Ny teknik i hörluar, skulle du köpa den?

Permalänk
Medlem

Ny teknik i hörluar, skulle du köpa den?

Håller på med en marknadsundersökning, och tänkte kolla om någon skulle vara intresserad av att köpa den.

Vill inte gå in för djupt, men det består av laser. In-ear lurar som använder sig av en ljusteknik för att skapa ljud. Vet inte mycket om pris skulle, betta på 1000-2000kr, skulle du köpt ett par om det kom ut i butikerna?. Självklart testade så man vet ifall dem gör någon skada eller inte.

Om du svarar nej, motivera gärna

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Vad är det för fördelar mot konventionell teknik?

Permalänk
Medlem

Känns som att du får utveckla lite mer. Vilka är fördelarna? Varför vill man ha laser? Hur omvandlar man laser till ljud?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ljus>elektriska signaler, dvs färre MS. Man kan reagera snabbare för man hör saker snabbare i t.ex spel. Bättre kvalité när man lyssnar på musik. Folk runtom hör inte(i teorin)

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Absolut! Det är ju för tusan laser. Laser är riktigt coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Hur omvandlar man laser till ljud?

tänker jag ju inte säga. oh silly you

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Ljus>elektriska signaler, dvs färre MS. Man kan reagera snabbare för man hör saker snabbare i t.ex spel. Bättre kvalité när man lyssnar på musik. Folk runtom hör inte(i teorin)

Varför skulle man höra saker snabbare? Låter inte alls rimligt. Elektriska signaler i en kabel rör sig vid eller nära c (ljusets hastighet). Dessutom var det ju inte tal om att man skulle använda ljus för att överföra information mellan ljudkällan och hörlurarna utan att (på något osagt sätt) producera ljud genom laser. Om vi snackar om att överföra informationen med ljus så är ju det knappast något nytt, optiska kablar har funnits länge.

Tillåt mig även att tvivla på att det skulle bli bättre ljudkvalité, vi snackar ju om att byta ut en gammal och extremt väl beprövad teknik som funnit i ~100år mot något helt nytt och obeprövat. Ser vi sedan till priset 1000 till 2000 kr vilket inte är mycket med tanke på att det är helt ny teknik, alla här är väl medvetna om att ny teknik är mycket dyrt se bara på t.ex cd eller dvd spelare kostade 10 eller 100 gånger mer än det kostar idag. Så med tanke på det relativt låga priset så är jag skeptisk. Nästa problem är ju såklart konkurrenterna, för 1000 till 2000 kr får man riktigt bra high-end "konventionella" hörlurar.

Om vi spekulerar lite om hur man skulle kunna använda laser till att skapa ljud, ljud är ju som bekant vibrationer i luften, så vi ska alltså, på något sätt, få luften att vibrera med hjälp av en (flera?) laser. En möjlighet vore att ha ett extremt tunt membran som vibrerar när man riktar en laser mot den, vilket vore ganska likt en vanlig högtalare och det skulle inte heller göra att folk runt omkring inte hör. Ett annat sätt vore att rikta en laser direkt mot trumhinnan och få den att vibrera men detta låter väldigt riskabelt och svårt att göra då du måste ha frisikt mellan pluggen i örat och trumhinnan.

Men om det är som du säger, bättre ljudkvalité, inte dyrare och ofarligt (nåja inte farligare än vanliga hörlurar) så kunde jag väl tänka mig att köpa några om jag vore ute efter lurar i den prisklassen, det finns såklart andra faktorer så som hållbarhet och hur bekväma de är.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Ljus>elektriska signaler, dvs färre MS. Man kan reagera snabbare för man hör saker snabbare i t.ex spel. Bättre kvalité när man lyssnar på musik. Folk runtom hör inte(i teorin)

Angående hastighet är det totalt försumbart (hade det inte varit det hade det ju blivit svårt att spela digitaltrummor t.ex.) och dessutom inte nödvändigtvis högre kvalitet. Redan idag finns det ju optiska anslutningar (TOSLINK) för digital överföring av ljud (S/PDIF) men i praktiken används vanliga koaxialkablar mycket oftare då det oftast inte är värt att använda sig av optik då kablarna är dyra, osmidiga, och lätt bryts sönder. Att använda optiska kablar i hörlurar som man går runt med krävs det väl inget geni för att förstå att det är en ganska dålig idé. Fördelen med optik är att man slipper elektromagnetiska störningar och kan skicka signalen längre avstånd utan problem men det är väldigt sällan ett problem hos gemene man.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar, ljus som skapar ljud? Ljud är ju tryckförändringar i luften och måste genereras på det sättet, dvs genom element (högtalare/hörlurar) som skapar förändringarna. Antingen har du något helt nytt och revolutionerande system som använder laser på våra trumhinnor för att skapa vibrationer eller så använder din idé sig av precis samma element som används idag? Om det är det första alternativet hade jag varit skeptisk till ljudkvaliteten och rent praktiskt sett är ju dagens akustiska in-ear-pluggar både välljudande och icke-störande för omgivningen.

Kvalitetsmässigt är det nog mycket större skillnad på vad för källa man använder sig av. Folk som lyssnar på 192kbps-mp3or på sina iPhones kommer liksom inte få någon direkt kvalitetsboost även om de har världens dyraste studiolurar

Mitt svar är varken ja eller nej, jag hade behövt veta hur tekniken fungerar först och vad fördelarna är. Men troligtvis hade jag hellre köpt vanliga lurar om det inte visar sig vara något revolutionerande. 1000-2000:- får man både ett par grymma hemmalurar och ett par riktigt bra in-ears för att lyssna på utomhus för.

Permalänk
Medlem

Den främsta fördelen jag ser med laser som bärare av ljud är att det kan påverkas mindre av externa störningar, som mobilen bredvid en ringer och hör frekvensuppfånget i lurarna i någon sekund.

Det enda jag kan se för ljus att skapa "ljud" är att använda ett vibrerande membran som reagerar på ljus, alternativt en kondensator-högtalare med enkelt/standard membran som använder samma principer i ljusupptagning. Men för det andra alternativet så hade en fotodiod (tror jag det heter) med en range från rött till blått (eller andra frekvenser som vårt öga inte upptar, kommer ändå omvandlas till ljud) som representerar olika ljudfrekvenser. Ett annat alternativ, om än opraktiskt är att använda en DA-omvandlare där ljuset är digitalt men som omvandlar det till vanligt ljud, problemet där är att omvandlaren behöver (som mest troligt) strömförsöjning, försöker man gå runt detta genom att använda ljuset i sig som källa så är det troligt att ut-ljudet (från högtalaren) inte bara ger ifrån sig det vanliga ljudet som förväntas men troligtvis också kommer ha bakgrundsljud från kretsen när den själv konverterar signalen.

Som vanliga men dyra lurar så är det sista alternativet inte vidare val och dom tidigare utföranden är det enda jag kan tänka mig är vad du använder/tänker-använda (om än är mestadels gissningslek).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Aldrig dåligt med nya tekniker. Även om jag själv inte bryr mig nämnvärt om vilka hörlurar jag har så tycker jag det låter tufft och skulle absolut vara nyfiken på hur det fungerar och låter.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle sagt det tidigare, men detta är endast ett skolarbete. Vi är inget företag, utan en grupp på tre personer

Tack för kritiken dock, var en aning hård men bra att höra.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Kanske skulle sagt det tidigare, men detta är endast ett skolarbete. Vi är inget företag, utan en grupp på tre personer

Tack för kritiken dock, var en aning hård men bra att höra.

Var tekniken endast spekulativ och inte grundad på något verkligt så att säga? Trots att det bara är ett skolarbete hade det varit intressant att få veta hur "ljus-hörlurar" hade tänkts fungera

Permalänk
Avstängd

SKulle aldrig ge över 1000kr för ett par lurar, har slitit sönder mina när jag fastnat i saker och kört över dem med datastolen etc.

Ett par in ear för 200-600kr duger för mig till att lyssna på musik med

Permalänk
Medlem

Jag tror att en gnutta mera verklighetsförankring skulle vara bra, även om jag förstår att skolprojektet inte går ut på att utveckla en faktiskt fungerande produkt.

Permalänk

För lurar så är analogt the one and only way. Sterilt ljud är det tråkigaste som finns. Sen är det ju främst ljudkällorna som sätter gränser vad gäller kvalité ändå, så även om lurarna hade varit space-age så hade det varit helt meningslöst för de flesta användarna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, är det en typ av S/PDIF hörlur, eller vill ni rikta själva lasern rakt in i örat?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Alltså, är det en typ av S/PDIF hörlur, eller vill ni rikta själva lasern rakt in i örat?

Ja. "Lasern" träffar trumhinnan, som gör att den börjar vibrera därav ljud. Man placerar själva luren långt in i örat.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk

Bra tanke, men som sagt så är hastigheten som ni verkar vilja framföra som ett starkt argument ganska försumbar. Det jobbas på att skicka elektroniska signaler direkt in i hjärnan (finns folk som fått tillbaka hörsel på så vis t.o.m) så

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Om det var ett par in ear hörlurar som fäste bättre mot örat så skulle dyrare hörlurar vara intressant, har nu ett par Kipsch s4 fungerar bättre att hålla snäckorna i öra än dom andra jag hade förut och dom har hållit ganska länge nu OBS läste inte frågan ordentligt

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"