Den stora Rid Frågan Windows 7 AHCI mode och fungerande RAID 5

Permalänk
Medlem

Den stora Rid Frågan Windows 7 AHCI mode och fungerande RAID 5

Jag har lyckat med något konstigt. min ena windows 7 kör Intels raid i ACHI läge?

2 st Windows 7 installationer på två olika diskar.

Hårdvaran är satt till AHCI inte raid i bios.

Botar jag Windows från Sata disk fungerar inte min Raid 5 3x500gb WD sata diskar i AHCI läge,
vilket är att vänta sig efter som intels ICH10 brukar sköta detta och är av stängd, utan diskarna syns som Disk 1,2,3 Offline i Diskhanteraren utrymme inte allokerat.

Botar jag från Windows 7 på mitt PCI-E SSD som är raid 0 så läser Windows in mina 3 diskarna som en helt fungerande Raid Arrya 5 1000gb.

Det jag vet och kollat:

registret är värdet "Start"=dword:00000000 satt till 0 så jag kan bota hur jag vill AHCI eller RAID.
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Msahci]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStor]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\IntelIde]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi]

Windows 7 har möjlig het att skapa mjukvaru raid (dynamic disks) 0 eller 1 men inte raid 5 pågrund av någon licens rättighet så är denna funktion avstäng.

Så frågan är varför fungerar min raid 5 med windows mjukvaruraid och hur hittar jag det som får min raid att fungera i AHCI läge.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intel z68 den har Intel ich10r fusk raid om jag inte läst fel men den är ställd till AHCI

Permalänk
Hedersmedlem

Notis: Både SATA och RAID-lägena på Intels ICH10-kontrollers använder sig av AHCI.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Notis: Både SATA och RAID-lägena på Intels ICH10-kontrollers använder sig av AHCI.

om det skulle vart så skulle man inte behövt olika driv inställningar eller ändra i bios så jag tror du har fel RAID och AHCI använder iStor.sys förutom i windows 7 där iStorV.sys används dock är det olika inställningar för AHCI iaAHCI.inf och RAID iStor.inf.

Det du säger skulle kunna förklara saken att jag lyckats få windows att ladda både RAID och AHCI samtidig frågan är bara var i registret den nyckeln sitter.

Permalänk
Medlem

Enligt specarna skall RAID aktivera AHCI-funktionerna och det stämmer iaf för mina ichxr-bryggor.

Har aldrig haft anledning att fippla runt i registryt. Man sätter bryggan i RAID-mode, vissa portar har jag till RAID och andra som singlediskar - alla hanterar AHCI-funktionerna.

Jag har 3 olika OS installerade utan dina problem.

Med Intel RST sätter du upp resten-

Permalänk
Medlem

Att RAID använder ACHI bryggan stämmer nog men,
Problemet är att jag kan inte använda inbyggda RAID.
Mitt OCZ Pci-e 2x23 gb= 50gb Raid 0 SSD använder Marvel raid och bios klarar inte av 2 raid kontrollers samtidigt känns lite 1986 men därför kör jag Sata diskarna i ACHI och System disken PCI-E som raid.

Det är därför jag är så förvånad att jag lyckas köra Raid + ACHI men det fungerar som RAID + RAID(windows7 fixar till det på något sätt).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

om det skulle vart så skulle man inte behövt olika driv inställningar eller ändra i bios så jag tror du har fel RAID och AHCI använder iStor.sys förutom i windows 7 där iStorV.sys används dock är det olika inställningar för AHCI iaAHCI.inf och RAID iStor.inf.

Det du säger skulle kunna förklara saken att jag lyckats få windows att ladda både RAID och AHCI samtidig frågan är bara var i registret den nyckeln sitter.

Är du inte beredd att ta till dig den hjälp du får så kommer du inte få någon hjälp.
IDE-läge = kompatibilitetsläge
AHCI = avancerat läge
RAID = Avancerat läge med raidkonfiguration före boot.

Jag kan tänka mig att om du manuellt installerar istor-drivers med kontrollern i AHCI-läge kan du konfugurera raid i windows, dock inte före installation. Befintlig raidkonfiguration bör även hittas utan problem.

Vad jag förstått har du två windowsinstallationer, varav ena laddar istor-driver och din array hittas korrekt.
Den andra installationen förmodar jag att du har iaahci-drivern installerad, vilket är vad windows anser vara korrekt när ahci är valt i bios, och då ser du 3 st separata diskar.

Du har inte berättat vad för inteldrivers som är installerade för kontrollern i respektive läge, men jag tror du ska tvinga in iastor-drivern.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du verkar förstå problematiken ska kolla vilka drv som laddas utgick i från att det va samma men har aldrig dubel kollat tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

AHCI=Advanced Host Controller Interface, heter det väl?
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interfa...

eller?

Asså, vilka bryggor har du och hur har du satt upp dem egentligen.

LÄS manualen!

Hur går det?

Permalänk
Medlem

Aha att det va så enkelt att man glömde kolla upp vilken drv som va laddad, det funkar nu att det va så enkelt att windows egna val av drv va problemet nu fungerar min raid 5 trots att alt är satt till AHCI enda felet va en drv