Permalänk
Medlem

Vem får sälja Coca-Cola?

Äre så att MCDonalds är enda resaturang kedjan som får sälja Coca-Cola?

bara tänkte på det eftersom Frasses, Max, Sibylla och massa andra hamburgare kedjor säljer pepsi istället för coca-cola, finns det en bra förklaring?

Permalänk
Medlem

Pepsi är billigare?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Du nämner restaurang men du listar bara fettoställen

Nej mcdonalds är inte dom enda som FÅR sälja coca cola.
Dom flesta väljer pepsi istället pga priset. Även om det är störigt om man är ex på ett kines ställe och ber om coca cola så kommer dom med en jävla pepsi

Går du ut på dom flesta fik etc så är det coca cola där i glasflaskor.

Sen kan jag knappast kalla blasket på mcdonalds för Coca Cola, utblandat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du nämner restaurang men du listar bara fettoställen

Haha Ja xd
berodde förmodligen på att det stod nåt om coca-cola i vår SO bok i skolan om att
"Restaurang Kedjan MCDonalds serverar Coca-cola" eller nåt sånt
sen har jag väl fått de på huvudet xddd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Går du ut på dom flesta fik etc så är det coca cola där i glasflaskor.

Tänkte med på det, så jag tänkte typ att mcdonalds får köpa det i liter dunkar eller nåt medans andra får köpa flaskor om de ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Tänkte med på det, så jag tänkte typ att mcdonalds får köpa det i liter dunkar eller nåt medans andra får köpa flaskor om de ska ha

Mcdonalds köper koncentrat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av batman:

Tänkte med på det, så jag tänkte typ att mcdonalds får köpa det i liter dunkar eller nåt medans andra får köpa flaskor om de ska ha

Det finns många som säljer coca cola och jag är rätt säker på att jag sett koncentrat till salu hos flera grossister. Coca cola skulle inte tjäna något alls på att begränsa sin försäljning till en kedja utan de vill sälja till så många som möjligt för då tjänar de mer pengar. Skaffa dig ett kort på Marin Ohlson så kan du köpa 20 liters bag in box med koncentrat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Tänkte med på det, så jag tänkte typ att mcdonalds får köpa det i liter dunkar eller nåt medans andra får köpa flaskor om de ska ha

Ne samma skit på dom som har coca cola.
Koncentrat som smakar piss typ.

Att fik har glasflaskor är för det ska kännas lite trevligare/lyxigare.
Sen tar dom också ut summorna för det.

Om fik skulle köpa läsk i koncentrat och ha läskmaskin osv skulle det knappast löna sig för dom.
För liten försäljning för att ha sådant, och passar inte in på ett fik heller direkt.

Permalänk
Medlem

BK säljer ju coke, är väll den största konkurrent till McD.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Skaffa dig ett kort på Marin Ohlson så kan du köpa 20 liters bag in box med koncentrat.

Det är annars bara ringa numret som står på drickesmaskinerna och beställa, jag har en sådan där coca cola koncentratmaskin stående hemma hos föräldrarna, som jag dock ej använder. Dyrt som satan, onyttigt och skiten har börjat läcka.

Jag tror orsaken har något med varumärket att göra, alla förknippar Macdonalds med Coca cola, det skulle kännas så fel om de skulle byta märke. De andra kedjorna, kan mer ha som de vill, där jag upplever att pepsi har ett större utbud och är troligen som nämns även billigare.
Jag tror heller i princip ingen bortväljer någon hamburgerkedja p.g.a. att de ej säljer Coca cola.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Det är annars bara ringa numret som står på drickesmaskinerna och beställa, jag har en sådan där coca cola koncentratmaskin stående hemma hos föräldrarna, som jag dock ej använder. Dyrt som satan, onyttigt och skiten har börjat läcka.

Jag tror orsaken har något med varumärket att göra, alla förknippar Macdonalds med Coca cola, det skulle kännas så fel om de skulle byta märke. De andra kedjorna, kan mer ha som de vill, där jag upplever att pepsi har ett större utbud och är troligen som nämns även billigare.
Jag tror heller i princip ingen bortväljer någon hamburgerkedja p.g.a. att de ej säljer Coca cola.

Hur menar du med större utbud?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du med större utbud?

Jag hade nog fel på det påståendet.. Jag tänkte på att det i många resturanger finns ett antal sorter pepsi, men det finns nog lika många av coca cola också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du med större utbud?

både Pepsi(Pepsico) och Coca-cola äger flera andra varumärken.
Pepsi:
http://www.pepsicobeveragefacts.com/?WT.mc_id=pep24104
Coca-cola:
http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Jag hade nog fel på det påståendet.. Jag tänkte på att det i många resturanger finns ett antal sorter pepsi, men det finns nog lika många av coca cola också.

Tycker mig bara ha sett två sorters pepsi, det är vanlig och MAX som är liteversionen. Coca cola kör ju med vanlig, lite och den där andra lite som är riktad till killar som jag inte minns vad den heter. Sen har de vanilla och cherry också fast de verkar inte vara så vanliga längre. Fast jag tycker bara man ser vanlig och lite av båda sortera. Sen har ju båda mängder av anda varumärken och även där har jag en känsla av att Cola har fler. Hur många sorters Fanta finns det inte till exempel?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Äre så att MCDonalds är enda resaturang kedjan som får sälja Coca-Cola?

bara tänkte på det eftersom Frasses, Max, Sibylla och massa andra hamburgare kedjor säljer pepsi istället för coca-cola, finns det en bra förklaring?

Både mAx och Sibylla säljer Coca-Cola, Frasses har jag aldrig besökt och det står inget om vilka drycker som serveras på hemsidan. Ganska säker på att Pizza Hut och Subway också har det, för att inte tala om alla privatägda resturanger och mindre kedjor.
http://max.se/dryck.aspx
http://www.sibylla.se/UI/Pages/Meal.aspx?id=786

Så din frågeställning utgår redan från början från felaktigheter

Skrivet av Nivity:

Dom flesta väljer pepsi istället pga priset. Även om det är störigt om man är ex på ett kines ställe och ber om coca cola så kommer dom med en jävla pepsi

Tror inte att det är någon märkbar skillnad i pris, att ha Coca-Cola är nog dock mer lönsamt i det långa loppet då det är den populäraste av de två. Du är absolut inte ensam om att störa sig på att få Pepsi istället för Coca-Cola, det är nog fler som tycker så än att det är störande att få Coca-Cola istället för Pepsi!

Skrivet av Zotamedu:

Det finns många som säljer coca cola och jag är rätt säker på att jag sett koncentrat till salu hos flera grossister. Coca cola skulle inte tjäna något alls på att begränsa sin försäljning till en kedja utan de vill sälja till så många som möjligt för då tjänar de mer pengar. Skaffa dig ett kort på Marin Ohlson så kan du köpa 20 liters bag in box med koncentrat.

Många kedjor kör 20L-BiB's med koncentrat för alla drycker utom just Coca-Cola, som levereras i 1000L-"dunkar". 1x1x1m hårdplast-dunk med stålgaller runt som transporteras med truck Sen måste man ju ha hela systemet med vatten, kolsyretuber, växlar, osv... och dessutom rengöra allting regelbundet! Inget som är värt mödan för gemene man, då är det väl lättare att köpa vanliga kaggar som mindre resturanger kör med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaR:

Både mAx och Sibylla säljer Coca-Cola, Frasses har jag aldrig besökt och det står inget om vilka drycker som serveras på hemsidan. Ganska säker på att Pizza Hut och Subway också har det, för att inte tala om alla privatägda resturanger och mindre kedjor.
http://max.se/dryck.aspx
http://www.sibylla.se/UI/Pages/Meal.aspx?id=786

Så din frågeställning utgår redan från början från felaktigheter

Tror inte att det är någon märkbar skillnad i pris, att ha Coca-Cola är nog dock mer lönsamt i det långa loppet då det är den populäraste av de två. Du är absolut inte ensam om att störa sig på att få Pepsi istället för Coca-Cola, det är nog fler som tycker så än att det är störande att få Coca-Cola istället för Pepsi!

Många kedjor kör 20L-BiB's med koncentrat för alla drycker utom just Coca-Cola, som levereras i 1000L-"dunkar". 1x1x1m hårdplast-dunk med stålgaller runt som transporteras med truck Sen måste man ju ha hela systemet med vatten, kolsyretuber, växlar, osv... och dessutom rengöra allting regelbundet! Inget som är värt mödan för gemene man, då är det väl lättare att köpa vanliga kaggar som mindre resturanger kör med.

Jag vet att det finns mindre än enkubikare för jag har sett dem. Här har du bilder:

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av WaR:

Många kedjor kör 20L-BiB's med koncentrat för alla drycker utom just Coca-Cola, som levereras i 1000L-"dunkar". 1x1x1m hårdplast-dunk med stålgaller runt som transporteras med truck Sen måste man ju ha hela systemet med vatten, kolsyretuber, växlar, osv... och dessutom rengöra allting regelbundet! Inget som är värt mödan för gemene man, då är det väl lättare att köpa vanliga kaggar som mindre resturanger kör med.

Det finns mindre versioner, den jag har hemma är typ 1 meter bred, 0.5m hög och djup. Och denna innehåller rubbet, alltså kolsyremaskin, coca cola, fanta, sprite och kanske något mer koncentrat. (minns inte).
Det enda som behövs tillsättas är en slang med vatten.
*edit*
En bild på makapären. (nej inte min, men jag har en likadan)
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=37581
Koncentrat kom i smålådor (säg 0.5l) och var som sagt bara att beställa på telefonnumret som står på dem. (iaf för företag)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet att det finns mindre än enkubikare för jag har sett dem. Här har du bilder:

Det vet jag också, läs mitt inlägg igen

Såhär ser för övrigt 1000L-tankarna ut:

Skrivet av bud_bundy:

Det finns mindre versioner, den jag har hemma är typ 1 meter bred, 0.5m hög och djup. Och denna innehåller rubbet, alltså kolsyremaskin, coca cola, fanta, sprite och kanske något mer koncentrat. (minns inte).
Det enda som behövs tillsättas är en slang med vatten.
*edit*
En bild på makapären. (nej inte min, men jag har en likadan)
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=37581
Koncentrat kom i smålådor (säg 0.5l) och var som sagt bara att beställa på telefonnumret som står på dem. (iaf för företag)

Schysst Var köper man syrupen till en sådan? Går det att köpa Coca-Colas sortiment som privatperson? Var går numret?

Permalänk
Entusiast

Jo tack, jag vet hur en enkubikare ser ut och i ditt inlägg ser det ut som om du menar att alla säljer bib förutom coca cola som bara säljer på fat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av WaR:

Det vet jag också, läs mitt inlägg igen

Såhär ser för övrigt 1000L-tankarna ut:

http://bb.net.nz/images/new%201000%20litre.gif

Schysst Var köper man syrupen till en sådan? Går det att köpa Coca-Colas sortiment som privatperson? Var går numret?

Den är hos mina föräldrar (om den ej är såld) så jag kan ej kolla upp telefonnumret, men jag vill minas att det typ var en företag som selecta. Inte sagt att det var hos dem, men det var inte direkt till coca cola vad jag kunde minnas.

Såna hära maskiner går faktisk rätt så ofta på olika begagnadmarknader, där folk har dem för att det var roligt. Vad jag kan minnas så var dessa maskiner inte koncentraten ekonomisk försvarbar i dessa små volymer, så det var mer en cool grej att ha hemma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo tack, jag vet hur en enkubikare ser ut och i ditt inlägg ser det ut som om du menar att alla säljer bib förutom coca cola som bara säljer på fat.

Då är det du som har blandat ihop ordet "många" med "alla"... Jag menade just CC och att Fanta/Sprite etc kommer i 20L. Men nog med offtopic nu

Skrivet av bud_bundy:

Den är hos mina föräldrar så jag kan ej kolla upp telefonnumret, men jag vill minas att det typ var en företag som selecta. Inte sagt att det var hos dem, men det var inte direkt till coca cola vad jag kunde minnas.

Såna hära maskiner går faktisk rätt så ofta på olika begagnadmarknader, där folk har dem för att det var roligt. Vad jag kan minnas så var dessa maskiner inte koncentraten ekonomisk försvarbar i dessa små volymer, så det var mer en cool grej.

Ah okej! Hur smakade colan från en sådan?

Permalänk
Skrivet av WaR:

Ah okej! Hur smakade colan från en sådan?

Precis samma som på restauranger och liknande som kör med samma koncentrat fast i större dunkar, det är alltså äkta coca cola koncentrat i dessa maskiner.
Själva Coca cola koncentraten smakade typ som coca cola som hade stått framme några dagar och kolsyran gått ur, ingen speciell kick fick man för att det var 100% rent.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Dock så smakar mcdonslds cola mer som vatten än som cola...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Dock så smakar mcdonslds cola mer som vatten än som cola...

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, smakar verkligen som 50/50 coca och vatten.
Tar aldrig läsk på ställen som har sådana värdelösa maskiner, smakar bara piss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Många kedjor kör 20L-BiB's med koncentrat för alla drycker utom just Coca-Cola, som levereras i 1000L-"dunkar". 1x1x1m hårdplast-dunk med stålgaller runt som transporteras med truck

IBC – Intermediate bulk container.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Kan man inte få cola på max eller burger king?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Kan man inte få cola på max eller burger king?

På de max och bk´n jag käkat på har jag då kunnat tagit cola S:

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Tror det bara är Frasses av dom som nämnts som har Pepsi men det gör inte mig nåt jag gillar Pepsi bättre än Coca cola hursomhelst

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tror det bara är Frasses av dom som nämnts som har Pepsi men det gör inte mig nåt jag gillar Pepsi bättre än Coca cola hursomhelst

Tycker Pepsi smakar vatten om något!
Smakar typ som en Coca-Cola flaska som stått öppen
så nästan all kolsyra har gått ur den och sedan har man satt den i Kylen så att den blir kall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Tycker Pepsi smakar vatten om något!
Smakar typ som en Coca-Cola flaska som stått öppen
så nästan all kolsyra har gått ur den och sedan har man satt den i Kylen så att den blir kall!

Då har det nog varit nåt fel på automaten eller så snålar dom för i flaskorna är det varken brist på smak eller kolsyra

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!