Permalänk
Medlem

iPhone Docka med lysdiod.

Jo hallå där.
Har länge tänkt mig att göra en docka med en inbyggd LED-lampa som skulle lysa när iPhonen var inkopplad.
Nu för en vecka sedan så gick jag och köpte lite lysdioder, lite resistorer samt en del sladdar på "Kjell och hans underbara Company".
Och så idag började jag försöka "tråda" lite lampor till batterier.

Nu är det så att som ni ser längst upp, så ville jag att en LED-lampa skulle lysa när telefonen får kontakt med laddaren.
Så då undrar jag, hur tusan gör man det?
Klipper man USB kabeln på mitten och fäster sedan ihop sladdarna fån LED-lampan till USB-sladden?

Hade varit sjukt najs om jag kunde få lite hjälp med det här
Om ni undrar hur jag tänkte göra själva dockan så är det bara att skriva, så fixar jag ihop lite Sketchup bilder

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Är ju bara att sätta lysdioden i serie på plus eller minuskabeln. Dock så ska det ju kommas ihåg att USB lämnar inte mer än 500mA så se till att du tar en som inte stjäl för mycket ström.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Sätter du den i serie kommer du att få ca 2V till telefonen vilket är alldeles för lite, plus att lysdioden kommer att få en ström av 0.5A genom sig. En vanlig indikeringsdiod(eller ska du ha en lysdiod för att använda som belysning?) ska endast ha några mA genom sig. Och sätter du den parallellt kommer den lysa hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Är ju bara att sätta lysdioden i serie på plus eller minuskabeln. Dock så ska det ju kommas ihåg att USB lämnar inte mer än 500mA så se till att du tar en som inte stjäl för mycket ström.

Skrivet av konig:

Sätter du den i serie kommer du att få ca 2V till telefonen vilket är alldeles för lite, plus att lysdioden kommer att få en ström av 0.5A genom sig. En vanlig indikeringsdiod(eller ska du ha en lysdiod för att använda som belysning?) ska endast ha några mA genom sig. Och sätter du den parallellt kommer den lysa hela tiden

Jag använder mig av http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...
20 mA är väl inte så mycket?

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H