Permalänk
Medlem

Skära alu Skyddsutrustning

Hejsan
Jag håller på att och skär lite i ett lian li chassi och använder mig utav en dremel. Men jag har börjat fundera lite på skyddsutrustning och så.

Använder för tillfället skyddsglasögon och ansiktsmask men jobbar innomhus

Så behöver jag vara orolig för att ha förgiftat hela lägenheten eller är det ingen fara?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hejsan
Jag håller på att och skär lite i ett lian li chassi och använder mig utav en dremel. Men jag har börjat fundera lite på skyddsutrustning och så.

Använder för tillfället skyddsglasögon och ansiktsmask men jobbar innomhus

Så behöver jag vara orolig för att ha förgiftat hela lägenheten eller är det ingen fara?

Så länge du inte håller på med giftiga gaser eller ngt så behöver du inte vara orolig för att ha förgiftat hela lägenheten! XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Så länge du inte håller på med giftiga gaser eller ngt så behöver du inte vara orolig för att ha förgiftat hela lägenheten! XD

Gött tänkte mest på aluminumdam

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

jag skulle nog snarare säga att slipskivorna är värre då ;P

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Rekordmedlem

Aluminiumdamm är brandfarligt när det oxiderar, det är hårda regler för att slipa aluminium inom industrin, men troligen är det mera spånor än dam du menar.
Aluminium är en ingrediens i thermit och även i vissa sprängmedel, men troligen så får du problem med spånor, ska du ha smörja snittet så använd rödsprit och inte olja

Thermit är roligt Men blanda inte ihop det av misstag i garaget hemma. det är obra, och det är därför man inte får blanda slipjobb med stål o aluminium.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Thermit består ju av massa olika ämnen & kräver rätt hög värme för att antända, det används speciella tändbloss för att tända thermit vid tex spårsvetsning. Thermit har ju inget med att kapa i ett aluminiumchassi att göra.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har hållit på med aluslipning i bilindustrin och det får inte ske i samma lokaler som stålslipning, men skära ger inte samma risker som slipa, och det farliga blir när man blandar in stålet, och tändning kan ske med gnistor från stålbearbetningen.
Att kapa i ett chassi lär inte innebära annat än risk för skärskador av olika sorter, men generell aluslipning av större ytor ska man vara försiktig med, och absolut inte blanda med stålslipning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perfekt tack för snabba svar:D Då blir det att åka och skaffa fler kapskivor imorgon och köra så att det ryker:D

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Perfekt tack för snabba svar:D Då blir det att åka och skaffa fler kapskivor imorgon och köra så att det ryker:D

vrf skaffar du inte stickesåg?? det e mer lönsamt och allt går snabbare, tro mej, kapskivor tar slut efter en minut, men kom ihåg att ha rätt såg, kolla hur tjock din plåt är och sen ska sågen kunna såga i aluminium