Hur f*n får ni tiden att räcka till?

Permalänk
Medlem

Hur f*n får ni tiden att räcka till?

Tja.

Detta kan te sig en konstig och lite dum fråga, riktad till er vuxna här på sweclockers. Vuxna enligt min definition är när man flyttat hemifrån och klarar sig själv utan hjälp från sina föräldrar.

Jag undrar hur ni hittar tiden att lira mellan allt annat som ska göras här i livet? Jag menar man jobbar ju i snitt 8 timmar om dagen (vanlig arbetare) och där ska ingå resa till och från jobbet, maten ska lagas när man kommer hem, tvätten och städning gör inte sig självt.

Jag kommer ihåg i tonåren att man kunde sitta flera timmar i dagar men nu är man glad om man kan sitta några timmar på helgen. Jag har nog 10 titlar här hemma jag inte hunnit lira, visst LOL tar mycket av tiden men man vill ju få sin first win varje dag

Så hur gör ni?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar vanligtvis 9 eller 5-timmars pass.
När jag jobbar 9 timmarspass orkar man med att kolla serier ett par timmar innan man ska sova, men när man jobbar 5 timmar så finns det tid för allt. Tvätt kastar man in och hänger upp lite senare, så tar inte någon tid alls, och mat går att göra på en halvtimme, så att ...
Just det, har tvättid nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja.

Detta kan te sig en konstig och lite dum fråga, riktad till er vuxna här på sweclockers. Vuxna enligt min definition är när man flyttat hemifrån och klarar sig själv utan hjälp från sina föräldrar.

Jag undrar hur ni hittar tiden att lira mellan allt annat som ska göras här i livet? Jag menar man jobbar ju i snitt 8 timmar om dagen (vanlig arbetare) och där ska ingå resa till och från jobbet, maten ska lagas när man kommer hem, tvätten och städning gör inte sig självt.

Jag kommer ihåg i tonåren att man kunde sitta flera timmar i dagar men nu är man glad om man kan sitta några timmar på helgen. Jag har nog 10 titlar här hemma jag inte hunnit lira, visst LOL tar mycket av tiden men man vill ju få sin first win varje dag

Så hur gör ni?

Allt handlar om prioriteringar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Går'nte.. med barn är det omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av strimman:

Går'nte.. med barn är det omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, handlar bara om att man får "planera" sitt spelande

Permalänk

Är arbetslös nu så jag har tid, men kan relatera till det annars, tyvärr upptar allt "måste" och det man uppskattar får gå i andrehand, är så detta liv är, antingen försöker man ändra på det eller så biter man ihop och inväntar döden, det lär ju ge några extra timmar om dagen för sig själv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

när jag gör mat så gör jag alltid mycket mat, så har jag 3-5 matlådor eller så. då slipper man laga mat varje dag
tvätt gör jag själv ca 1 gång i månaden? eller nå sånt och det tar ju bara lite över en timma (en timma man inte behöver göra nått mer än slänga in den i en maskin dvs)
städa gör man bäst direkt och hela tiden, att diska undan efter sig när man gör mat tar kanske 2-3 minuter om ens det och sparar massa tid i slutet och så kan man göra med de flesta sakerna hemma, att se till att plocka undan efter sig helt enkelt.
får man rätt mycket tid kvar till annat
kommer man hem 4 säger vi så kanske man tar en dusch och äter lite sen är klockan 5 och du har då mer eller mindre hela kvällen på dig att göra vad du vill. förutom några dagar i vecka ofc när man kanske ska tvätt eller om man nu måste stor städa eller liknande.
flyttade ju ut när jag va 16 så det blev ju lite konstigt ibörjan då men sen efter ett tag så märks det rätt väl att så länge man spenderar dem där 1-2 minuterna efter man ätit eller gjort nått sånt att plocka bort och diska direkt så sparar man massa tid (då diskar man direkt efter man ätit och gjort mat så rinner ju allt bara av direkt så det är ju hur lätt som helst)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det blir bara spel på helgerna och någon sporadisk speltimme i veckorna ibland.

Permalänk
Avstängd

Jag tittar inte på lyxfällan, äntligen hemma, csi, that 70´s show och vad det nu är som råkar sändas när tvn är på. Jag tjänar in åtminstone fem timmar per kväll på att inte sitta som en robot framför tvn utan att egentligen titta på något. När jag ser på något så är det filmer JAG har valt och tv-serier JAG har valt. Inte gammal skit med reklam.

Permalänk
Medlem

Jag tror du lurar dig själv genom att säga att det inte finns tid till något. Plocka isär din vardag bit för bit så kommer du se hur mycket dödtid det faktiskt finns

Permalänk
Medlem

Är ju inte så svårt om man planerar lite.
Jag är ensam stående pappa.
upp kl 6, fixa iordning sonen för dagis mig för jobbet, jobba till 16, hämta sonen. kommer hem halv 5. lagar mat. äter. kl blir 17:30.
umgås med sonen till kl 19:30, läsa natt saga och natta sonen. kl är 20.

diska undan, städa lite. tvättar 1 dag / vecka.
sedan spel eller film till kl 23 ungefär. visst blir inte många timmars spelande. men lite iaf. helgerna blir man ju vaken lite längre.

så visst går det om man har viljan att planera hur sina dagar ska vara. min prio är dock tid med sonen. så endast spelande med honom eller när han sover. och är det spelande med honom är det så klart barnvänliga spel.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

Jobb 8-17, sen ska det handlas, diskas, lagas mat, klämmas in något gympass då och då + allt annat runtomkring som tar upp tid. Därimellan klämmer man någon speltimme då och då samt spelar på helgerna om det inte är att man ska bort på något. Det var bättre förr.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Är 31 år gammal. Jag har fru och 4 barn och en hund. Jobbar 8.5 timmar 5 dagar i veckan. Lite drygt 2 timmars restid till jobbet. Har ett hus som jag jobbar på och renoverar. Det är inte lätt att få tiden att räcka till vill jag lova. Men med förstående fru och lite pusslande så är det faktiskt fullt möjligt att få sig en stund för sig själv. Men man får fokusera på enstaka speltitlar i taget. Men visst går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja.

Detta kan te sig en konstig och lite dum fråga, riktad till er vuxna här på sweclockers. Vuxna enligt min definition är när man flyttat hemifrån och klarar sig själv utan hjälp från sina föräldrar.

Jag undrar hur ni hittar tiden att lira mellan allt annat som ska göras här i livet? Jag menar man jobbar ju i snitt 8 timmar om dagen (vanlig arbetare) och där ska ingå resa till och från jobbet, maten ska lagas när man kommer hem, tvätten och städning gör inte sig självt.

Jag kommer ihåg i tonåren att man kunde sitta flera timmar i dagar men nu är man glad om man kan sitta några timmar på helgen. Jag har nog 10 titlar här hemma jag inte hunnit lira, visst LOL tar mycket av tiden men man vill ju få sin first win varje dag

Så hur gör ni?

Ett tips till matlagning är att jag lagar mat lördag/söndag och då lagar jag extremt mycket mat. Så det räcker till 3 eller 4 matlådor båda dagarna, då har jag matlådor resten av veckan. Städa och tvätta gör jag varannan vecka, helst på samma dag så är det gjort.

När det gäller handlingen så storhandlar jag en gång i månaden, dessutom så köper jag massor av juice(står sig hur länge som helst) istället för mjölk. och bröd kan man frysa in så köp en 3 limpor eller nått.

Permalänk
Medlem

Hej alla nördar! Glöm inte bort tid för träning och motion! Det är viktigt att ta hand om kroppen också, 2-3 pass i veckan i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Hej alla nördar! Glöm inte bort tid för träning och motion! Det är viktigt att ta hand om kroppen också, 2-3 pass i veckan i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Skitsnack! Motion har man flickvännen till.

Permalänk
Medlem

Hej är över 30 år och har varit arbetslös ett par år pga särskild anledninga , under denna tid spelade ja som en vilde! då Black Ops kom drog ja 5-6h per dag i 6mån sen gick vidare till nästa spel! Nu har ja ÄNTLIGEN styrt upp livet blivit fri från missbruket och framför allt börjat jobba så nu kan ja spela max en timme på veckan sedan är ja alldeles för trött .. sedan träffar ja dottern varannan helg då blir det som mest lite xbox med henne annars är det bara några timmar på varje helgdag (varannan helg då) som ja kan spela ..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja.

Detta kan te sig en konstig och lite dum fråga, riktad till er vuxna här på sweclockers. Vuxna enligt min definition är när man flyttat hemifrån och klarar sig själv utan hjälp från sina föräldrar.

Jag undrar hur ni hittar tiden att lira mellan allt annat som ska göras här i livet? Jag menar man jobbar ju i snitt 8 timmar om dagen (vanlig arbetare) och där ska ingå resa till och från jobbet, maten ska lagas när man kommer hem, tvätten och städning gör inte sig självt.

Jag kommer ihåg i tonåren att man kunde sitta flera timmar i dagar men nu är man glad om man kan sitta några timmar på helgen. Jag har nog 10 titlar här hemma jag inte hunnit lira, visst LOL tar mycket av tiden men man vill ju få sin first win varje dag

Så hur gör ni?

Man skaffar sig en kärring
Win-Win här.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Själv har jag fått till ganska mycket spel de sista åren och då har jag jobbat mer än heltid och har tre barn och hus att sköta om. Den stora hemligheten för min del är att fimpa tv och film. Med det sagt måste jag erkänna att träning blivit lidande en hel del och det duger inte i längden så har börjat styra om det nu. Men två timmar om dagen 20-22 är väl inga problem att få till trots allt annat som ska göras.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vad bra jag har det nu!

Känns som jag aldrig vill bli gammal, stannar gärna på mina 17 år där jag har tid för allt som inte är viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Man skaffar sig en kärring
Win-Win här.

Hon spelar ju mer än jag gör X) Det var sambon som fick mig att börja spela WoW t.ex. hehe.

Vi har dock inga barn än, så det blir rätt mycket spelande både var för sig och ihop. Jag menar, tvätt för två pers går fort när man har tvättmaskin i lägenheten, samma med diskmaskin, är ju bara inlastning och utlastning/upphängning. Vi dammsuger kanske någon gång i veckan och småstädar på helgerna.

Motion är väl den svaga punkten, men simning någon gång i veckan och ta cykeln till affären då och då duger ganska bra.

Kolla film/serier blir oftast till maten eller läggdags, sen läser jag Terry Pratchett för sambon de gånger hon ska sova samtidigt som jag

Man får helt enkelt passa på lite då och då, inte sitta och spela spel med raidande, långa matcher utan som går att pausa/spara lite oftare, så kan man köra lite längre på helgerna istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur man prioriterar
De som jobbar halvtid har lätt tid för annat i alla fall hehe.
Jobbar man heltid så blir det bara någon timme på kvällen.

Permalänk
Inaktiv

Upp vid 6, fixa frukost till dottern, sen dagis och sist mig själv till lärarstolen. Hem vid 16, hämta dottern, sambon fixar med maten. När jag kommer hem med dottern äter vi, sen är det lek och bus (hon fyller 2 snart), fram till ca 19:00 - då blir det sängen för henne.

All tid därefter är fritt fram. Ibland städar jag medans maten tillagas, eller vise versa. Tvättning görs på helgerna...

...min fråga är; om du inte har barn själv, hur får du INTE tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Det blir bara spel på helgerna och någon sporadisk speltimme i veckorna ibland.

Precis så

Permalänk
Hedersmedlem

Jag la ner spelandet till stor del när jag flyttade hemifrån, jobbet och andra intressen tog för mycket tid så det blev aldrig nån sammanhängande "kvalitets speltid" på kvällarna eller i helgerna.

Nu ett antal år senare så blir det då och då när jag har tid över och inget vettigare för mig. Saknar dock maratonpassen med openttd som det kunde bli tidigare

Men med lite planering och självdiciplin så går det att få tid för många timmars spelande i veckan. Huvudsaken är bara att man ser till att vara klar med allt man måste göra innan man bänkar sig vid datorn för annars blir det lätt ett berg med disk och pizza nästan varje dag

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja.

Detta kan te sig en konstig och lite dum fråga, riktad till er vuxna här på sweclockers. Vuxna enligt min definition är när man flyttat hemifrån och klarar sig själv utan hjälp från sina föräldrar.

Jag undrar hur ni hittar tiden att lira mellan allt annat som ska göras här i livet? Jag menar man jobbar ju i snitt 8 timmar om dagen (vanlig arbetare) och där ska ingå resa till och från jobbet, maten ska lagas när man kommer hem, tvätten och städning gör inte sig självt.

Jag kommer ihåg i tonåren att man kunde sitta flera timmar i dagar men nu är man glad om man kan sitta några timmar på helgen. Jag har nog 10 titlar här hemma jag inte hunnit lira, visst LOL tar mycket av tiden men man vill ju få sin first win varje dag

Så hur gör ni?

Nu har jag inga barn men jag måste planera in speltid i min vardag. Jag jobbar ca 10 timmar i veckan och pluggar ca 30 timmar. Med matlagning, städning, umgängestid med sambon/vänner och träning samt promenader så blir det inte mer än 5-15 timmars spelande, vilket jag iofs tycker är lagom. Vill inte gå tillbaka till den tiden då hela ens lediga tid handlade om spel. Visst, man blir aldrig "riktigt bra" i spel nuförtiden men det kan jag leva med.

En del saker har man fått sålla bort i vardagen och ett givet exempel är all slösurfstid. Förr surfade jag dagligen in på SvD, DN, DI, Sweclockers, Nordichardvare, VGchartz, Fudzilla, Semiaccurate, Anandtech, diverse Formel 1 sidor samt Sc2casts som är den värsta tidsutsugaren av de alla (Förstörde nästan en halv termins studier, TACK!). Att gå igenom dessa sidor tog säkert tre-fyra timmar med lite foruminlägg och annat.

Sen har jag o polarna några riktiga lan varje år. Vi möts tidigt en lördag och håller på i typ 12-18 timmar för att sedan komma hem sent på natten med sockerbaksmälla samt vaneföreställlningar. Ibland blir vi 6-8 stycken och det är sjukt kul då alla har laptops och kan tränga ihop sig i ett kök eller vardagsrum.

Permalänk
Medlem

Jag skippar nog helst det där med att bli vuxen har det så bra nu med att kunna snitta typ 5h spelande varje vardag om jag känner för det.

Annars tror jag att det mest handlar om prioritering och planering, ser man till att vara effektiv i allt man gör och sedan prioriterar att spela över mindre viktiga saker såsom tv så får man tid till att spela.

Permalänk
Medlem
  1. Jobbar från 08:00 till 17:00

  2. Lagat och ätit mat tills kl 18:00.

  3. Sitta vid datorn till kl 22:00 (4 timmar)

  4. Se ett TV avsnitt 1 timme

  5. Sängen 23:00

Storstäda och tvätta 1 gång i veckan på helger.

Prioritera och förstående flickvän är det som gäller. Sen håller ju inte detta hela livet utan man får köra det i perioder.

Med så mycket tid framför datorn(jobb = dator) så måste man försöka få in träning ett par gånger i veckan eller annat man iallafall genomför några enklare tränings relaterade övningar hemma. Gör man inte det så lär man få problem(kroppsliga) förr eller senare.

Som några andra skrivit, prioritera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som andra säger, planering, jag jobbar på ett dåligt schema med mycket kvällar och förmiddagarna springer iväg med hushållssysslor, dock med lite disciplin om man skärper sig och lägger sig någon timme efter man går hem och går upp med tanten vid kl 6 så hinner man med sina "måsten" och även datorsittande innan jobbet sparkar igång, sen när man väl jobbar morgon så blir det inte mycket sittande förens damen sover
Men har alldeles för många spel för att hinna med dem, får köra ett i taget och så prioriterar jag kodande före spel. Men tid kan man alltid fixa även om det inte blir jätte mycket i sträck på arbetsdagarna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Storstäda och tvätta 1 gång i veckan på helger.

Prioritera och förstående flickvän är det som gäller. Sen håller ju inte detta hela livet utan man får köra det i perioder.

Med så mycket tid framför datorn(jobb = dator) så måste man försöka få in träning ett par gånger i veckan eller annat man iallafall genomför några enklare tränings relaterade övningar hemma. Gör man inte det så lär man få problem(kroppsliga) förr eller senare.

Som några andra skrivit, prioritera.

Lite inne på ovanstående talare

Jobbar 2 skift (05.18 - 13.36 samt 13 - 23.30). I veckorna blir de inte mycke spelande, mer på helgen. Eftersom sambon och jag delar samma intresse (online fps) umgås vi ju ändå

Tvätta å städa görs en dag i helgen. Stor handlar en gång i månaden. Fast nu när solen börjar titta fram blir de nog betydligt mindre spelande, skönare å va ute

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club