Permalänk
Medlem

Vad är en bra dator

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Permalänk
Medlem

Oj, detta var en bred fråga.

En dator är bra när den är anpassad efter dess ändamål.

T.ex så kan du köpa en "bra" dator för 100 000:-, men hur vettigt är det när man bara använder den för att kolla mail och Facebook?

Precis som inom andra branscher finns det skillnader i kvalité. Vissa tillverkare av komponenter använder sig av bättre delar än andra, och det märks ofta i slutprodukten. (I hållbarhet och livslängd)

Där har du några tankar, i övrigt borde du nog försöka specifiera din fråga lite mer..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

Bra beror på vad du vill göra på datorn. Ska du spela? Ska du programmera? Ska du modellera? osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

det är vad man använder datorn till, om man ska ha en server (behöver stabil hårdvara), arbetsstation (bra cpu), en speldator (bra gpu) eller en surf/htpc dator som bara behöver en tyst energisnål cpu med integrerad gpu.

gpu = grafikkort
cpu = processor

______

Bara för att en speldator behöver en bra gpu betyder det inte att den inte behöver en bra cpu också

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt svår fråga. Vad gör en båt till en bra båt? Att den inte sjunker eller att man kan lasta 1000 kontainrar på den?

Alla har sin mening om vad en bra dator är, och dom flesta här inne kommer säkert säga att den ska klara alla spel som dagens marknad kan erbjuda och göra det utan att gnälla. Jag tycker att en bra dator är en dator som lyder sitt syfte utan problem under en väldigt lång tid. En bra dator är också fullt utbyggbar, så att den kan byggas om ifall syftet har ändrats eller ifall delarna som den är byggd av är bristfälliga.

Jag förespår att det här kan bli en så kallad het potatis.

Permalänk
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Vad jag vet skiljer sig bra från dålig på om den uppfyller användarens krav och klarar av att göra de uppgifter användaren vill ha den till. I grova drag, sedan kan ju tillverkarrykte och liknande ändra det...

Skrivet av fagballs:

En bra dator är också fullt utbyggbar, så att den kan byggas om ifall syftet har ändrats eller ifall delarna som den är byggd av är bristfälliga.

Det tänkte jag inte på, det är ju också något en bra dator bör ha. I alla fall om man valt en stationär dator, laptop är det ju lite svårare med.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Det är en väldigt subjektiv fråga... Men jag skulle säga att en bra dator är en om klarar av det som den ska användas till utan problem.

Dvs ska du ha arbetsdator är den bra även med "dåliga komponenter". Ska du ha en speldator för att spela tunga spel kan den vara dålig även med relativt bra komponenter

Permalänk
Medlem

Beror helt på användningsområde, en bra speldator klarar sig med en medioker processor men behöver starkt grafikkort. En arbetsstation behöver stark processor och mycket RAM men behöver nödvändigtvis inte ett bra grafikkort, även fast vissa jobb kräver ett bra grafikkort. En bra HTPC ska vara tyst, sval och liten, och funktion går före prestanda, en server kan behöva många stora diskar och snabba gränssnitt.

Så tyvärr är det lite luddig fråga att bara svara på sådär. :/

Permalänk
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Det finns inget bra svar på det om man inte ställer upp det mot vad du skall använda den till.
Olika verksamheter har olika krav på vad "bra" är.
En gaming dator för online FPS ställer ex vis höga krav på grafikhantering. Här ligger det också på vad den enskilda brukaren har för personliga behov. Det finns en del som vill kunna spela med absolut högsta grafikinställningar, vilket gör att grafikkortet måste vara av toppklass.
Brukar man datorn för endast att surfa, betala räkningar etc hamnar man i en helt annan liga. Där är en "bra" dator något helt annat.
Jag skulle rekommendera dig att definiera olika brukarkategorier och utifrån det ställa frågan "Vad är en bra dator?"
Det finns på detta forum olika typer av brukare, så du borde kunna utifrån det få bra svar.

Själv är jag bara casual brukare med FPS inriktning, så en bra dator för mig är inte samma sak som för en inbiten överklockare eller filmredigerare.

Lycka till

Surgubben

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Tappi:

Dvs ska du ha arbetsdator är den bra även med "dåliga komponenter". Ska du ha en speldator för att spela tunga spel kan den vara dålig även med relativt bra komponenter

Det beror väl på vad man arbetar med?

Jag har hittills inte hittat någon arbetsdator med tillräckligt bra komponter för mina syften utan att jag ska få oerhört långa väntetider som hade blivit avhjälpt av exempelvis mer ram och snabbare/fler kärnor...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Svart på vitt, en bra dator är en en snabb Dual Core(inte Pentium D, Core 2 duo 8400 och AMD Phenom II x2 3.2GHz minimum) 4GB RAM, Grafikort i klass med AMD Radeon HD 6770/6850 eller Nvidia 450/550 Ti, gör en bra bas för att klara mycket, även dom flesta spelen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

"En dator är aldrig bättre än dess svagaste komponent".

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Jag tror nog att det är ett ouppnåeligt ideal. Det finns alltid någon som anser att ens dator inte är bra nog, därför så utvecklas det nya datorer/datorkomponenter för att klara av kraven från användarna.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

En bra dator uppfyller kravena som konsumenten har så att säga. En dator på t.ex Media markt kan du ju kolla mailen m.m på utan problem men då är den ju inte lika lämplig om du vill spela.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det beror väl på vad man arbetar med?

Jag har hittills inte hittat någon arbetsdator med tillräckligt bra komponter för mina syften utan att jag ska få oerhört långa väntetider som hade blivit avhjälpt av exempelvis mer ram och snabbare/fler kärnor...

Läs gärna hela mitt inlägg: "Men jag skulle säga att en bra dator är en om klarar av det som den ska användas till utan problem."

Permalänk
Medlem

Precis som flera andra har nämnt så är en dator bra när den är anpassad efter konsumentens behov. Jag skulle vilja påstå att så länge konsumenten är nöjd så är datorn bra, men så fort man börjar klaga på långa väntetider, dålig prestanda etc. så bör datorn heller inte anses som bra. Även om det finns andra som kanske tycker att ens dator är urusel så spelar det inte någon roll om man själv är nöjd.

Det är lite som med mat. Någon som jag älskar att äta kanske du själv inte alls gillar, men det betyder inte på något sätt att maten är dålig för det.

Allt som allt - Det handlar om preferenser.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av Tappi:

Läs gärna hela mitt inlägg: "Men jag skulle säga att en bra dator är en om klarar av det som den ska användas till utan problem."

Precis min tanke!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Avstängd

Luktar troll....

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Du har sedan tidigare skapat en tråd: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1092527-vad-ar-en-b.... Det är emot forumets regler att syssla med s.k. korspostning. Denna tråd låses därför.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X