Tips på ett bra grafikkort med mina förutsättningar >

Permalänk

Tips på ett bra grafikkort med mina förutsättningar >

Hej !

Jag har under den senaste tiden velat ha ett nytt grafikkort då mitt kort är över två år gammalt och undrade om ni har några bra rekomendationer utifrån mina specs:

2600K i7 , 8GB Ram DDR3, ssd 120gb 520. 500W nätagg (ATI Radeon XFX HD 4870 XXX edition 1gb) Har även en 120hz skärm.

Mitt mål är att jag ska kunna köra de allra flesta spelen på väldiga höga settings utan lagg osv. FPS spel är det jag spelar.

Budgeten kan ligga mellan 2-4k som max.

mvh

Permalänk
Medlem

Gigabyte gforce gtx560Ti tycker jag för den tar inte mycket ström för du har bara 500w, du kommer kunna spela all spel på höga settings utan fps drop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wantedshurda:

Hej !

Jag har under den senaste tiden velat ha ett nytt grafikkort då mitt kort är över två år gammalt och undrade om ni har några bra rekomendationer utifrån mina specs:

2600K i7 , 8GB Ram DDR3, ssd 120gb 520. 500W nätagg (ATI Radeon XFX HD 4870 XXX edition 1gb) Har även en 120hz skärm.

Mitt mål är att jag ska kunna köra de allra flesta spelen på väldiga höga settings utan lagg osv. FPS spel är det jag spelar.

Budgeten kan ligga mellan 2-4k som max.

mvh

Ta det dyraste kortet du tycker du har råd med. Din processor kommer inte vara en stoppkloss, det är en fin processor.

Om du vill lyxa till det för 4K:
AMD 7950 eller nvidia 580
Om du vill hålla stramare budget:
AMD 6950 eller nvidia 560ti

Mellanalternativ är amd 6970 eller nvidia 570. Hur som helst får du den prestanda du betalar för. Alla nämnda kort är vettiga och kan prestera bra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ta det dyraste kortet du tycker du har råd med. Din processor kommer inte vara en stoppkloss, det är en fin processor.

Om du vill lyxa till det för 4K:
AMD 7950 eller nvidia 580
Om du vill hålla stramare budget:
AMD 6950 eller nvidia 560ti

Mellanalternativ är amd 6970 eller nvidia 570. Hur som helst får du den prestanda du betalar för. Alla nämnda kort är vettiga och kan prestera bra.

edit: 500 watt borde kunna hantera samtliga nämnda kort men det är under förutsättning att du inte tänker klocka eller ha massa andra enheter kopplade till datorn. Och, självklart, att nätagget är av hög kvalitet

edit( oops, mitt edit blev ett reply )

edit 2: nvidia 580 KAN bli lite mycket för ditt nätagg dock, så någon med egen erfarenhet av det får gärna skriva nån kommentar. Har ingen kommentar angående amd 7950 och dess strömförbrukning så kolla upp det om det blir aktuellt också 570 och 6970 ska gå utmärkt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag skulle tatt ett 7950, bra kort och dricker rimmligt med ström

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Tusen tack för alla bra svar ! Hm jag funderar inte på att överklocka men väldigt bra tips kom gärna på med fler !

Har dock funderat på en grej hm. Vet ni om mitt grafikkort går att köra med crossfire med några av dem senare modellerna och om det lönar sig så att säga. (Resulterar antagligen att jag ska köpa ett bättre nätagg men kostnaden kanske blir mindre än ett tyngre grafikkort). mvh !

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju annars att invänta HD7800-serien eller Nvidias 600-serie

Permalänk
Skrivet av wantedshurda:

Tusen tack för alla bra svar ! Hm jag funderar inte på att överklocka men väldigt bra tips kom gärna på med fler !

Har dock funderat på en grej hm. Vet ni om mitt grafikkort går att köra med crossfire med några av dem senare modellerna och om det lönar sig så att säga. (Resulterar antagligen att jag ska köpa ett bättre nätagg men kostnaden kanske blir mindre än ett tyngre grafikkort). mvh !

Nej det kan du tyvärr inte, korten måste vara identiska. Ifall du skulle ha två likadana kort men ett är klockat så kommer inte att klockan utnyttjas då det andra kortet formar sig efter det sämsta

Permalänk

Tack för alla bra svar. Tycker ni att det är värt att köra x2 gtx 560ti och hur förhåller det sig till amd radeon 7970. Stor skillnad mellan dessa?

Kör väldigt mkt FPS spel samt MMO´s så en hög FPS är ett måste, har en 120hz skärm med.

mvh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

Tack för alla bra svar. Tycker ni att det är värt att köra x2 gtx 560ti och hur förhåller det sig till amd radeon 7970. Stor skillnad mellan dessa?

Kör väldigt mkt FPS spel samt MMO´s så en hög FPS är ett måste, har en 120hz skärm med.

mvh!

Det är ganska jämt mellan 2x560TI och ett 7970 men det finns möjlighet för att 7970:s prestanda höjs med nya drivrutiner. Jag skulle absolut ta ett 7970 då du slipper evt strul med SLI (värma, microstuttering o kompabilitet med vissa spel).
Vilket moderkort har du? Det är ju inte säkert det har stöd för SLI.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Använder mig av Asus P8Z68-V LX just nu

mvh !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

Använder mig av Asus P8Z68-V LX just nu

mvh !

Ok, då har det endast stöd för Crossfire (AMD grafikkort). Då kan du glömma 2x560TI

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej ! Tack för svaret ! Har hittat nämligen amd kortet rätt billigt men är väldigt fundersam över om det är legit så att säga.

http://www.pixmania.se/se/se/11731165/art/amd/radeon-hd-7970-...

Vågar man? Är ju väldigt bra pris osv ! mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

Okej ! Tack för svaret ! Har hittat nämligen amd kortet rätt billigt men är väldigt fundersam över om det är legit så att säga.

http://www.pixmania.se/se/se/11731165/art/amd/radeon-hd-7970-...

Vågar man? Är ju väldigt bra pris osv ! mvh

Pixmania är riktigt hjärndöda, jag skulle inte våga. Vänta tills cdon har avslöjad sin kommande rea (borde komma imorgon), det kanske finns nåt 7970 med. Bara ha koll på denna sida: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/
Om du har hyfsad kylning skulle du nästan gå på ett icke referenskort (tex med 2 flätar). 7970 klockar nåt grymt men ljudnivån blir lidande med ett referenskort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

åfan tack för tipsen åter igen : D. Sitter nu med ett 4870 XFX 1gb som nämnt och jag vill verkligen uppgradera mig till något bättre. Med min nya 120hz skärm skulle det sitta som handen i handsken. Dock finns det så många alternativ så det är väldigt svårt att göra något val. Men bra FPS i de moderna spelen är ett måste och det är ett stort + om kortet inte låter så mkt som mitt kort gör just nu. Något tips? Priset är egentligen inget problem men hade föredragit ett kort runt 2000kr lappen.

Förövrigt så har jag rätt bra specs utom kortet då. i7 2600k SSD 520 osv samt mkt ram minne

mvh !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

åfan tack för tipsen åter igen : D. Sitter nu med ett 4870 XFX 1gb som nämnt och jag vill verkligen uppgradera mig till något bättre. Med min nya 120hz skärm skulle det sitta som handen i handsken. Dock finns det så många alternativ så det är väldigt svårt att göra något val. Men bra FPS i de moderna spelen är ett måste och det är ett stort + om kortet inte låter så mkt som mitt kort gör just nu. Något tips? Priset är egentligen inget problem men hade föredragit ett kort runt 2000kr lappen. mvh !

Jag har ändrat lite i mitt förre inlägg.

ett 2000 kroners grafikkort och en 120hz skärm känns ju lite meningslöst då grafikkortet i många fall inte orka att ge 100+ fps.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jo det stämmer. Dock som sagt priset är egentligen inget problem dock hade föredragit att det hade kostat 2000kr dock så inser jag att det inte riktigt är möjligt.

mvh !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

Jo det stämmer. Dock som sagt priset är egentligen inget problem dock hade föredragit att det hade kostat 2000kr dock så inser jag att det inte riktigt är möjligt.

mvh !

Om du har riktigt tur kommer 7970 på cdon:s rea med -15%, då börjar det ju att bli vettigt pris.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Permalänk

kör på 7950 gigabyte windforce 3 x2 =). sitter med det jag nu. riktigt nice prestanda alltså:D.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

kör på 7950 gigabyte windforce 3 x2 =). sitter med det jag nu. riktigt nice prestanda alltså:D.

Nice bump

Visa signatur

Citera för svar!