Permalänk
Medlem

Har jag coil whine?

Hej,

ska skicka in en felsökning till komplett och vill bara vara 100% att det ljudet jag hör är coil whine.

http://www.youtube.com/watch?v=QhKGgBWd9Fo

Var grovt förkyld när jag gjorde videon vill jag bara tillägga, dock inte slemmig i halsen.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag hör något speciellt, tycker mig höra något som jag skulle definera som ett vibrerande ljud men inte som coil whine, har haft det själv och fick då det ett väldigt högfrekvent ljud.

Kanske är ljudinspelningen som spökar så att det inte hörs så bra.

Permalänk
Medlem

Japp. RMA dirr. Hade samma problem med mitt första XFX 7970 kort!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Japp. RMA dirr. Hade samma problem med mitt första XFX 7970 kort!

Okej, tack.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Japp. RMA dirr. Hade samma problem med mitt första XFX 7970 kort!

Ska jag vända mig till komplett eller sapphire?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Ska jag vända mig till komplett eller sapphire?

Vänd dig alltid till återförsäljaren först för garantiärenden, vilket nu var komplett.

Permalänk
Medlem

Jag har coil whine på mitt 6990 men vem bryr sig XD
Man förlorar ingen prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vänd dig alltid till återförsäljaren först för garantiärenden, vilket nu var komplett.

Okej, vet dock att det kan gå snabbare om man kontaktar VISSA återförsäljare såsom Corsair, tänkte om det var samma sak med Sapphire.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

tyckte inte det lät så farligt?
hörde mest brummande från fläktarna...
Här hör man väldigt väl
http://www.youtube.com/watch?v=SeahtqeTrGo&feature=related

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

Jag har coil whine på mitt 6990 men vem bryr sig XD
Man förlorar ingen prestanda

Nej, dock känns det lite B om man betalt 5300kr för en sak som inte till fullo fungerar, stör mig mer på det än själva coilwhinet. Är en principh*ra.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Ett mycket svagt coilwhine isåfall.
Hör du det när burken är stängd och du spelar/ser film, och stör du dig på det? Är du säker på att det kommer från GPU:n?
Kontakta komplett isåfall.

Har full förstående för att du vill ha en felfri vara, i synnerhet när vi snackar den prislappen. Jag är också en ..."principh*ra".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Dra ut chassifläktarna nästa gång så blir det mer uppenbart!!!!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Dra ut chassifläktarna nästa gång så blir det mer uppenbart!!!!

Jo, vad tror du, coil whine eller inte?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ett mycket svagt coilwhine isåfall.
Hör du det när burken är stängd och du spelar/ser film, och stör du dig på det? Är du säker på att det kommer från GPU:n?
Kontakta komplett isåfall.

Har full förstående för att du vill ha en felfri vara, i synnerhet när vi snackar den prislappen. Jag är också en ..."principh*ra".

Nej,nej och ja. Det låter mer IRL. Jag kommer att kontakta komplett imorgon :).

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nej,nej och ja. Det låter mer IRL. Jag kommer att kontakta komplett imorgon :).

Berätta gärna hur det går sen och vad du får för svar av komplett. Jag tror nämligen jag också har coil whine på mitt kort + att mitt kort flimmrar.

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Processor: Intel Core i7-2600K Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 RAM: Corsair Vengeance 16 Gb PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W SSD: Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Jo, vad tror du, coil whine eller inte?

Jag tror inte det är så farligt, ALLA mina grafikkort (GTX580(asus), HD6950(his), HD6970(msi), 6950(xfx)) har haft samma typ av ljud vid full belastning...

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nej,nej och ja. Det låter mer IRL. Jag kommer att kontakta komplett imorgon :).

Frågan är ju om du hör det när chassisidan är på och under normal användning? Isåfall skulle jag göra en rma. Annars så är det sånt som grafikkorten dras med nuförtiden. Har haft det på alla mina grafikkort mer eller mindre.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Grafikkort låter ju vid belastning. Tveksam till att komplett kommer fram till en rma på den videon. Nu pratar du ju när du stänger av spelet så det inte går att höra någon skillnad. Stäng av fläktarna och var tyst när du ändrar belastning. Markera i youtubes tidlinje istället för att prata. Lycka till!

Permalänk

Jag tippar på att det är en konstruktionsmiss som får fläktvinden att vissla svagt vid vissa vindhastigheter.
Prova att hålla en pappskiva framför luftintaget så hör du om ljudet minskar trots att varvtalet kan öka.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Grafikkort låter ju vid belastning. Tveksam till att komplett kommer fram till en rma på den videon. Nu pratar du ju när du stänger av spelet så det inte går att höra någon skillnad. Stäng av fläktarna och var tyst när du ändrar belastning. Markera i youtubes tidlinje istället för att prata. Lycka till!

Nej. Jag pratar inte när jag stänger av spelet, jag väntar en sekund eller två innan jag gör det. Man hör det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Nej. Jag pratar inte när jag stänger av spelet, jag väntar en sekund eller två innan jag gör det. Man hör det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar du om ljudet från datorn eller ljudet på klippet?
Från 0.58 och framåt.
Du säger: Lyssna nu när jag stänger av spelet. Nu stänger jag av spelet. Och där försvann det.

Det är lite mindre än en halv sekund mellan meningarna och sammtidigt som du säger: Nu stänger jag av spelet så hör jag en förändring i ljudet. Är det inte det ljudet du pratar om? Det är en himla massa andra ljudförändringar som beror på att du rör kameran. Eller vliket ljud pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Pratar du om ljudet från datorn eller ljudet på klippet?
Från 0.58 och framåt.
Du säger: Lyssna nu när jag stänger av spelet. Nu stänger jag av spelet. Och där försvann det.

Det är lite mindre än en halv sekund mellan meningarna och sammtidigt som du säger: Nu stänger jag av spelet så hör jag en förändring i ljudet. Är det inte det ljudet du pratar om? Det är en himla massa andra ljudförändringar som beror på att du rör kameran. Eller vliket ljud pratar du om?

Det högfrekventa ljudet som försvinner, man hör det tydligt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Det högfrekventa ljudet som försvinner, man hör det tydligt.

Hur har det gått för dig, har du pratat med komplett ?

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Processor: Intel Core i7-2600K Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 RAM: Corsair Vengeance 16 Gb PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W SSD: Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokben1:

Hur har det gått för dig, har du pratat med komplett ?

Inte haft tid idag, ska ta körkort så jag har vart på teorilektion idag så det har inte blivit att man hunnit med.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Hör verkligen inget onormalt. Märker heller ingen skillnad på ljudet efter du sagt "Nu stänger jag av spelet".

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Avstängd

Kan du säga vilken tid i klippet ljudet försvinner.

Permalänk

Det är ingen som reagerar på det ljudet som låter som ett "surrande bi". Sant som nån sa ovan, stäng av andra ljud så hör man det bättre. Tråden är några dagar gammal så du kanske har fixat det redan. Berätta hur det gick!

otrevlig kommentar borttagen
Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Frågor:

1. Kan man ha coilwhine när nätagget eller grafikkortet är i viloläge, avstängt eller idle i windows. Eller är det bara vid belastning som man kan ha det?
2. Skillnad på ljudet från nätagg och grafikkort, olika frekvensomfång eller styrka?
3. Ett test som jag fick relativt dåligt på http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=h5l4Rt4... och undrar då om coilwhine kan ligga på olika frekvenser och då pendla mellan vilka, för jag hörde inte första klippets ljud men andra?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag har också Coilwhine på mitt Sapphirekort DOCK så stör jag mig inte på det MEN - Coilwhinet orsakar störningar i mitt ljudkort (asus xonar essence) som stör mig något enormt.

Fick du något svar från Komplett?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro