Det här med Mekaniska tangetbord (K90), köpa?

Permalänk

Det här med Mekaniska tangetbord (K90), köpa?

Hej alla glada SweClockare.

Har läst en del trådar lite och nu efter "Jonas" recension av "Corsairs" tangentbord vet jag inte vilket tangentbord jag kan tänka mig köpa.
Läste att mekaniska tangentbord är väldigt känsliga för spillolyckor, det klart att man inte ska hälla en massa juice, te, Cola över bordet men just "Corsair" borden har två öppningar till kretskortet under "space" vilket är tråkigt om olyckan skulle ske.

Använder ett tangentbord från "Logitech" för ca 300:-.
Letar efter tangentbord för högst 1500:-, mekaniskt, helst svarta eller röda brytare, bakgrundsbelysning, makrofunktion.

Är "Corsair Vengeance K90" så "dålig" som det framstod i recensionen?
Jag använder "ESC" mycket men annars skulle jag kunna överleva hybridlösningen om det inte är en enorm skillnad när man använder bordet.

Vad säger ni? Om det finns ett annat bord som ni tycker är bättre och motsvarar makrofunktionerna säg gärna till!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

MK-85 ser jag som bättre på allt.
Men det saknar ju dock fasta macroknappar om du nu vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

MK-85 ser jag som bättre på allt.
Men det saknar ju dock fasta macroknappar om du nu vill ha det.

Okey. Tack för det snabba svaret! Synd att den saknar macro...

Permalänk

Har kört med Corsair K60 i ca. två månader och instämmer med allt som sades av Jonas i videorecensionen.
Köp något annat!

Permalänk
Skrivet av SurvivingDino:

Har kört med Corsair K60 i ca. två månader och instämmer med allt som sades av Jonas i videorecensionen.
Köp något annat!

Hmm.. Trist att höra. Kan du byta in ditt bord eller kommer du att ha kvar det?

Något förslag på bord?

Permalänk
Skrivet av UnknownJS:

Hmm.. Trist att höra. Kan du byta in ditt bord eller kommer du att ha kvar det?

Något förslag på bord?

Tro nog det är försent att byta nu Jag trodde jag skulle vänja mej vid Rubber Dome-tangenterna, men retar mej mer och mer på dom.

Har tyvärr inga förslag, tänket själv skaffa ett nytt tangentbord med mekaniska brytare snart.

Permalänk
Skrivet av UnknownJS:

Okey. Tack för det snabba svaret! Synd att den saknar macro...

Beror på hur många du behöver. Kollar du recensionen på det så kan du köra macron på F7-F11 (dvs. 5st) http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och-mk-50-pro/2#pagehead

999:- på netonnet denna veckan. http://www.netonnet.se/art/veckans-klipp/qpad-mk-85/167679.5555/

Permalänk
Medlem

så va WolfOfVengeance 1min snabbar
om du vill ha QPAD MK-85 för 999kr
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingtangentbord/mek...

Permalänk

6GV2an är betydligt billigare än alla förslag hittils, dessutom byggt som ett pansarfort och extremt trevligt att andvända.

Om man orkar med mx blacks, förstås.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pointpurple:

6GV2an är betydligt billigare än alla förslag hittils, dessutom byggt som ett pansarfort och extremt trevligt att andvända.

Om man orkar med mx blacks, förstås.

Läs vad han vill ha.
Han vill ha bakgrundsbelysning bland annat.

Tar man bort det är MK-50 ett bättre val än 6G ändå, och billigare.

Permalänk

Tack för svaren!

Verkar inte vara så mycket att välja mella tråkigt nog. Det är förmodligen för att jag vill ha macr och bakgrundsbelysning vilket "jobb tangentbord" inte har då det är en funktion främst för "gamers".

Permalänk
Medlem

Jag är iaf glad att dom flesta struntar i dessa jädra macroknappar nu.
Stora valar till tangentbord är rätt skräp imo ;>

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag är iaf glad att dom flesta struntar i dessa jädra macroknappar nu.
Stora valar till tangentbord är rätt skräp imo ;>

Tycker om att kunna skapa macros för photoprogram och spel. Men jag skulle inte ha någonting emot om man kunde trycka på en knapp så att alla "A-Ä" knappar blir programerbara, en "toggle funktion" istället för fysiska knappar som tar plats.

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot makroknappar och tangentbord som lyser. Men vad jag vet finns det inte några bra tangentbord med båda delar. Man tvingas köpa "gamer" prylar med tveksam kvalitet.

Du skulle ju kunna köpa ett vanligt full-size tangentbord, typ en Filco Majestouch 2 från Keyboardco och sen köra AutoHotkey eller liknande med makron på numpad. Du kan även trycka av/på macron-funktionen med typ Caps Lock. Lite knöligare förstås men man slipper iaf "värdelösa" makroknappar.

Permalänk
Skrivet av Mulle:

Jag är allergisk mot makroknappar och tangentbord som lyser. Men vad jag vet finns det inte några bra tangentbord med båda delar. Man tvingas köpa "gamer" prylar med tveksam kvalitet.

Du skulle ju kunna köpa ett vanligt full-size tangentbord, typ en Filco Majestouch 2 från Keyboardco och sen köra AutoHotkey eller liknande med makron på numpad. Du kan även trycka av/på macron-funktionen med typ Caps Lock. Lite knöligare förstås men man slipper iaf "värdelösa" makroknappar.

Tack för idén! Ska testa "AutoHotkey" med mitt nuvarande tangentbord. Men "Qpad MK-85" verkar vara ett bättre val om man vill ha bakgrundsbelysning av som har nämnts här så man kan kanske kombinera "AutoHotkey" med den.

Permalänk
Avstängd

jag har ägt 3 olika mekaniska ..först ett mk-80 som jag lyckades förstöra.. sen ett mionix zibal och idag köpte jag även ett mk-85

jag rankar Zibalen som nr1.. svarta brytare gillar jag bäst.. mer distinkta i nedtryckningarna då jag gillar att smälla på lite på knapparna.. sen skönast bakgrundsbelysning.. grönt o lagom ljus lyser inte upp hela rummet + behagligt.. sen handledsstödet.. känns lite mer robyust än qpads...

2:a blir detta jag skriver på nu.. mk-85 , trodde röda brytare skulle va the shit efter all hype.. tyckler de e för sladdriga... sen är qpads design inte lika tilltalande..dessutom störigare belysning..

3.a mk-80 .. blå brytare? hmm riktigt störiga.. fattar ejh de som skriver bättre på dem.. inte jag iallafall o de ger sig dessutom från störiga ljud..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Skrivet av joejjeman:

jag har ägt 3 olika mekaniska ..först ett mk-80 som jag lyckades förstöra.. sen ett mionix zibal och idag köpte jag även ett mk-85

jag rankar Zibalen som nr1.. svarta brytare gillar jag bäst.. mer distinkta i nedtryckningarna då jag gillar att smälla på lite på knapparna.. sen skönast bakgrundsbelysning.. grönt o lagom ljus lyser inte upp hela rummet + behagligt.. sen handledsstödet.. känns lite mer robyust än qpads...

2:a blir detta jag skriver på nu.. mk-85 , trodde röda brytare skulle va the shit efter all hype.. tyckler de e för sladdriga... sen är qpads design inte lika tilltalande..dessutom störigare belysning..

3.a mk-80 .. blå brytare? hmm riktigt störiga.. fattar ejh de som skriver bättre på dem.. inte jag iallafall o de ger sig dessutom från störiga ljud..

Kul att se ett "nytt (för mig)" tangentbord. Hur kommer det sig att du har ägt så många tangentbord då mekaniska inte är dem billigaste borden på marknaden?

Permalänk
Avstängd

spillde vin i det första.. mk-80

sen tuggade katten av ena usb kablen på zibalen.. så hubben slutade fungera... det fungerar dock ..med belysning o så men hubben e död-.-

o idag när jag såg att mk-85 reades ut på netonnet blev jag sugen på att prova.. men som sagt .. zibalen tycker jag e bäst.. andra kan ju dock tycka olika

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Skrivet av joejjeman:

spillde vin i det första.. mk-80

sen tuggade katten av ena usb kablen på zibalen.. så hubben slutade fungera... det fungerar dock ..med belysning o så men hubben e död-.-

o idag när jag såg att mk-85 reades ut på netonnet blev jag sugen på att prova.. men som sagt .. zibalen tycker jag e bäst.. andra kan ju dock tycka olika

Okey. Tangentbord borde vara spillsäkrare för spillolyckor händer ofta.

Tack för svaren!

Permalänk

Katten tugga av ena usb kabeln? De var något nytt. Verkar va en konstig katt, ingen råtta?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080