Hur ändrar man från innbyggt grafikkort i moderkortet till det man har lagt in själv?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man från innbyggt grafikkort i moderkortet till det man har lagt in själv?

Hej !

jag har nu byggt en dator installerat windows 7 och så vidare.
men har dock ett problem som jag inte vet hur jag ska fixa.
när jag köpte mina komponenter såg jag att det redan fanns grafikkort på moderkortet men det var visserligen väldigt dåligt.
och jag köpte ett annat för sig själv ett "Gigabyte Radeon 6770 1GB " tror jag det var.
men så som jag fattar det så är det att datorn använder grafikkortet som sitter på moderkortet (det dåliga alltså)
och om nån vet om eller hur det går att ändra det till det "gigabyte radeon 6770 1gb" så jag kan ha bra grafik

Tacksam För Svar Och Hjälp

MVH Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Hej !

jag har nu byggt en dator installerat windows 7 och så vidare.
men har dock ett problem som jag inte vet hur jag ska fixa.
när jag köpte mina komponenter såg jag att det redan fanns grafikkort på moderkortet men det var visserligen väldigt dåligt.
och jag köpte ett annat för sig själv ett "Gigabyte Radeon 6770 1GB " tror jag det var.
men så som jag fattar det så är det att datorn använder grafikkortet som sitter på moderkortet (det dåliga alltså)
och om nån vet om eller hur det går att ändra det till det "gigabyte radeon 6770 1gb" så jag kan ha bra grafik

Tacksam För Svar Och Hjälp

MVH Jacob

Kolla om du kan stänga av det i BIOS. Kolla om det står något om det i manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kolla om du kan stänga av det i BIOS.

ehmm kan itne så jätte mkt om det här med datorer så vad är "BIOS" ?

Permalänk
Medlem

När du startar datorn borde det stå något i stil med "Press Del to enter Setup". Det är alltså för att komma in i BIOS, manualen ska nog beskriva hur du stänger av den integrerade grafikkretsen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

ehmm kan itne så jätte mkt om det här med datorer så vad är "BIOS" ?

Ett minne, kan man väl kalla det, som drivs av ett batteri som sitter på moderkortet å håller reda på tex hur många hd:s du har inkopplade i datorn, hur mycket ram minne som du har i datorn, vilken prolle du har, när du har stängt av datorn.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag tror inte du behöver stänga av det inbyggda grafikkortet, det räcker med att sätta skärmkabeln i det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Jag tror inte du behöver stänga av det inbyggda grafikkortet, det räcker med att sätta skärmkabeln i det nya grafikkortet.

det är det jag har gjort men på den datorn jag är på nu är t.ex skrivbordet väldigt klart
på min andra "den jag har byggt" är det lite suddigt oh kan inte ha lika hög upplösning den går bara till 1400 x "nånting" med denna tror jag det va 1900x nånting
vilket är ganska weird eftersom denna är bärbar oh den andra stationär
det va 1900x -- när jag kopplade in skärmen till den bärbara
så jag vet inte riktigt

Permalänk
Medlem

Du måste installera drivrutiner för det nya kortet. Gå in på amd.com och leta efter "driver".

BIOS är förresten det som "startar" datorn, och om du trycker på en knapp(ofta Delete) innan windows startas så kommer du in i BIOS-inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

det är det jag har gjort men på den datorn jag är på nu är t.ex skrivbordet väldigt klart
på min andra "den jag har byggt" är det lite suddigt oh kan inte ha lika hög upplösning den går bara till 1400 x "nånting" med denna tror jag det va 1900x nånting
vilket är ganska weird eftersom denna är bärbar oh den andra stationär
det va 1900x -- när jag kopplade in skärmen till den bärbara
så jag vet inte riktigt

Har du installerat drivrutiner?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har du till att börja med stoppa in skärmkabeln i grafikkortet? Gör du det och startar datorn så ska du ej använda inbyggda grafikkortet något mer. Sen måste du ju även installera nyaste drivrutiner vilket du gör från troligen AMD's hemsida eller något (använder inte ati/amd grafikkort så vet ej)

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrarn:

Har du installerat drivrutiner?

jag tror inte det
isf hur gör man?
fick en skiva med moderkortet installerade det
men gick inga installera VGA , och typ nått mer va det
annars hur gör man ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

jag tror inte det
isf hur gör man?
fick en skiva med moderkortet installerade det
men gick inga installera VGA , och typ nått mer va det
annars hur gör man ?

ladda ner härifrån http://support.amd.com/us/Pages/AMDSupportHub.aspx

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

jag tror inte det
isf hur gör man?
fick en skiva med moderkortet installerade det
men gick inga installera VGA , och typ nått mer va det
annars hur gör man ?

Om du har windows 7 64-bit så laddar du ner http://www2.ati.com/drivers/12-1_vista_win7_64_dd_ccc.exe
och om du har 32-bits versionen så laddar du ner http://www2.ati.com/drivers/12-1_vista_win7_32_dd_ccc.exe

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrarn:

Om du har windows 7 64-bit så laddar du ner http://www2.ati.com/drivers/12-1_vista_win7_64_dd_ccc.exe
och om du har 32-bits versionen så laddar du ner http://www2.ati.com/drivers/12-1_vista_win7_32_dd_ccc.exe

aw okej okej men får göra det sen isf glömde oh köpa trådlöst internet så ska köpa en wierless adapter senare då kan jag fixa men tack för hjälp )

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ett minne, kan man väl kalla det, som drivs av ett batteri som sitter på moderkortet å håller reda på tex hur många hd:s du har inkopplade i datorn, hur mycket ram minne som du har i datorn, vilken prolle du har, när du har stängt av datorn.

Skall man generalisering vad BIOS är det väl olyckligt att kalla det ett "minne"...bättre att skriva "styrprogram" eller liknande. Att sedan BIOS t.ex. kan vara ett CMOS-minne med batteri är en annan sak, men det beskriver inte dess funktion - utan dess fysiska egenskaper...