Bulldozer + Moderkort: Crosshair AM3/AM3+

Permalänk

Bulldozer + Moderkort: Crosshair AM3/AM3+

Hej, Är på gång att byta det mesta i min dator, Vill ha AMD, och har tittat på Moderkortet:
Asus Crosshair IV extreme samt Crosshair IV Formula men såg nu att det var på gång med nya processorer, Bulldozer (AM3+).....Vad göra? Det ska tydligen fungera till ovanstående moderkort... AM3/AM3+
Uppgraderar datorn vart 5-6 år och vill ha en dator som hänger med in i framtiden
Skall uppgradera under 2011. Ingen stress...Men vill köpa rätt grejer.
Hjäp!
/Manne

Permalänk
Medlem

Bulldozer passar endast i am3+.
Dagens am3 proppar ska funkar även i am3+.
(enligt info som är tillgänglig idag)

Vänta tills bulldozer lanseras 2011 då om det inte är någon brådska.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en ganska stor uppgradering AMD gör skulle jag vänta om du har tid. Inga moderkort idag klarar AM3+ processorer(vad jag vet), men tydligen ska ju AM3 processorer funka i AM3+ moderkort.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jahapp, ett steg i uppgaderingen, mitt nät agg brann upp
Nu blev det en Corsair CMPSU-850AX 850w
Många watt men men

Permalänk

Hello igen, 2012 nu. Fortfarande ingen uppgradering av grejerna
Är det någon som har koll på grejerna jag var sugen på?

Permalänk

Har funderat kort på om man skulle gå över till Intel
Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Intel är enligt de flesta recensioner bättre än AMDs processorer, men om du ska ha intel bör du vänta till Ivy Bridge, som planeras släppas åttonde april!

Permalänk

Ok, tack.

Permalänk

Så köper man det moderkortet Asus Crosshair IV extreme eller Crosshair IV Formula så ska en tex AMD FX-8120 3.1GHz 8-Core - Socket AM3+ passa?
Vill ha et system som man kan behålla ett tag 5-8 år. Utan att behöva byta allt som jag i princip måste göra nu

Permalänk

Det kommer inte att fungera med dagen cpuer

Men FX8an är en bra prosessor!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Aha, Processor FX 8150 är alltså Bulldozer.....Är inte tokbra på datorgrejer, intresserad dock.
(AMD FX-8150 3.6GHz 8-Core - Socket AM3+).
Men inte Fx 8120? Är det bara den 8 kärniga???

Permalänk

Va?

Skrivet av xfmimd:

Det kommer inte att fungera med dagen cpuer

Men FX8an är en bra prosessor!

Vadå, kommer inte det moderkortet fungera med dagens cpuer?

Permalänk

Jodå! jag menar att datorn kommer hålla i 5 år

Utvecklingen går fort!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Jo iofs, men jag står ut 5år + 3år till innan jag orkar byta, men har jag ok grejer så är det ju lättare att byta enstaka prylar.

Permalänk
Skrivet av mobydickswe:

Aha, Processor FX 8150 är alltså Bulldozer.....Är inte tokbra på datorgrejer, intresserad dock.
(AMD FX-8150 3.6GHz 8-Core - Socket AM3+).
Men inte Fx 8120? Är det bara den 8 kärniga???

FX8150 och FX8120 är båda åttakärniga (eller, ja de har åtminstone åtta heltalsenheter) processorer med upplåst multipel. Det enda som skiljer är egentligen klockfrekvensen och eftersom multipeln är upplåst kan man lika gärna köpa en FX8120 som en FX8150 och ställa upp multipeln i BIOS (om man vill tjäna några hundra och inte är allergisk mot att gå in i BIOS och ändra en inställning).

Skall du ha ditt nya system i 5år eller mer är jag rädd att du även då måste byta minst moderkort och processor (eventuellt minne också, beroende på hur snabbt utbytet av DDR3 mot snabbare standarder går), oavsett vad du köper idag (grafikkort lär du väl byta allt efter som). Delar att satsa på som kan hålla längre är Chassi och nätaggregat. Jag såg att du satsat på ett AX850, så där har du satsat helt rätt, ett av de bättre aggregaten på marknaden idag och med hög komponentkvalitet.

Visa signatur

~Pelle~