Hjälp! "NTLDR is missing"

Permalänk
Medlem

Hjälp! "NTLDR is missing"

Tjoho!

Jag sitter just nu och ska flytta över mina HDD's från min gamla dator till den nya.. Men jag behöll SSD'n med windows på i den gamla burken just nu för att kunna sitta med den igång medans ja kopplar allt annat i den nya.. Men då efter jag kopplat ur mina 2 HDD och startade upp burken igen får jag error meddelandet "NTLDR is missing".. Har googlat runt lite och hittat att det mest troliga felet är att ja försöker boota från en disk som inte klarar av att bootas ifrån.. Men förstår inte riktigt hur det kan va så när datorn funkade 10 min tidigare?!

Vore helt underbart om nån kan hjälpa mig!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Du har antagligen haft i alla diskar när du installerat Windows, Win7 lägger gärna systemfiler på andra diskar av någon skum anledning.
Sätt i de andra diskarna igen och sen bör det gå igång.

Man kan få igång det om du kör Win7-skivan med SSD:n och reparerar, men fungerar inte alltid.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

ja det hade ja, kanske är så enkelt då testade o reparera men det gick inte alls :/ men testar o koppla in diskarna igen så får vi se!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

det funkade inte! Antar att jag får ta o installera om OS då.. Och denna gång ser ja till att bara ha SSD'n ikopplad

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Rekordmedlem

Går det att fixa med att köra (från dos boot) fdisk /mbr prova det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du har antagligen haft i alla diskar när du installerat Windows, Win7 lägger gärna systemfiler på andra diskar av någon skum anledning.

Den lägger boot filer på den disk där den hittar tidigare Windows installationer.

Permalänk
Medlem

Jätte många kunde inte reparea (felet var kvar) på de olika sätten som brukade föreslås utan de blev tvungna att installera om Windows på rätt sätt. 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) medan man installerar och vänta med att koppla resten tills man är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att fixa med att köra (från dos boot) fdisk /mbr prova det också.

Ah okey! Redan formaterat o håller på o installera om nu dock heh men tack iaf!

Skrivet av panpo98:

Jätte många kunde inte reparea (felet var kvar) på de olika sätten som brukade föreslås utan de blev tvungna att installera om Windows på rätt sätt. 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) medan man installerar och vänta med att koppla resten tills man är klar.

Ah de verkar som de! när ja köpte SSD'n så försökte ja klona windows från en av mina HDD så de är nog därför allt skeva ur då.. gör om gör rätt funkar ju oftast som tur är!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb