Permalänk
Medlem

sapphire 7970 oväsen

hej sweclockers, mitt relativt ny köpta sapphire hd 7970 brukar vara väldigt tyst men idag när jag startade datorn och WOW så började kortet pipa väldigt högt. vet inte om det är fläkten eller själva kortet som piper? det borde inte vara överansträngning tycker man, ett 7970 borde liksom klara log in screen på wow. dock blir den lite tystare ingame

testade då att starta bf3 som är mer krävande, kortet lät inte lika mycket som i wow log in screen men ändå mycket högre än vanligt.

det är alltså inte ett vanligt fläkt oväsen. det är ett pip som är väldigt irriterande :/

någon som vet vad det kan bero på? svar uppskattas

EDIT: kortet låter mer när jag alt tabbar bf3 så man ser det i en liten ruta :S

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk

Coilwhine, det uppstår i vissa fall vid situationer av hög fps. Testa att slå på vsync i WoW så försvinner det om du har tur. För mig uppstår det endast i laddnings-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Coilwhine, det uppstår i vissa fall vid situationer av hög fps. Testa att slå på vsync i WoW så försvinner det om du har tur. För mig uppstår det endast i laddnings-skärmar.

hmm konstigt för mig uppstog det inte i loading screen men annars pep den, borde itne detta kort klara av väldigt hög fps? har mellan 90-300 i wow. är detta på något sett farligt för kortet eller bara ett irriterande ljud?

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk
Medlem

Det är bara ett irriterande ljud som kan uppstå om kondingar eller spolar börjar vibrera i en viss frekvens, jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Glumox:

hmm konstigt för mig uppstog det inte i loading screen men annars pep den, borde itne detta kort klara av väldigt hög fps? har mellan 90-300 i wow. är detta på något sett farligt för kortet eller bara ett irriterande ljud?

Kortet klarar absolut av hög fps, coilwhine är inte på något sätt farligt för kortet, bara irriterande. Om kortet är överklockat, sänk överklockningen, om kortet är i standard redan, testa att överklocka. Utan att gå in i tekniska deltaljer, coilwhine uppstår när spolen/coilen typ vibrerar i samma frekvens som kortet körs i (eller något liknande).

EDIT: som sagt, testa att slå på vsync då detta kan i vissa fall lösa problemet. Dock blir många shooter-spel ospelbara med vsync på.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att testa ett annat nätagg så gör det.
Har du tur så resonerar kortet bara med ditt nuvarande agg.

Mycket tråkigt att behöva lyssna på det tjutandet. Tack och lov har jag inte fått några tjut från mitt graffe

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det är bara ett irriterande ljud som kan uppstå om kondingar eller spolar börjar vibrera i en viss frekvens, jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt!

Skrivet av Zeuxlarsson:

Kortet klarar absolut av hög fps, coilwhine är inte på något sätt farligt för kortet, bara irriterande. Om kortet är överklockat, sänk överklockningen, om kortet är i standard redan, testa att överklocka. Utan att gå in i tekniska deltaljer, coilwhine uppstår när spolen/coilen typ vibrerar i samma frekvens som kortet körs i (eller något liknande).

EDIT: som sagt, testa att slå på vsync då detta kan i vissa fall lösa problemet. Dock blir många shooter-spel ospelbara med vsync på.

okej tack för hjälpen!

testar vsync på wow då. men det är väll konstigt att ajg aldrig hört det förut?

överklockar helst inte kortet då garantin bryts och som det är nu har jag ändå inga som helst fps problem med något spel.

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk
Skrivet av Glumox:

okej tack för hjälpen!

testar vsync på wow då. men det är väll konstigt att ajg aldrig hört det förut?

överklockar helst inte kortet då garantin bryts och som det är nu har jag ändå inga som helst fps problem med något spel.

Du kan överklocka i CCC. Det är helt ofarligt.

Permalänk
Medlem

testa sänk max fps om det ens går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du kan överklocka i CCC. Det är helt ofarligt.

jo men försvinner inte garantin då?

om det skulle uppstå andra problem med kortet vill man ju ha kvar garantin

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk
Medlem

Tycker man läser om detta fenomen väldigt ofta gällande 7970or. Är det något just med dessa kort?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Glumox:

jo men försvinner inte garantin då?

om det skulle uppstå andra problem med kortet vill man ju ha kvar garantin

1. Ja, garantin påverkas av överklockning då det inte är sanktionerat.
2. CCC är amds egna överklockningsverktig som gör att du kan överklocka helt inom de säkra gränserna så även om garantin inte gäller vid överklockning så finns det inte en chans i världen att överklockning i CCC skulle förstöra ditt kort.

Skrivet av Mocka:

Tycker man läser om detta fenomen väldigt ofta gällande 7970or. Är det något just med dessa kort?

Ja, coilwhine är relativt vanligt på 7970-korten, vissa har det, vissa har lite ibland (jag t.e.x.) och vissa har helt klarat sig undan. Detta var en vanligt problem på Nvidias 470-kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja, coilwhine är relativt vanligt på 7970-korten, vissa har det, vissa har lite ibland (jag t.e.x.) och vissa har helt klarat sig undan. Detta var en vanligt problem på Nvidias 470-kort också.

En tråkig miss av AMD får man tycka. Lite av en chansning om man får ett med eller utan coilwhine :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kortet klarar absolut av hög fps, coilwhine är inte på något sätt farligt för kortet, bara irriterande. Om kortet är överklockat, sänk överklockningen, om kortet är i standard redan, testa att överklocka. Utan att gå in i tekniska deltaljer, coilwhine uppstår när spolen/coilen typ vibrerar i samma frekvens som kortet körs i (eller något liknande).

EDIT: som sagt, testa att slå på vsync då detta kan i vissa fall lösa problemet. Dock blir många shooter-spel ospelbara med vsync på.

Måste säga att jag tycker det är lite väl mycket Coilwhine/fläktljudsproblem på de här korten. AMD, gör om GÖR rätt!
Dock borde det bara förekomma på ref-korten. Tillverkarna har ju haft chans att fixa detta nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Måste säga att jag tycker det är lite väl mycket Coilwhine/fläktljudsproblem på de här korten. AMD, gör om GÖR rätt!
Dock borde det bara förekomma på ref-korten. Tillverkarna har ju haft chans att fixa detta nu.

Ja, problemet ligger nog i att dom stressat ut korten för att få en snabb release. Jag får väl anse mig som tursam som endast får coilwhine i vissa laddningsskärmar i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja, problemet ligger nog i att dom stressat ut korten för att få en snabb release. Jag får väl anse mig som tursam som endast får coilwhine i vissa laddningsskärmar i vissa spel.

Tror du att det går att reklamera kortet pga coilwhine?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk
Skrivet av Glumox:

Tror du att det går att reklamera kortet pga coilwhine?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tror jag då flera här på forumet gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja det tror jag då flera här på forumet gjort det.

låter fint, ångrar köpet utav detta kort då det är overkill för mig. fast om jag reklamerar det blir det väll så att man får ett nytt eller att dem lagar det?

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |