Går inte att ominstallera os

Permalänk

Går inte att ominstallera os

Har en laptop som började krångla rejält och det slutade med att vi lämnade in den, då trodde de att det var hårddisken som fått fnatt.

Efter några försök att installera om os på laptopen funkade inte då den kom till typ 60% sedan stendog, så jag formaterade om hårddisken med gparted live och så testade jag igen , men samma problem...

Efter bara försökt starta de olika skivorna under dagen så stängde den av sig mer och mer ofta, ibland kom man lite längre sedan dog den, jag kom aldrig in till skrivbordet på gparted live (linux?) igen...

har ingen aning om hur jag ska gå till väga...

vet att det är lite att gå på, men isåfall vore det bra med tips på diagnosprogram eller liknade för att kunna fastställa det mer konkreta felet på laptopen...

windows xp
fijitsu siemens amilo A1655G

tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Kan vara värmeproblem? ju mer du försöker desto varmare blir cpu och datorn håller sig i liv kortare, kan vara trasig heatsink på den

Permalänk
Skrivet av Misona:

Kan vara värmeproblem? ju mer du försöker desto varmare blir cpu och datorn håller sig i liv kortare, kan vara trasig heatsink på den

hur vet man det då?

Permalänk
Medlem

Hej
Något som låter ganska troligt är minnesfel. Testa med Ultimate Boot CD som finns här: http://www.ultimatebootcd.com/ och även rekommenderas i Sweclockers tråd för "bästa gratisprogrammen" här: #7063161

Jag hade liknande fel en gång i tiden, visade sig vara en trasig minnesmodul.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarnffs:

hur vet man det då?

Ifall datorn håller sig i liv kortare och kortare ju mer du försöker starta den. och sen om du väntar ett tag så håller den sig i liv längre igen.

Permalänk
Skrivet av blinken:

Hej
Något som låter ganska troligt är minnesfel. Testa med Ultimate Boot CD som finns här: http://www.ultimatebootcd.com/ och även rekommenderas i Sweclockers tråd för "bästa gratisprogrammen" här: #7063161

Jag hade liknande fel en gång i tiden, visade sig vara en trasig minnesmodul.

Tack ska testas med en gång!

Permalänk
Skrivet av Misona:

Ifall datorn håller sig i liv kortare och kortare ju mer du försöker starta den. och sen om du väntar ett tag så håller den sig i liv längre igen.

Nja svårt att tro ändå att datorn hunnit blivit så varm på mindre än 30min så att den inte klarar att vara igång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarnffs:

Nja svårt att tro ändå att datorn hunnit blivit så varm på mindre än 30min så att den inte klarar att vara igång...

inte alls svårt att tro.
temperaturer för processorer hoppar upp och ned hela tiden om de belastas eller ej.
börjar du göra nått tungt så nästan direkt kommer den ligga runt max temperaturen den når med kylaren man har.
och samma sak när man slutar göra nått tungt så sjunker den snabbt ned i temperatur igen och sen sakta men säkert ned till idle temp.
"bara" 30 minuter är mer än nog.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

inte alls svårt att tro.
temperaturer för processorer hoppar upp och ned hela tiden om de belastas eller ej.
börjar du göra nått tungt så nästan direkt kommer den ligga runt max temperaturen den når med kylaren man har.
och samma sak när man slutar göra nått tungt så sjunker den snabbt ned i temperatur igen och sen sakta men säkert ned till idle temp.
"bara" 30 minuter är mer än nog.

mm sant tror jag nu för när jag körde diagnosprogrammen på ultimate boot cd så dog datorn efter 20% och det måste ju tyda på att det bara kan vara kylningen som är kass?, men hur byter man kylningen på en laptop? Är det möjligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarnffs:

mm sant tror jag nu för när jag körde diagnosprogrammen på ultimate boot cd så dog datorn efter 20% och det måste ju tyda på att det bara kan vara kylningen som är kass?, men hur byter man kylningen på en laptop? Är det möjligt ?

Jag har varit ute för samma elände med min laptop. Skulle installera om XP och kom halvvägs så slocknade datorn. Provade palla upp datorn på vhs-kassetter för att få luft under den, utan framgång. Så jag började skruva isär min laptop och där var gott om damm. CPU-fläkten var i stort sett igensatt. Blåste rent, på med ny kylpasta och skruva ihop grejerna igen. Nu är den som energizers kanin, den bara går och går

Permalänk
Skrivet av ukelele:

Jag har varit ute för samma elände med min laptop. Skulle installera om XP och kom halvvägs så slocknade datorn. Provade palla upp datorn på vhs-kassetter för att få luft under den, utan framgång. Så jag började skruva isär min laptop och där var gott om damm. CPU-fläkten var i stort sett igensatt. Blåste rent, på med ny kylpasta och skruva ihop grejerna igen. Nu är den som energizers kanin, den bara går och går

Jag öppnade locket till fläkten på laptopen och det var inte mkt damm där...men så satte jag uppe den med cdskivor och satte en fläkt på sidan som blåser kall luft under laptopen, kommit längre nu med installationen än någonsin, hoppas det håller hela vägen ut till 100% så är det bara att köpa kylningsplatta sen

Permalänk

DET FUNKADE ATT PLOCKA ISÄR LITE OCH SÄTTA EXTERNA FLÄKTAR UNDER

Det är bättre och lättare att köpa kylningsplatta än att byta ut kylningen i sig väl? Kan ju vara nåt med termostatet också som pajat...