Vad är det som tar plats på min SSD disk?

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar plats på min SSD disk?

Hej!

Har en intel SSD disk på 120 GB.

Har installerat spel på den som tar ca 25 GB plats och systemet (win 7) ligger på ca 21 GB. Resten är småpotatisar på ca mellan 4kb till 400 mb.

Ändå står det att det är endast 25 % kvar endast på min hårddisk. Alltså 40 GB kvar av 120 GB ssd disk från Intel.

Varför är det så lite kvar???

Permalänk
Medlem

Här är ett bra program som jag använder, kan ge dig koll på var du har saker och ting

http://www.jam-software.com/freeware/

Permalänk
Medlem

Har själv använt denna sorts program, "bilden" den skapar är suverän för att se var datan ligger.

http://lifehacker.com/219058/geek-to-live--visualize-your-har...

Permalänk
Medlem

Irriterande:P har samma problem hehe.
Är inte kul när man spelar MMOs på 25-30gb :>

Funderar på att börja köra mekaniskt igen tills SSDs kostar 1.5-2k för 240gb typ :<

Permalänk
Medlem

Alla datorer som använder windows 7 har en hibernation file som tar massa minne
gör som nedan sen starta om datorn så ska ni mest troligen ha mer plats på disken kring 12GB mer.

Start - kör - cmd (kör som admin)
Skriv sedan : powercfg.exe /hibernate off

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk

Kika om du har swap-fil för hela mängden ram. Kanske inte behövs, och tar en del plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att papperskorgen inte använder utrymme på SSDn?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Det kan ligga en del skräp i temp mappar med, kolla under din profil. Nedladdade filer har en tändes att hamna just där.

Permalänk
Medlem

Har du X GB RAM så försvinner det dubbla, dvs 16GB för dig.
Inaktivera viloläge och pagefile
Du får googla hur man gör.
Visa dolda och systemfiler så ser du 2 väldigt stora filer i roten på C:

Inaktivera systemåterställning, så får du tillbaka mellan 1 och 100GB beroende på hur länge du haft systemet.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Alla datorer som använder windows 7 har en hibernation file som tar massa minne
gör som nedan sen starta om datorn så ska ni mest troligen ha mer plats på disken kring 12GB mer.

Start - kör - cmd (kör som admin)
Skriv sedan : powercfg.exe /hibernate off

Vad är den här "hibernation"-filen för någonting? Vad ger det för nackdelar om man tar bort den/avaktiverar den? Vad är den till för?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vad är den här "hibernation"-filen för någonting? Vad ger det för nackdelar om man tar bort den/avaktiverar den? Vad är den till för?

Hibernation filen är till en form av viloläge typ där allt i ramminnet dumpas till en fil på hårddisken så väljer man hibernate istället för att stänga av datorn kommer den när du startar den härnäst att boota med alla fönster/och program igång som när du stängde ner den

nackdelen är att det kräver 1:1 hårddisksutrymme för att använda det dvs har du 16gb ram kommer 16gb sparas på din hårddisk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad är den här "hibernation"-filen för någonting? Vad ger det för nackdelar om man tar bort den/avaktiverar den? Vad är den till för?

Hibernate är samma som strömsparläge/viloläge, men du lagrar ner minnesinnehållet på hårddisken istället för att ha det kvar i primärminnet. Användbart när man slår av strömmen på en laptop under lägre tid, eftersom den kan var helt strömlös/utan batteri.

//Lasse

Permalänk
Avstängd

ta bort växlingsfilen så får du en hel de gb flytta öven den filen på nån annan disk elr nå

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Kör programet Disk Cleanup (följer med Windows: bara att söka i startmenyn) så kan du hitta gamla temp filer och diverse annat skräp att ta bort.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hibernation filen är till en form av viloläge typ där allt i ramminnet dumpas till en fil på hårddisken så väljer man hibernate istället för att stänga av datorn kommer den när du startar den härnäst att boota med alla fönster/och program igång som när du stängde ner den

nackdelen är att det kräver 1:1 hårddisksutrymme för att använda det dvs har du 16gb ram kommer 16gb sparas på din hårddisk.

Skrivet av Lasse468:

Hibernate är samma som strömsparläge/viloläge, men du lagrar ner minnesinnehållet på hårddisken istället för att ha det kvar i primärminnet. Användbart när man slår av strömmen på en laptop under lägre tid, eftersom den kan var helt strömlös/utan batteri.

//Lasse

Aah okej, jag misstänkte nästan någonting i den stilen. Då jag aldrig använder mig av det ska jag se till att ta bort det, så sparar jag åtminstone 8 GB av hårddisksutrymme.

EDIT: 6,1 GB sparades, jag har 8 GB RAM-minne. Men det känns alltid bra att avaktivera grejer man inte använder sig av. Sleep-läget fungerar dock fortfarande, det bör det väl inte göra?

Permalänk

Använder du iTunes och har nån iPhone/iPad/iPod med backups så tar de rätt mycket plats. De gamla kan raderas och de aktuella går att lagra på annan enhet.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Här är ett bra program som jag använder, kan ge dig koll på var du har saker och ting

http://www.jam-software.com/freeware/

Tack så mkt för detta tips! Har rensat 30 gb från min systemdisk nu när jag klart och tydligt ser var allt hamnat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Sleep-läget fungerar dock fortfarande, det bör det väl inte göra?

Jo det ska det, eftersom 'Sleep Mode' inte sparar till disk, utan fortfarande behåller allting i RAM. Dör strömmen så förlorar du ju dock den informationen och datorn måste startas up på nytt.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Jo det ska det, eftersom 'Sleep Mode' inte sparar till disk, utan fortfarande behåller allting i RAM. Dör strömmen så förlorar du ju dock den informationen och datorn måste startas up på nytt.

Ahaaa! Okej, tackar! Men hur kommer man åt det här hibernate-läget då, eller är det någonting för bärbara datorer endast? I så fall, hur vet operativsystemet om att det är en bärbar dator och hur kommer man i så fall åt det på bärbara datorer? För jag hittar då ingenting sådant, och det gjorde jag inte innan jag avaktiverade det, genom kommandotolken, heller.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Ahaaa! Okej, tackar! Men hur kommer man åt det här hibernate-läget då, eller är det någonting för bärbara datorer endast? I så fall, hur vet operativsystemet om att det är en bärbar dator och hur kommer man i så fall åt det på bärbara datorer? För jag hittar då ingenting sådant, och det gjorde jag inte innan jag avaktiverade det, genom kommandotolken, heller.

https://anony.ws/i/gMVL.png

finns även på stationära använde det hela tiden när jag körde mekanisk disk men med SSD vill jag inte ha det då allt startar snabbare iaf eftersom SSD'n är snabbare.

men vill du aktivera hibernate igen trots SSD gör som en skrev längre upp fast on istället för off

Start - kör - cmd (kör som admin)
Skriv sedan : powercfg.exe /hibernate on

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns även på stationära använde det hela tiden när jag körde mekanisk disk men med SSD vill jag inte ha det då allt startar snabbare iaf eftersom SSD'n är snabbare.

men vill du aktivera hibernate igen trots SSD gör som en skrev längre upp fast on istället för off

Start - kör - cmd (kör som admin)
Skriv sedan : powercfg.exe /hibernate on

Jag gjorde det och startade om datorn, men det dök fortfarande inte upp något nytt alternativ vid "shut down"-menyn...

Permalänk
Medlem

Tack alla så sjukt mycket för bra svar. Blev riktigt glad att jag hade fått så stor respons samt att även andra som har problem med detta fick hjälp!

Ska kolla och prova era förslag.
Återkommer om det blir något problem!!!

Tack igen alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Alla datorer som använder windows 7 har en hibernation file som tar massa minne
gör som nedan sen starta om datorn så ska ni mest troligen ha mer plats på disken kring 12GB mer.

Start - kör - cmd (kör som admin)
Skriv sedan : powercfg.exe /hibernate off

Skrivet av traeskapa:

Kika om du har swap-fil för hela mängden ram. Kanske inte behövs, och tar en del plats.

Skrivet av lunaspice:

Tack så mkt för detta tips! Har rensat 30 gb från min systemdisk nu när jag klart och tydligt ser var allt hamnat!

Har laddat ner detta program också och det är skitbra!!!
Ser tydligt var de stora filerna finns...
Jag ser att det finns en mapp i användare i en apple map som är ca 10 GB stor. Det är en mapp med mobil sync och appdata etc etc.
Jag har provat att avinstallera alla apple program men ändå försvinner det inte. Hittar det heller inte på hårddisken. Men i programmet kan jag se det.

Kan jag ta bort det genom att välja delete när jag högerklickar på mappen i programmet?

Permalänk

Stäng av eller minska växlingsfilen manuellt.
Använder du inte strömsparläge eller viloläge så kan du ta bort filen (den är lika stor som ditt RAM-minne).
Skriv "powercfg.exe /hibernate off" i cmd för att stänga av, och "powercfg.exe /hibernate on" för att aktivera ifall du någon gång skulle behöva det.