LSI Sandforce släpper firmware med mindre säkerhetsmarginal

Permalänk
Melding Plague

LSI Sandforce släpper firmware med mindre säkerhetsmarginal

Kommande Sandforce-baserade SSD-enheter behöver inte längre släppas i udda storlekar som 60, 120 och 240 GB. Med ny firmware-kod sparas värdefullt lagringsutrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skott i foten?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så, det innebär att man egentligen inte får mer utrymme (om man inte är komfortabel att avaktivera säkerhetsfunktioner) utan att tillverkarna kan sälja samma diskar dyrare?

Permalänk
Medlem

Wow några extra gigabyte istället för bättre säkerhet.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Wow några extra gigabyte istället för bättre säkerhet.

Känns bara som ett säljknep... "/

Kan det gynna konsumenten alls?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tillverkarna insåg väll att de extra 4GB gör en markant skillnad i 60GB vs 64GB versionerna, och så klagade de på sandforce för att de ville ha mer utrymme.
personligen tyckte jag det vore skitbra tills de skrev SF2000 T_T

Permalänk
Medlem

Ännu ett argument för tillverkarna/försäljarna att höja priserna.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Jag antar att detta inte är möjligt utan att sänka säkerheten. Enligt min åsikt så värderar jag säkerhet över 6% extra lagringsutrymme. Man brukar ändå inte fylla upp sina enheter till max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

SSD diskar räknar kapacited med GiB, alltså 1MB=1024KB och inte 1000, detta innebär att när du köper en 128GB-disk så skulle du se 128GB, men tillverkarna tar undan de extra ca 7% det skiljer till wear-leveling eller vad det nu är, så det är lugnt.

Det finns ingen anledning att bli hysterisk över detta eftersom det endast gäller Writes, vilket man inte gör så ofta på en SSD.

Kommer inte ihåg var jag läst det, men det var någon som kom fram till att vid normalt bruk så gör man inte slut på NANSD-cellerna på mellan 20-75 år, vilket borde räcka för de flesta.

För vidare läsning finns en utmärkt tråd här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

SSD diskar räknar kapacited med GiB, alltså 1MB=1024KB och inte 1000, detta innebär att när du köper en 128GB-disk så skulle du se 128GB, men tillverkarna tar undan de extra ca 7% det skiljer till wear-leveling eller vad det nu är, så det är lugnt.

SSD och HDD räknar likadant.
120Gb SSD ~111Gb

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ozzed:

Kommer inte ihåg var jag läst det, men det var någon som kom fram till att vid normalt bruk så gör man inte slut på NANSD-cellerna på mellan 20-75 år, vilket borde räcka för de flesta.

Mja. Intel själva säger 10 års normalt användande, 5 år med "tungt", så...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Mja. Intel själva säger 10 års normalt användande, 5 år med "tungt", så...

Sen är det ju lite frågan om det med "slut" menas att det inte går att skriva till cellerna mer.
SSD är väl som en CD-RW att den tappar prestanda efter varje skrivning, eller? Visst att det går att skriva 100000 ggr men efter 50000 ggr hur snabb är den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja. Intel själva säger 10 års normalt användande, 5 år med "tungt", så...

Det beror troligtvis på att intel räknar på 100GB/dag medans de flesta andra går på mer realistiska värden (7-8GB/dag).

Sedan beror det ju naturligtvis på vad enheten har för TBW-värde, det varierar ju kraftigt. Men rimligtvis borde ju TBW-värdet sjunka något om man tar undan mindre för Over-provisioning.

Vet inte hur det är för andra tillverkare med Samsung har ett program där man själv kan ta undan extra GigaByte för overprovisioning om man vill, utöver det som redan finns där så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

SSD och HDD räknar likadant.
120Gb SSD ~111Gb

Saxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Over-provisi...

"The first level of over-provisioning comes from the computation of the capacity and the use of units for gigabyte (GB) were in fact it should be written as gibibyte (GiB). Both HDD and SSD vendors use the term GB to represent a decimal GB or 1,000,000,000 (10^9)bytes. Flash memory (like most other electronic storage) is assembled in powers of two, so calculating the physical capacity of an SSD would be based on 1,073,741,824 (2^30) per binary GB. The difference between these two values is 7.37% (=(2^30-10^9)/10^9). Therefore a 128 GB SSD with 0% over-provisioning would provide 128,000,000,000 bytes to the user. This initial 7.37% is typically not counted in the total over-provisioning number.[18]"

För att förtydliga, level 1 är oförändrad, medans level 2 är den de har "nallat" på med ny firmware

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

SSD diskar räknar kapacited med GiB, alltså 1MB=1024KB och inte 1000, detta innebär att när du köper en 128GB-disk så skulle du se 128GB, men tillverkarna tar undan de extra ca 7% det skiljer till wear-leveling eller vad det nu är, så det är lugnt.

Det finns ingen anledning att bli hysterisk över detta eftersom det endast gäller Writes, vilket man inte gör så ofta på en SSD.

Kommer inte ihåg var jag läst det, men det var någon som kom fram till att vid normalt bruk så gör man inte slut på NANSD-cellerna på mellan 20-75 år, vilket borde räcka för de flesta.

För vidare läsning finns en utmärkt tråd här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Skrivet av SirMacke:

SSD och HDD räknar likadant.
120Gb SSD ~111Gb

Skrivet av Ozzed:

Saxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Over-provisi...

"The first level of over-provisioning comes from the computation of the capacity and the use of units for gigabyte (GB) were in fact it should be written as gibibyte (GiB). Both HDD and SSD vendors use the term GB to represent a decimal GB or 1,000,000,000 (10^9)bytes. Flash memory (like most other electronic storage) is assembled in powers of two, so calculating the physical capacity of an SSD would be based on 1,073,741,824 (2^30) per binary GB. The difference between these two values is 7.37% (=(2^30-10^9)/10^9). Therefore a 128 GB SSD with 0% over-provisioning would provide 128,000,000,000 bytes to the user. This initial 7.37% is typically not counted in the total over-provisioning number.[18]"

Japp, eftersom flashminne räknas i gibibyte och sedan ssd:n räknar i gigabyte så finns det utrymme reserverat även om det inte syns på siffrorna

Sedan ska man ha i åtanke att sandforce komprimerar data så det kommer att finnas utrymme som är oanvänt även om disken är helt fylld, såvida du inte endast fyller den med "semesterfilmer".

Permalänk
Inaktiv

Betyder det att man kan börja med en 128 GB disk, som efter formatering är 112ish, och som sedan minskar när vissa kretsar inte kan användas längre?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SayZk:

Tillverkarna insåg väll att de extra 4GB gör en markant skillnad i 60GB vs 64GB versionerna, och så klagade de på sandforce för att de ville ha mer utrymme.
personligen tyckte jag det vore skitbra tills de skrev SF2000 T_T

Allt extra är dumt att pressa ut, speciellt med sandforce som inte kör med lös casche utan använder det där extra utrymmet för det. Så utan den där extra gömda kapaciteten skulle prestandan gå ner. Känns inte som om det är värt det om man kör Sandforce.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Allt extra är dumt att pressa ut, speciellt med sandforce som inte kör med lös casche utan använder det där extra utrymmet för det. Så utan den där extra gömda kapaciteten skulle prestandan gå ner. Känns inte som om det är värt det om man kör Sandforce.

Tja, samsung gör det redan, visserligen har de diskarna minnescache men å andra sidan så komprimerar sandforce data. För en normalanvändare så kommer det knappast att spela någon roll rent prestandamässigt, däremot så kan de extra gb:en vara bra att ha, speciellt på de mindre modellerna. Tillhör man den oroliga delen av människosläktet så kan man lämna en del utrymme opartionerat så kan disken vid behov använda det extrautrymmet.