Problem med hårddisk, NTFS men delvis formatterad i en Mac

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk, NTFS men delvis formatterad i en Mac

Min kompis kom till mig och undrade om jag kunde lägga in lite filmer på hans nya externa hårddisk.

Ok tänkte jag och slängde över 200Gb. Jag formaterade om disken till NTFS för att de stora filmerna skulle kunna ligga på den.

Idag när han fick tillbaka den och kopplar in den i sin MAC får han upp en ruta om han vill använda disken som en backup.
Det tycker han låter väldigt bra och klickar ok. Problemet är bara att hans mac säger att disken har ett filsystem som inte stöds för backup och måste formatera. Han klickar utan att tänka på OK...

Efter ca 2sek inser han var han har gjort och klickar på avbryt samt drar ut disken ur datorn.

Nu när man kopplar in den så får man upp ett felmeddelande att disken inte kan läsas.

Hur fixar man detta? Går det att göra så att filmerna på går att rädda?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Smidigast är nog att formatera igen och lägga in filmerna igen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Smidigast är nog att formatera igen och lägga in filmerna igen.

Disken syns inte i "Den här datorn". Kan dock hitta disken i diskhanteraren. Men alternativet formatera går ej att klicka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Disken syns inte i "Den här datorn". Kan dock hitta disken i diskhanteraren. Men alternativet formatera går ej att klicka på.

Montera ut disken och koppla in med sata kabel i datorn? (stationära).
Eller testa med Disk Warrior till Mac.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Montera ut disken och koppla in med sata kabel i datorn? (stationära).
Eller testa med Disk Warrior till Mac.

Tack för svar, men han är inte så sugen på att jag ska öppna upp disken...

Finns det någon bra motsvarighet till Disk Warrior till PC? då jag kommer fixa disken hemma på min PC.

Permalänk

Att dra ut en hårddisk när den används är aldrig en bra ide...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tappi:

Disken syns inte i "Den här datorn". Kan dock hitta disken i diskhanteraren. Men alternativet formatera går ej att klicka på.

Skicka ny rubrik snarast som följer våra regler (§3.1), PM finns i min signatur.

Ni som kommenterar regelbrott bryter själva mot reglerna, se §5. Anmäl istället, tack.

Hälsa din vän att man aldrig ska dra ut lagringsenheter när de håller på att skriva oavsett vad som pågår, eftersom man riskerar skada mycket mer på det sättet. För övrig hjälp hänvisar jag till kunniga forumiter, men testdisk är både gratis och bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

OnT: Använd en windows install cd och ha disken ikopplad, formatera under setup, borde kunna känna av externa hdd's, om den inte hittar det under boot så kolla runt i bios efter usb inställningar för hdd.

brott mot §5
Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Dra ner någon linux live usb och mounta disken och formatera där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

sätt in disken..
öppna CMD
Skriv följande:
Diskpart (enter)
list disk (enter)

Så får du upp en lista på vilka diskar du har kopplat till datorn, 1,2,3 osv du ser hur stora dem e efter numret va noga med att välja rätt!

select disk (nr)
Clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=NTFS
Assign
exit

enter efter varje.. orkade inte skriva bara xD kan funka inte 100% säker

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det ni inte förstår med vad jag skrev i mitt inlägg om §5? Anmäl istället!

*Tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nja... Tycker inte nån är särskilt dum i huvudet... Om man inte vet, hur ska man då veta

Enda sättet att kunna använda disken är att omformatera den till NTFS eller FAT32

Anledningen till att det har blivit såhär är att MAC endast kan läsa av "FAT" filsystemen. Nackdelen med med FAT32 är att man endast kan lagra max 4 GB filer. Fördelen är ju som jag förklarat tidigare, att FAT32 är ett bredare filformat p.g.a av det även kan användas i Mac-datorer.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan testa med att rensa disken helt och hållet, dvs ta bort alla partitioner. Gör såhär:

Öppna upp en cmdpromt som admin
Skriv "diskpart" och sen enter.
Skriv "list disk" och sen enter(Notera vilken disk som är vilken).
Skriv "select disk X" (Där X är numret på disken som du fick upp i föregående kommando.) och sen enter.
Skriv "clean" och sen enter igen.

Nu borde du kunna formatera disken i diskhanteraren.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Varför krångla till de så mycket ???

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nja... Tycker inte nån är särskilt dum i huvudet... Om man inte vet, hur ska man då veta

Enda sättet att kunna använda disken är att omformatera den till NTFS eller FAT32

Anledningen till att det har blivit såhär är att MAC endast kan läsa av "FAT" filsystemen. Nackdelen med med FAT32 är att man endast kan lagra max 4 GB filer. Fördelen är ju som jag förklarat tidigare, att FAT32 är ett bredare filformat p.g.a av det även kan användas i Mac-datorer.

Så mac stöder inte alls NTFS? Dvs jag kommer inte på något sätt kunna lägga in en film på disken som är större än 4Gb?

låter ju helt värdelöst...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tappi:

Så mac stöder inte alls NTFS? Dvs jag kommer inte på något sätt kunna lägga in en film på disken som är större än 4Gb?

låter ju helt värdelöst...

Varför inte googla först? http://ntfsonmac.com/

Men nej, Mac stöder inte NTFS direkt. NTFS (new technology file system) är ett filsystem av Microsoft och Apple Mac kör sitt eget OS (och filsystemet HFS+) som du säkert vet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

sorry, menade inte att mac BARA stödjer Fat-filformaten...

men NEJ, mac stödjer över huvud taget inte NTFS

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Så mac stöder inte alls NTFS? Dvs jag kommer inte på något sätt kunna lägga in en film på disken som är större än 4Gb?

låter ju helt värdelöst...

Därför kan man formatera en disk i exFAT
Stöds av både Mac & Windows.

Borde räcka med att kunna förflytta filer som inte e större än 16 exabytes.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kARZ:

Du kan testa med att rensa disken helt och hållet, dvs ta bort alla partitioner. Gör såhär:

Öppna upp en cmdpromt som admin
Skriv "diskpart" och sen enter.
Skriv "list disk" och sen enter(Notera vilken disk som är vilken).
Skriv "select disk X" (Där X är numret på disken som du fick upp i föregående kommando.) och sen enter.
Skriv "clean" och sen enter igen.

Nu borde du kunna formatera disken i diskhanteraren.

Tack så mycket! Det fungerade perfekt!

Skrivet av Forbidden:

Därför kan man formatera en disk i exFAT
Stöds av både Mac & Windows.

Borde räcka med att kunna förflytta filer som inte e större än 16 exabytes.

Tack för hjälpen!