Är denna hårddisken snabbare/bättre än den jag har??

Permalänk

Är denna hårddisken snabbare/bättre än den jag har??

Jo det är så att just nu så använder jag en hårddisk med 7200rpm och 8mb cache samt 3,0gbit sata och den andra är samma fast 16mb cache ist.
Tänkte om systemet flyter på bättre då?? eller är jag helt ute och cyklar??

Båda är av märket samsung spinpoint om det skulle vara till någon hjälp om det beror på märke och sånt.

Mvh

Permalänk

Är ingen professor men det är om du nu kommer att märka några skillnader knappt märkbart. Satsa på SSD ifall du vill få upp farten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mine.craft:

Är ingen professor men det är om du nu kommer att märka några skillnader knappt märkbart. Satsa på SSD ifall du vill få upp farten!

Eller en likadan disk som du har, och kör den i raid.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Jo det är så att just nu så använder jag en hårddisk med 7200rpm och 8mb cache samt 3,0gbit sata och den andra är samma fast 16mb cache ist.
Tänkte om systemet flyter på bättre då?? eller är jag helt ute och cyklar??

Båda är av märket samsung spinpoint om det skulle vara till någon hjälp om det beror på märke och sånt.

Mvh

Tror inte du kommer märka någon vettig skillnad, skaffa en SSD om du vill uppnå bättre laddningstider. Beroende på din ekonomi då, självklart, då en SSD sällan är penga-effektivt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Är ingen professor men det är om du nu kommer att märka några skillnader knappt märkbart. Satsa på SSD ifall du vill få upp farten!

Jo jag har att funderat på ssd men dom är ju inte direkt billiga just nu om man säger så
men fattar inte varför datorn är seg för har amd (ja vet inte det bästa) athlon 2 x4 640 på 3,0ghz och 4 gig i ram och 32bit operativ, Så tycker det ska gå skapligt iaf men min bärbara är snabbare med windows 7 än min stationära.

I prestandakvalificering så får jag 7,3 på processor och minne

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Eller en likadan disk som du har, och kör den i raid.

okej hur gör man då?? måste det va likadana så det funkar inte med dom jag har?? eller jag har en hårdisk som har samma rpm och cache och men den har 1,5gbit ist för 3,0 som dom andra 2.

Skrivet av FX9:

Tror inte du kommer märka någon vettig skillnad, skaffa en SSD om du vill uppnå bättre laddningstider. Beroende på din ekonomi då, självklart, då en SSD sällan är penga-effektivt.

jo dom är inte så billiga i dagsläget men fundera på en längre fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej hur gör man då?? måste det va likadana så det funkar inte med dom jag har?? eller jag har en hårdisk som har samma rpm och cache och men den har 1,5gbit ist för 3,0 som dom andra 2.

jo dom är inte så billiga i dagsläget men fundera på en längre fram i tiden.

Du kan ju börja med att installera 64 bitars windows så att du kan använd allt ditt ram kanske?

Permalänk

kör 64bit os & se till att inte ha så mycket program som startar direkt i bakgrunden. samt uppdatera drivrutiner & rensa datorn från skräp samt trasiga register vägar. personligen använder jag ccleaner.

Jag skicka i ssd i en gammal 775 pc & det blev som natt & dag.

räcker med 60gb, de kostar på billigaste stället 699:- det är sata2 men är många gånger snabbare än HD. Mycket pengar men klart värt det i mina ögon.

http://www.webhallen.com/hardvara/113021-ocz_intern_ssd_60gb_...

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Du kan ju börja med att installera 64 bitars windows så att du kan använd allt ditt ram kanske?

Skrivet av mooseslayer:

kör 64bit os & se till att inte ha så mycket program som startar direkt i bakgrunden. samt uppdatera drivrutiner & rensa datorn från skräp samt trasiga register vägar. personligen använder jag ccleaner.

Jag skicka i ssd i en gammal 775 pc & det blev som natt & dag.

räcker med 60gb, de kostar på billigaste stället 699:- det är sata2 men är många gånger snabbare än HD. Mycket pengar men klart värt det i mina ögon.

http://www.webhallen.com/hardvara/113021-ocz_intern_ssd_60gb_...

Nu kör jag med 64bit och tycker datorn är segare och laggar mer än förut

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Nu kör jag med 64bit och tycker datorn är segare och laggar mer än förut

Kan vara kompatibilitetsproblem, har iaf inte orkat läsa alla inlägg, men dem 8mb extra i cache märker du inte, cachen i en hårddisk är som en del av en SSD hårddisk, dock är den så försumbar då den används för att snabba upp Windows.

Att gå ifrån 8 till 64mb det kommer märkas någorlunda, och är du inte sugen på en SSD så köp en vanliga hårddisk, helst 64mb men inte om det är stor prisskillnad och ha minst 512mb av rammen till Supercache (program) så kommer du få bättre prestanda då ram är avsevärt snabbare än SSD någonsin kommer att bli.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO