Datorn startar inte efter byte av processor.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter byte av processor.

Köpte en 6 kärnig AMD processor att byta ut mot min nuvarande 4 kärniga. Jag har kopplat in den rätt på alla sätt, men datorn visar bara den där bilden i början och sedan blir det svart, piper och så visas bilden igen. Vad kan jag ha gjort fel? Jag hörde att detta kan bero på att jag har en gammal version av BIOS, men eftersom ingen av knapparna fungerar så kommer jag inte åt att uppdatera. Ska jag sätta tillbaka den gamla och prova att uppdatera bios? Måste jag ha ny kypasta då?

Permalänk

Du har kanske inte kontrollerat att nya processorn stöds av moderkortets nuvarande BIOS version !?!?
Plocka tillbaka den gamla processorn igen och uppdatera BIOS till senaste version.

Moderkortets namn ?
Nuvarande BIOS version ?

Detta hände mig när jag uppdaterade från AMD Phenom x4 955 till AMD FX-8150 (på ett "nytt" moderkort).
Du bör torka av och placera ut en ny droppe kylpasta efteråt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Vanligt med flera äldra AMD-kort i t.ex. 760/780/790 att man behöver just nya bios för phenom x6. Kontrollera också att moderkortet stödjer den nya processorns TDP-värde.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kommer åt bios så har jag ingen aning om versionen.

Men moderkortet är Gigabyte GA-790XTA-UD4 och processorn jag försöker sätta in heter AMD Phenom ll black edition X6 samma som min förra fast den har fyra. Misstänker att jag kommer att behöva ny kylpasta om jag ska sätta in den gamla igen, det som fanns verkar ha torkat.
Har för mig att någon här sa att kortet stödjer processorn.

Permalänk

Alla Phenom II X6 processorerna kräver minst F3 (2010-05-13)
En Phenom II X4 965 klarar sig med F1.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3263#bi...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så jag ska alltså sätta in den gamla processorn så att jag kommer in i bios och sedan uppdatera det? Och då ska den nya fungera?

Tack så otroligt mycket för svar

Permalänk
Medlem

Ja, in med den gamla och uppdatera

Denna guide är från deras FAQ, att uppdatera inne i Windows brukar dock vara starkt orekommenderat
http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Ditt moderkort har DualBIOS, så ifall något skulle gå fel under uppdateringen så ska det "rädda" ditt kort

Permalänk
Medlem

Den försökte nämligen uppdatera själv först, men det misslyckades och den startades om bokstavligt.
Så det är ju bra att veta, men av någon anledning så kan jag inte få upp en enda meny med denna processorn, innan så gick det ju fint i alla fall. Tycker det är lite konstigt. Har beställt kylpasta nu och återkommer om jag får problem!

Tack!

Permalänk
Medlem

I värsta fall får jag skicka in den till någon som kan.

Permalänk
Skrivet av 95monye:

Den försökte nämligen uppdatera själv först, men det misslyckades och den startades om bokstavligt. ...

Hur menar du nu ? Har du kunnat starta Windows EFTER bytet av processor eller inte ?
BIOS uppdaterar aldrig sig själv såsom Windows kan göra.

Efter att du plockat in den nya processorn så bör du återställa BIOS till sina standard inställningar.
(Tryck <Del> i starten och F5 i BIOS för standard inställningar eller plocka ut batteriet en stund)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har inte kunnat starta varken bios eller windows efter bytet, det enda som kommer upp är den där bilden.

Hur plockar jag ut batteriet? Jag har som sagt beställt kylpasta nu, så jag sätter in den gamla, uppdaterar bios och sätter in den nya.
Låter det bra?

Permalänk

Ja det låter bra.

Batteriet jag nämnde är den 2cm runda metall knappen som sitter på moderkortet.
Hållaren har en metalltunga på ena sidan som du kan hålla ut med en tändsticka, så hoppar batteriet upp.
Datorn skall vara helt avstängd under tiden. Texten skall vara uppåt när du sätter i batteriet igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hur torkar man bort gammal kylpasta?

Permalänk

Är den inte helt fasttorkad så ta lite hushållspapper eller ett kaffefilter bara

Permalänk
Skrivet av 95monye:

Hur torkar man bort gammal kylpasta?

Med försiktighet

...eller med torrt hushållspapper.
Om det inte fungerar så kan man fukta pappret med ytterst lite aceton (eller T-sprit)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Den allra sista bios-versionen är en beta. Den tar man bara till om man måste. Kolla om inte F3 räcker för den ska fungera.