Permalänk
Medlem

Razer mamba laddning via iphone laddare?

som topic lyder. kan jag ladda min razer mamba mus med hjälp av mig iphone laddare ?
menar då att jag stoppar in USB kontakten i min iphone laddare och laddar upp musen?
det tar minst 6 7 timmar att ladda den genom usb uttaget på datorn...

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Jag trodde Razer Mamba kopplades antingen via dockan-vägguttag eller usb-dator?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Du menar att stoppa razer dockan/Laddaren direkt i vägguttagsklumpen för iPhone laddare.. ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Generellt är det en dålig idé att ladda ett batteri med högre störmstyrka än vad orginalladdaren levererar då detta försämrar livslängden på batteriet, men om du skiter i det går det nog sålänge utspänningen och strömmen är rimligt nära.

Förstår dock inte riktigt problemet om du inte har riktigt dålig batteritid på musen. Bara att sätta musen i laddaren när du går och lägger dig?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Generellt är det en dålig idé att ladda ett batteri med högre störmstyrka än vad orginalladdaren levererar då detta försämrar livslängden på batteriet, men om du skiter i det går det nog sålänge utspänningen och strömmen är rimligt nära.

Förstår dock inte riktigt problemet om du inte har riktigt dålig batteritid på musen. Bara att sätta musen i laddaren när du går och lägger dig?

Datan är avstängd när jag lägger mig och då laddas det inte eller?
Det finns en kabel som man väljer att kolla in i docken eller musen. tänkte ta denna kabel och koppla in i usb uttaget på min iphone laddare. men som du sa det kan försämra batterie liv slängden. men musen laddas ur på en dag och det är jävligt jobbig för måste ladda den en dag...:(

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk

Iphone laddare spec.

Du borde nog kolla noga på specen, laddaren skickar ju bara ström, så det enda du behöver ha koll på är egentligen specifikationerna för laddaren,

Tekniska specifikationer för Iphone laddaren,

* Inspänning 12-24V AC / DC 100-240V
* Output Voltage: DC 5,0 V
* Utström: max.1000mA
* USB-kabelns längd: ca 70 cm.

Viktigt att komma ihåg är att en Iphone inte kan laddas med en fire-wire baserad strömkälla.

Taget från Iphone Laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Generellt är det en dålig idé att ladda ett batteri med högre störmstyrka än vad orginalladdaren levererar då detta försämrar livslängden på batteriet, men om du skiter i det går det nog sålänge utspänningen och strömmen är rimligt nära.

Förstår dock inte riktigt problemet om du inte har riktigt dålig batteritid på musen. Bara att sätta musen i laddaren när du går och lägger dig?

Det där stämmer inte riktigt.
Så länge spänningen i laddaren är rätt kommer inte strömmen bli större (U/R = I, U och R är konstanta, dvs I är det också). Däremot måste laddaren minst klara den strömstyrka som prylen vill ha.
Generellt bör alla former av mobil-laddare etc med USB-uttag funka till varandra eftersom USB-standarden är 5v. De flesta klarar ju mer än de 500mA som USB är specificerat för, men det styrs ju från den inkopplade prylen om den plockar ut mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Smidigast är nog att se till att moderkortet matar ut standby-ström genom USB så kan du ladda den när datorn inte är på. Kolla manualen, det är säkert nån inställning i BIOS eller bara vissa portar som har standby-ström.
De flesta moderkort jag stött på är inställda så från fabrik men nyare moderkort kanske försöker vara lite mer miljövänliga och försöker spara så mycket ström som möjligt.

Som några redan skrivit så är det lasten (musen+laddaren i det här fallet) som bestämmer hur mycket ström som dras, bara spänningen stämmer. Se bara till att mobilladdaren kan leverera minst 450mA så ska det funka.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Datan är avstängd när jag lägger mig och då laddas det inte eller?
Det finns en kabel som man väljer att kolla in i docken eller musen. tänkte ta denna kabel och koppla in i usb uttaget på min iphone laddare. men som du sa det kan försämra batterie liv slängden. men musen laddas ur på en dag och det är jävligt jobbig för måste ladda den en dag...:(

Jag har en Mamba så jag kan med säkerhet säga att musen laddas i dockan även med datorn avstängd. Iaf på de datorer jag använt den till. Jag har sällan haft problem med urladdad mus förutom då jag glömt sätta den i dockan när jag stänger av.

Dock har jag upptäckt att om man sätter musen i dockan efter att datorn stängt ner så är det inte 100% säkert att dockan registrerar att musen satts i. Tror att datorn känner av om dockan fortfarande drar ström vid avstängning. Om den inte gör det så gissar jag att datorn kapar strömmen. Man ser också att ljuset på dockan slocknar. Vad jag gjort då är att dra ur och sätta tillbaka sladden i dockan, då brukar den hoppa igång. Och man ser ju rätt tydligt på musen om den laddar eller inte.

Och om det nu råkar vara så man glömmer ladda musen så gå det alldeles utmärkt att sätta i sladden direkt i musen...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore