sätt som i bilderna, väldigt bra ljud var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ganska säker på att de inte är någon kopia av "något skit jula krängde för 99kr" då dessa hörlurar är ganska kända världen över.

UPDATE: Den sprack nu helt och bygeln är nästan helt av. Ska in till Hi-Fi Klubben imorn och prata med herrarna.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

1300 spänn för något skit jula krängde för 99kr?
Ser identiska ut förutom inte denver märke på dom.
Har tre par och alla är spruckna på samma sätt som i bilderna, väldigt bra ljud var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nog inte samma ska du se. Finns väldigt mycket kinaskit som är likt, men det betyder ju inte att det är samma innehåll.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Är ganska säker på att de inte är någon kopia av "något skit jula krängde för 99kr" då dessa hörlurar är ganska kända världen över.

UPDATE: Den sprack nu helt och bygeln är nästan helt av. Ska in till Hi-Fi Klubben imorn och prata med herrarna.

Nog inte så smart att du har förstört dom helt...... Kunde ju ha låtit dom ligga ifred tills Hifiklubben hade bedömt skadan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som Hifiklubben inte har helt koll på konsumentköplagen: "På Hi-Fi Klubben får du 2 års äkta garanti i stället för Konsumentköplagens 6 månaders garanti och 18 månaders reklamationsrätt."

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nog inte så smart att du har förstört dom helt...... Kunde ju ha låtit dom ligga ifred tills Hifiklubben hade bedömt skadan.

Nä det håller jag med om, men trodde verkligen inte att dom skulle gå sönder så.. Lätt att vara efterklok, får skylla mig själv.

Får hoppas att dom är schyssta där borta, har ju inte haft hörlurarna i en vecka ens och har använt dom som man ska. Har inte suttit på dom eller kastat omkring dom.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Nä det håller jag med om, men trodde verkligen inte att dom skulle gå sönder så.. Lätt att vara efterklok, får skylla mig själv.

Får hoppas att dom är schyssta där borta, har ju inte haft hörlurarna i en vecka ens och har använt dom som man ska. Har inte suttit på dom eller kastat omkring dom.

Du har ju trots allt bilder på skadan innan dom gick sönder helt. Det är ju inte speciellt ovanligt med skör plast. Finns ju en som har problem med plasten på ett par andra Denon: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...

"Betyg: **
Jag har köpt dessa och de har fungerat bra, smidigt att man kan vika ihop och ta dem med sig, och ljudet är bra. Däremot har de gått sönder två gånger på ett sådan sätt att plasten vid ena kåpan helt sprack av. Första gången fick jag, efter lite förhandling, ett par nya trots att sådana fel tydligen inte täcks av garantin, men några månader senare gick även dessa sönder. Det känns inte så kul att ett par hörlurar från Denon ska vara gjord av så skräpig plast att spricker – för ömtåliga speciellt eftersom de är gjorda för att bära med sig i ryggsäckar och liknande."

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

En ny bild. Bara för att visa vad som hänt.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Iom att snittet är så pass fint så är det en klockren skada som skett pga materialfel.
Brytskador annars brukar påverka plasten så att det blir missfärgat vid snitten.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tror jag läste om dessa lurar för någon dag sedan, dom ska tydligen gå sönder ganska lätt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tycker att du ska gå dit och snacka med dem innan du sitter och säger att du inte kommer få nån garanti eller dylikt. Känns som en onödig tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

men detta är verkligen inte OK som första intryck från en affär.

Jag förstår inte hur du tänker här? Du har ju inte ens pratat med dom ännu.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Jag förstår inte hur du tänker här? Du har ju inte ens pratat med dom ännu.

Tänkte på att Hi-Fi Klubben har för mig alltid varit en "exklusiv" butik med riktiga produkter, inte saker som går sönder på en vecka.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -