Har man gått och blivit en surgubbe?

Permalänk
Medlem

Har man gått och blivit en surgubbe?

Är det så att jag har blivit en surgubbe eller drar sig bara idioter till mig? Jag har tidigare haft problem med idioter till grannar. Det har till och med gått så långt att man blivit attackerad med både sparkar och slag (ynkliga sådana dock). Nu har en "fjortis" flyttat in bredvid mig och hon kan verkligen vrida upp basen när hon spelar musik. Grejen är den att både jag och min sambo har varit över och sagt åt henne att dra ner på basen. Vi har varit över tre gånger, och hon flyttade in förra veckan, så tre gånger på mindre än två veckor. Hon har visat hänsyn och sänkt någorlunda förut, fortfarande bas men på acceptabel nivå, men idag när jag var över så sa hon att hon skulle sänka. Återigen så sänkte hon till acceptabel nivå, men senare under kvällen var vi på ruta ett igen.

Vad fan ska jag göra? Jag orkar inte gå över något mer då det är som att prata med en vägg. Är man surgubbe om man ringer störjouren eller kontaktar bovärden? Just basljud är något som stör mig då jag tycker att det inte riktigt hör hemma i ett flerbostadshus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är man surgubbe om man ringer störjouren eller kontaktar bovärden?
Nä, varför skulle du/ni vara det ? Ni betalar hyra som alla andra. Och då du upprepade gånger har varit och sagt till att hon ska sänka. Och hon uppenbarligen inte bryr sig så har ni gjort det ni kan. Så vore jag er, så skulle jag då kontakta bovärden och förklara hur läget är. Eller ännu bättre, störjouren om det är så att tjejen inte kan hålla sig i skinnet och ge fan i att spela hög musik kvälls, eller under nätterna.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det så att jag har blivit en surgubbe eller drar sig bara idioter till mig? Jag har tidigare haft problem med idioter till grannar. Det har till och med gått så långt att man blivit attackerad med både sparkar och slag (ynkliga sådana dock). Nu har en "fjortis" flyttat in bredvid mig och hon kan verkligen vrida upp basen när hon spelar musik. Grejen är den att både jag och min sambo har varit över och sagt åt henne att dra ner på basen. Vi har varit över tre gånger, och hon flyttade in förra veckan, så tre gånger på mindre än två veckor. Hon har visat hänsyn och sänkt någorlunda förut, fortfarande bas men på acceptabel nivå, men idag när jag var över så sa hon att hon skulle sänka. Återigen så sänkte hon till acceptabel nivå, men senare under kvällen var vi på ruta ett igen.

Vad fan ska jag göra? Jag orkar inte gå över något mer då det är som att prata med en vägg. Är man surgubbe om man ringer störjouren eller kontaktar bovärden? Just basljud är något som stör mig då jag tycker att det inte riktigt hör hemma i ett flerbostadshus.

Ja du är en riktig gubbjävel! Köp några hörselskydd med radio i och håll.. Nä jag skojja bara. Klarar tjejen inte av att anpassa sig så får hon flytta. Dock är det ju vissa saker som man får leva med i ett flerbostadshus. Musik dagtid är något som är okej. Det får inte vara överdrivet med bas och så vidare. Att hennes musik kanske hörs något är då okej. Hörs det mycket så att ni knappt kan hålla en normal samtalston eller att basen får er att få ont i huvudet eller liknande är det ju inte okej. Säg till henne att sänka basen och påpeka att ni bor i ett hus som är väldigt lyhört. Bas är således ett big NO NO.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gör detta så ta för vana att komma efter ett precist klockslag och påminna om att skruva ned. Typ precis kl 21, eller när helst tvättstugan stänger. Precis som hundar så lär sig människor bäst av tydliga strukturer och regler. Säg till på samma sätt varje gång. Ingen höjning av rösten eller tillägg. Bara säg till på exakt samma sätt varje gång.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kontakta bovärden, inte mer än rätt!

Permalänk
Medlem

Håller med, kontakta hyresvärden eller störningsjouren.
Hon kan hur lätt som helst lägga av med sitt störande beteende genom att antingen sänka volymen eller helt enkelt lyssna på musik med hörlurar, men väljer att vara slapp och hänsynslös mot övriga hyresgäster.
Sådana personer förtjänar inte någon sympati.

Ett betydligt mindre problem som jag stör mig på är samma typ av idioter som spelar hög musik på tunnelbanan/pendeltåget och inte har slutna lurar så att halva vagnen hör musiken.
Hur svårt är det att förstå att icke-slutna lurar är fullständigt opassande att använda i offentliga miljöer ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om du inte redan gör detta så ta för vana att komma efter ett precist klockslag och påminna om att skruva ned. Typ precis kl 21, eller när helst tvättstugan stänger. Precis som hundar så lär sig människor bäst av tydliga strukturer och regler. Säg till på samma sätt varje gång. Ingen höjning av rösten eller tillägg. Bara säg till på exakt samma sätt varje gång.

Haha, nominerad till årets bästa tips Det värsta är ju att det säkert funkar på dumma människor, precis som med hundar Nä, men det blir nog att kontakta bovärden på måndag så får dom ta ett snack med henne. Jag har tittat på det där förvridna blåsta bimbo-ansiktet för många gånger nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Varit med om samma sak på förra stället jag bodde, eftersom fjortisar inte har respekt för omgivningen pga deras föräldrar aldrig fostrat dom rätt får du lära tjejen respekt så hon får sig en läxa, det är enda sättet, annars kommer hon fortsätta för hon har märkt att det inte händer mycket mer än att du klagar.

Permalänk

Vad säger de andra grannarna? Eller är det enbart TS som stör sig på hennes musikspelande? Om de andra grannarna tycker likadant, så kan ni gemensamt säga till henne. Att blanda in hyresvärd eller liknande ser jag som en sista utväg.

Sedan kan ni rekommendera henne att köpa hörlurar som resten av folket i flerbostadshus tvingas göra. Vill hon röra sig och liknande när hon spelar så finns det trådlösa hörlurar.

*edit*
Sist så handlar boende i flerbostadshus om samspel, här hos mig spelar de rätt som det är. Men det är inget som stör mig, eftersom varken saker i lägenheten börjar skutta runt p.g.a. basen eller att de spelar på fel tider.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Lite får man tåla, palla folk som stör sig direkt på dagarna när man spelar musik. Men antar en del folk lever för att klaga på yngre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Lite får man tåla, palla folk som stör sig direkt på dagarna när man spelar musik. Men antar en del folk lever för att klaga på yngre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du ju tåla att folk inte uppskattar att bli störda, Inte direkt så du måste ha massa bas för att lyssna på musik. Dessutom kanske grannen jobbar natt osv och vill sova. Sen får man självklart föra lite ljud osv men blir någon störd och säger till så får man acceptera det. Alla är dessutom olika känsliga så det du tycker är ok kan ju va väldigt irriterande för grannen.

Är själv yngre men jag accepterar ändå att jag inte får som jag sälv vill helatiden.;) (19 år)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

gör som jag gjorde, min granne spelade förr musik alla tider på dygnet och inte ens någon bra musik, så jag letade reda på mina gamla metal-album och valde Nile då deras musik är rent utsagt rent helvete om man inte gillar liknande. och sedan så höjde jag mer än vad hon kunde spela och lät det vara på en timme ungefär, efter det var det väldigt tyst från hennes sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad säger de andra grannarna? Eller är det enbart TS som stör sig på hennes musikspelande? Om de andra grannarna tycker likadant, så kan ni gemensamt säga till henne. Att blanda in hyresvärd eller liknande ser jag som en sista utväg.

Sedan kan ni rekommendera henne att köpa hörlurar som resten av folket i flerbostadshus tvingas göra. Vill hon röra sig och liknande när hon spelar så finns det trådlösa hörlurar.

*edit*
Sist så handlar boende i flerbostadshus om samspel, här hos mig spelar de rätt som det är. Men det är inget som stör mig, eftersom varken saker i lägenheten börjar skutta runt p.g.a. basen eller att de spelar på fel tider.

Ja, det skulle jag också rekommendera. Fortsätter hon efter tillsägningar lämnar du självklart in klagomål till värden. Knacka dörr och fråga om de andra grannarna har upplevt detsamma och säg att du sagt till henne flera gånger under kort tid men att det inte hjälpt. Håller de med dig och hon fortsätter, rekommenderar du grannarna att också kontakta värden. När klagomålen börjar komma in från flera boende kommer hon att få en riktig varning och då kommer hon definitivt att sluta - antingen självmant eller genom vräkning. Sen är väl frågan om vilka tider det gäller och hur länge/ofta, att spela musik på icke-överdrivet hög volym på dagtid är ju något man måste få göra. Men i sådan överdrift att du som granne störs betydligt av det är inte okej.

Surgubbe? Vad är du helst, en person som regelbundet får dagarna förstörda av grannens basdunk för att du knyter näven i fickan eller en "surgubbe" som något åt det och kontaktar värden trots att grannen i fråga kanske tycker att du är gnällig?

Permalänk
Medlem

just basen är ju ett helvete faktiskt, sitter i samma sits, förutom att jag är aldeles för svensson för att klaga faktiskt. men det är väl kanske 1 kväll varannan vecka i mitt fall, det kan jag, och min sambo leva med och ända gången man hör dom är då - och då blir man ju extra arg för att man blir påmind att man ignorerat det tidigare antar jag.

men surgubbar blir vi nog mer och mer med åldern faktiskt, men vem fan vill vara den där partypoopern som alltid kom och klagade på ljudnivån när man hade fest heh

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Jag har ett par hyffsat nyinflyttade grannar som gör att jag överväger att bli surgubbe också...

Tidigare har jag alltid haft filosofin att man får ge lite, och ta lite när det gäller oljud. Att bo i ett hyreshus där det förväntas att det är knäpptyst efter ett visst klockslag, eller att man aldrig får dra upp volymen ordentligt på stereon är otänkbart. Men trots det så tycker jag att man måste komma ihåg att det trots allt inte är normen. Hänsyn bör visas 24h om dynget, vilket gör att det spelar stor roll hur ofta man tummar på denna hänsyn. Händer det ett par dagar i veckan, dagtid, under ganska korta stunder att grannen spelar hög musik är det inte så farligt. Oftare än så.. Ja, det är ju däri kruxet ligger. När blir det 'för mycket'? Jag vill hävda att oväsen är ok i undantagsfall, inte mer. Nattetid i synnerhet, även om det är helg.

Permalänk
Medlem

Vissa personer är helt enkelt tröga i huvudet. Hade liknande problem fast med en inneboende som pratade/skrek/skrattade över skype mitt i nätterna. Jag sa till henne minst 5 gånger under några månader men det var samma visa med skype mitt i nätterna ändå. Som tur är var tjejen i fråga också för trög för att fatta hur man felsöker så det var bara att slå av trådlöst på routern eller dra ur kabeln.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Om du inte redan gör detta så ta för vana att komma efter ett precist klockslag och påminna om att skruva ned. Typ precis kl 21, eller när helst tvättstugan stänger. Precis som hundar så lär sig människor bäst av tydliga strukturer och regler. Säg till på samma sätt varje gång. Ingen höjning av rösten eller tillägg. Bara säg till på exakt samma sätt varje gång.

Du glömde den viktiga biten med att ge henne en chokladbit när hon gör rätt. Gärna i kombination med att man säger "duktig flicka" på ett uppmuntrande sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Lite får man tåla, palla folk som stör sig direkt på dagarna när man spelar musik. Men antar en del folk lever för att klaga på yngre.

Skickades från m.sweclockers.com

Och varför ska bara respekten gå åt ena hållet ?
Vissa tror att de bara kan ta sig en massa rättigheter som andra får tåla, medan det gnälls en jäkla massa så fort de själva utsätts får något.
Lite respekt för andra får man tåla...

Sedan har det inte bara med yngre att göra. Det finns gott om folk i alla åldrar som är dåliga på att visa respekt för sin omgivning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag har ett par hyffsat nyinflyttade grannar som gör att jag överväger att bli surgubbe också...

Tidigare har jag alltid haft filosofin att man får ge lite, och ta lite när det gäller oljud. Att bo i ett hyreshus där det förväntas att det är knäpptyst efter ett visst klockslag, eller att man aldrig får dra upp volymen ordentligt på stereon är otänkbart. Men trots det så tycker jag att man måste komma ihåg att det trots allt inte är normen. Hänsyn bör visas 24h om dynget, vilket gör att det spelar stor roll hur ofta man tummar på denna hänsyn. Händer det ett par dagar i veckan, dagtid, under ganska korta stunder att grannen spelar hög musik är det inte så farligt. Oftare än så.. Ja, det är ju däri kruxet ligger. När blir det 'för mycket'? Jag vill hävda att oväsen är ok i undantagsfall, inte mer. Nattetid i synnerhet, även om det är helg.

Håller helt med dig där. Ett knäpptyst hus skulle vara lite skrämmande, men det ska som sagt inte gå över gränsen, vilket det gör i hennes fall. Sen håller jag helt med om att hänsyn ska visas 24h om dygnet. Min sambo kliver t.ex. upp kl:5.30 på morgnarna, och går därför oftast och lägger sig innan kl:22.00, och jag själv kan ibland jobba sent in på kvällar och nätter och behöver alltså min sömn på förmiddagarna. Folk tycks tro att mellan kl:9-22 så får man väsnas hur mycket man vill, men man ska bara visa extra hänsyn efter 22.00, det ska alltså inte förekomma några ljud som kan gå över till grannarna.

Jag har absolut inget emot att grannar spelar musik, men man kan gott och väl göra det utan eller på låg bas. Jag personligen tycker basen förstör mer än vad det gör nytta då dom viktigaste delarna i musik ligger i dom mellersta och höga frekvenserna. På ett ställe jag bodde på innan så kunde tanten ovanför spela hög musik, speciellt när hon dammsög, men det var inget störde mig på samma sätt då hon inte hade något bas. Utan det var bara dansband på högvolym

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du glömde den viktiga biten med att ge henne en chokladbit när hon gör rätt. Gärna i kombination med att man säger "duktig flicka" på ett uppmuntrande sätt.

här kan man passa på att påpeka att man inte bör ge hundar choklad. ganska många hundar tål inte det, vilket kan ge allvarliga reaktioner .. i värsta fall kan tom hunden trilla av pinn....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Såvida det inte är hundchoklad.

Snacka med grannarna och se om fler stör sig och gå dit allihop en kväll när det låter och ha ett ordentligt snack med henne. Om inte det hjälper ring störjouren

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

här kan man passa på att påpeka att man inte bör ge hundar choklad. ganska många hundar tål inte det, vilket kan ge allvarliga reaktioner .. i värsta fall kan tom hunden trilla av pinn....

Skickades från m.sweclockers.com

OT:
Detta gäller dock inte hundchoklad då man har plockat bort det för hundar giftiga ämnet theobromin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

OT:
Detta gäller dock inte hundchoklad då man har plockat bort det för hundar giftiga ämnet theobromin.

tyckte mitt avsteg från topic var tillräckligt, men man var tydligen tvungen att skriva en avhandling i ämnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiroW:

just basen är ju ett helvete faktiskt, sitter i samma sits, förutom att jag är aldeles för svensson för att klaga faktiskt. men det är väl kanske 1 kväll varannan vecka i mitt fall, det kan jag, och min sambo leva med och ända gången man hör dom är då - och då blir man ju extra arg för att man blir påmind att man ignorerat det tidigare antar jag.

Jag har absolut ingenting emot att folk poppar efter klockan 22-23, eller om man har fest någon gång då och då i månaden. Utan det som är förbannat påtagligt, det är just som du säger, det är ju det här med basen. Den har en mycket dålig egenskap att kunna vandra hur långt som helst från våning till våning, vägg till vägg.

Och det är väl inte så där jätte trevligt alla gånger.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Lite får man tåla, palla folk som stör sig direkt på dagarna när man spelar musik. Men antar en del folk lever för att klaga på yngre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tycker är så tråkigt med Sverige är den här "tysthetskulturen". I lumpen hade vi en nattlig övning som gick ut på att visa hur lång ljud färdas. Officeren sa: "Tänk även på detta [ljudet och dess färd] i det civila livet: Det kommer alltid finnas - när ni har fest - en gammal dam som sitter och lyssnar...och lyssnar...och lyssnar... Sen hör hon ett ljud/musik/fest långt bort och PANG så kastar hon sig på telefonen och ringer polisen.

Det beklagliga är - tycker jag - att många har "gammal dam"-syndromet i sig FAST ni är 20-40 år gamla. Förstår mig inte på det riktigt. Man behöver ju inte "sitta och lyssna efter basen" heller, för att ta ett exempel.:)

Jag pratade med en invandrare och han menade också att många svenskar lider av den här tysthetskulturen. Jag ifrågasatte honom och gick relativt hårt ut i diskussionen och menade att det snarare var invandrarna som förde liv. Jag frågade vad han menade och han tog följande exempel:
-"När du t.e.x. ringer till en svensk vän, hör du något ljud i bakgrunden [av typen människor]"?
-"Neej det gör jag inte, menade jag".
-"Där ser du, menade han, det är ni svenskar som är för tysta, för vi pratar ofta i telefonen och tänker inte på om det är folk runtomkring oss eller inte, just för att det tillhör vår kultur att umgås, skratta ha kul. Inte att gå in i ett avskilt rum och prata ungefär som att man pratade med presidenten".
(Han tyckte att vi var för stela, därav presidenten-tillägget:P).

Det är svårt att visa på alla nyanser i ett samtal blott genom en text, men poängen är den att jag fick backa på mitt påstående att det är - om vi ska tala om grupper - "invandrarna" som för liv, utan att det snarare är så att det är "vi svenskar" som är gråa, allvarliga, och och lider av en tysthetskultur.:( Tråkigt, tråkigt, men vanligt, vanligt.:(

En reflektion jag gjorde var ju just den - jag som känner många kulturer - att jag har nog aldrig hört X person frånY annat land sitta och prata med mig helt tyst.:) Möjligtvis gjorde personen detta 1-3 första gångerna när vi precis höll på att lära kanna varandra, men nu hör man (men tänker inte på det) folk i bakgrunden, det räknas pengar, barn som leker (och bråkar:P), man tittar på TV, man lagar mat och ja lite av varje.:)

Skrivet av jOnÄTÄn:

Då får du ju tåla att folk inte uppskattar att bli störda, Inte direkt så du måste ha massa bas för att lyssna på musik. Dessutom kanske grannen jobbar natt osv och vill sova. Sen får man självklart föra lite ljud osv men blir någon störd och säger till så får man acceptera det. Alla är dessutom olika känsliga så det du tycker är ok kan ju va väldigt irriterande för grannen.

Är själv yngre men jag accepterar ändå att jag inte får som jag sälv vill helatiden.;) (19 år)

Den ANDRA sidan av det hela är att många som bor i hyreshus är väldigt egoistiska. Många tänker (som anförs högre upp i tråden): "Jag betalar hyra alltså ska dom andra jä***** :DxD förstå att jag vill minsann att --> *med tillhörande kravlista*...:P

Jag beklagade mig för min granne att dom hade tagit bort postlådan (jag skickar mycket brev:)) varpå han svarar:
-"Jag skickar inte mycket brev, så mig stör det inte".

I en annan situation störde han sig på att X granne utför Y aktivitet (spika eller vad det var) och att det stör grannen (som inte skickar brev), eftersom han jobbar natt, varpå jag beklagade hans situation och meddelade att det inte var jag som utförde Y aktivitet. Det är något man märker ofta när grannar klagar: många ser det från "SIN >.<" synvinkel.

Man har ju pratat med ANDRA grannar som bor i andra hyreslängor (men inom samma område) där dessa beklagar sig över hur dåliga grannar DE har (de vågar beklaga sig för mig då jag inte bor i samma husxD) och det finns massor med exempel att ge MEN sammantaget gör nog detta att många har en kombination av: "Tysthetskultur och egoism" i sig (och sina personligheter?) och därför uppstår dessa krockar.

Lösningen är ju som jOnÄTÄn säger: man måste inse att man inte kan få som man vill alltid.:)

SEDAN:): Den lösning jag tror på - men som ingen vågar/vill praktisera oftast - är ju att göra som kungen i historien där kungens undersåtar blev galna för att de råkade dricka det giftiga vattnet. Kungen menade att han var tvungen att fly landet och abdikera för att allt hade blivit så "galet fel". Drottningen däremot fick kungen och dricka av vattnet och sedan levde och regerade lyckliga i alla sina dagar i en enda kavalkad av festande och galna upptåg.:)

Helt enkelt: gå över med en kopp kaffe och ett vetebröd till grannen, visa intresse för vad han eller hon gör, försök att bli en del av festen, musiken eller vad det nu kan vara - var galen istället för "tyst svensk" så kommer "det galna ljudet" i en helt annan dager och ni kommer inte tänka på det.:):D

Att folk vågar dika älskog i sina lägenheter? Ni vet, det hörs ju om man har otur.;)(A) Försök hitta samförstånd istället för stereotypiska "lösningar" som polis, väktare och bovärd.:P Den enda som blir glad av dessa "lösningar" är ju väktarbolaget som debiterar en fet faktura för att ha satt sig i en bil, åkt hem till X person och knackat på hos honom.xD (Bovärd och störningsjour anser jag är ett instrument typ när alkoholister eller knarkare för liv.:) Typ för personer som KAN vara farliga och som man inte vet vart man har. Eller jag tror i alla fall att det var så detta "instrument" var tänkt att användas från början. Som sagt, knacka på med en vetebulle och en kopp kaffe.:) Sin granne som man möter i porten varje dag när bägge går till var sitt arbete vet man ju var man har kan jag tycka:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34061:

gör som jag gjorde, min granne spelade förr musik alla tider på dygnet och inte ens någon bra musik, så jag letade reda på mina gamla metal-album och valde Nile då deras musik är rent utsagt rent helvete om man inte gillar liknande. och sedan så höjde jag mer än vad hon kunde spela och lät det vara på en timme ungefär, efter det var det väldigt tyst från hennes sida.

Här verkar det som att folk:

a) inte stör sig på LJUDET i sig
b) utan beroende på vad det är för musik så kan man ha överseende eller inte.xD

Illa illa.;)

Det var någon som klagade på att en granne hade pianolektioner för elever. Detta var uppe i rätten och "pianot vann", d.v.s. rätten ansåg att man ska kunna tåla ett piano under dagtid. Piano anser jag vara harmlöst och det var bra SÅTILLVIDA att ärendet blev prövat men illa att det skulle behöva gå till rättegång med tanke på hur harmlöst ett piano är.:) Lite som citatet ovan helt enkelt.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacEnkronan:

Här verkar det som att folk:

a) inte stör sig på LJUDET i sig
b) utan beroende på vad det är för musik så kan man ha överseende eller inte.xD

Illa illa.;)

Det var någon som klagade på att en granne hade pianolektioner för elever. Detta var uppe i rätten och "pianot vann", d.v.s. rätten ansåg att man ska kunna tåla ett piano under dagtid. Piano anser jag vara harmlöst och det var bra SÅTILLVIDA att ärendet blev prövat men illa att det skulle behöva gå till rättegång med tanke på hur harmlöst ett piano är.:) Lite som citatet ovan helt enkelt.:P

saken är den att bra musik kan jag somna till medan dålig musik stör jag mig bara på... bör kanske tilläggas att jag jobbar 3-skift vilket gör att jag kan behöva sova lite på dagarna iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34061:

saken är den att bra musik kan jag somna till medan dålig musik stör jag mig bara på... bör kanske tilläggas att jag jobbar 3-skift vilket gör att jag kan behöva sova lite på dagarna iaf

Det är ju det jag menar: man kan inte bara tänka på sig själv.:) Öronproppar?:) Ty grannen kan ju ej veta:

a) vad som är dålig musik
b) vad som är bra musk
c)om du kan somna till "bra" musik
d) om du inte kan somna till musiken
e) om du jobbar (och vad för jobb du har)
f) om du bara är en "allmänt gnällig tant" och pensionär.

Eventuella tvivel avseende e och f borde man kunna undanröja. Men då folk oftast ej talar med sina grannar så blir det härvidlag dylika relativt själviska uttalanden som du ger uttryck för enligt ovan.:)

Sedan (om vi talar om pianot) tycker folk allt som oftast att allt som är "Klassiskt tidöst" är dålig musik.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ring störningsjouren. Det fungerar oftast!
Eller fejka ett klagobrev så det ser ut att komma ifrån brf lr hsv

Permalänk
Medlem

Vad står det i era ordningsregler i kontraktet? Får man spela stereo till 23 så får man väl bita i det sura äpplet och inse att man inte bor i egen kåk.

Grannen under mig brukar dra käppen i taket när ja missar att sänka efter 23

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5