Permalänk

Sata3 kabel?

Fick hem min ocz agility3 idag och kom att tänka på att jag bara har gamla sata kablar med nått år på naken. Är där någon skillnad på en sata2 och sata3 kabel rent tekniskt eller är det bara att nya kablar är speccade för sata3 också?

Permalänk
Permalänk
Testpilot

Det är ingen fysisk skillnad på kablarna men de dyrare kablarna kanske är lyxigare tillverkade precis som dyrare HDMI-kablar med bättre mekaniska egenskaper.

Enligt det här testet finns det ingen märkbar skillnad mellan olika kablar: http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

nej det är endast ett försäljningsknep
det är bara att fortsätta köra på dina gamla kablar

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det är ingen fysisk skillnad på kablarna men de kablarna som ska klara av högre hastigheter kanske är bättre/lyxigare tillverkade precis som dyrare HDMI-kablar. Enligt det här testet finns det ingen märkbar skillnad mellan olika kablar: http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

Skrivet av QwQ:

nej det är endast ett försäljningsknep
det är bara att fortsätta köra på dina gamla kablar

Tackar för snabbt svar

Permalänk
Testpilot

Till mitt ASUS-moderkort fick jag med två olika kablar kallade för just SATA2- och SATA3-kablar, lite konstigt att man får med olika då det ju bara handlar om medföljande kablar och inget som säljs löst. SATA3-kablarna var dock smidigare/mjukare och inte skrikande röda så jag valde dem till mina diskar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Till mitt ASUS-moderkort fick jag med två olika kablar kallade för just SATA2- och SATA3-kablar, lite konstigt att man får med olika då det ju bara handlar om medföljande kablar och inget som säljs löst. SATA3-kablarna var dock smidigare/mjukare och inte skrikande röda så jag valde dem till mina diskar

likadant för mig med snacka om att dom luras

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av hunden:

Till mitt ASUS-moderkort fick jag med två olika kablar kallade för just SATA2- och SATA3-kablar, lite konstigt att man får med olika då det ju bara handlar om medföljande kablar och inget som säljs löst. SATA3-kablarna var dock smidigare/mjukare och inte skrikande röda så jag valde dem till mina diskar

Skrivet av morxy49:

likadant för mig med snacka om att dom luras

Köpte mitt nya moderkort begagnat så fick bara med moderkortet och inga andra tillbehör.