Hur många av er som har nätagg ur Corsairs AX-serie har problem med Coilwhine?

Permalänk
Medlem

Hur många av er som har nätagg ur Corsairs AX-serie har problem med Coilwhine?

Coilwhine och nätagg ur Corsairs Seasonic-baserade AX-serie är ju ett återkommande tema på detta och andra forum, vilket ju är ganska tråkigt då nätaggen i övrigt är bland det absolut bästa man kan få tag på.

Så, som rubriken säger: Hur många av er som har nätagg ur Corsairs AX-serie har problem med Coilwhine? Och minst lika intressant, hur många har inte det? (För man kan ju anta att det är de med problem som "hörs" mest). Ni som har problem, vad har ni för övriga komponenter, (främst grafikkort) och på samma vis, ni som inte har problem med coilwhine, vad har ni för setup?

Om ni har något av Seasonics" X-series" aggregat får ni gärna skriva i tråden med för det är ju den plattformen som AX-serien är baserad på. Har ni något annat Seasonic-byggt Corsair agg, typ HX650 får ni gärna skriva med.

Permalänk
Medlem

AX-850 inget coilwhine jag lagt märke till.

Permalänk

Inget whine här heller

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

jag har inget problem med coilwhine och på grund av att det oftast är lågt belastat så går mitt passivt ca 50% av användnings tiden (spelar ca 20% av tiden och då belastas det till ca 300w)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Inget whine med mitt iaf

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Har AX-850 och har inte märkt av något alls.

Permalänk

ej här ax850

Permalänk
Medlem

Ax-750, i5-750, Gigabyte GeForce GTX 470 OC, 4x2GB XMS3, MSI P55A-G55, Corsair Force Series 60GB, inget coilwhine.

Ax-750, i5-2500k, Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II, 4x4GB Vengeance CL9, MSI P67A-GD55 REV B3, Intel 510 120GB, inget coilwhine här heller

Permalänk
Medlem

Tips, gör en poll! Vet inte om det går att göra såhär i efterhand men men.
Har inget corsair nätagg så jag kan inte tillföra något till konversationen...
Vet ni hur vanligt coilwhine är med AX serien, ett procenttal från en säker källa.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag köpte ett random corsair nätagg och den hade både coilwhine och fläkten lät som ett flygplan vid belastning och då köpte jag ett Fractal Design Newton R2, 650W Modulär och den har också coilwhine så jag måste nog köpa 80+ gold eller något

Permalänk
Medlem

om man ser till hur många som köper ax nätagg och hur många som får problem så är det inte mycket värre än många andra modeller, det är mest dem som får problem som skriker högst och inte vi med problemfria produkter

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Köpte ett på CDON som jag(på ett smidigt sätt) fick byta ut mot ett likadant. Inget Coilwhine på det nya.

Permalänk
Medlem

Det är mest Corsair AX 1200w som lider utav coil whine i större utsträckning.

Permalänk

Vill bara nämna att det AX-nätaggregatet som haft mest problem med Coilwhine är AX-1200...är inte tillverkat av Seasonic....utan av Flextronics!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Vill bara nämna att det AX-nätaggregatet som haft mest problem med Coilwhine är AX-1200...är inte tillverkat av Seasonic....utan av Flextronics!

Edit: Så tråden är helt meningslös nu....vad jag känner till så har inte Seasonicbaserade agg varit berörda...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Mitt TX 650W V2 har coil whine. Låter mest när jag precis har startat dator då hör man det i ca 10-20 min sen försvinner det.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

AX 850 och jag hör det svagt när datorn nyligen startats upp men sen försvinner det konstigt nog efter ca 40 min.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Edit: Så tråden är helt meningslös nu....vad jag känner till så har inte Seasonicbaserade agg varit berörda...

Fast så är det ju inte alls...

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Liten snabbt letat... finns massa mer trådar om detta.

Men det är ju väldigt intressant att nästan alla i tråden inte har problem!

Permalänk

Men hur säkert är det att det är just nätdelen som ger ifrån sig Coilwhine och inte någon annan komponent? Grafikkortet tex?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Fast så är det ju inte alls...

Alla nätagg som säljs har förmodligen enstaka fel med coil whine.

Skrivet av Yrch:

Men det är ju väldigt intressant att nästan alla i tråden inte har problem!

Varför är det intressant? Jag tror inte ens att 1200W modellen har särskilt stor % av exemplar med coil whine. De som har problem är de som hörs mest.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Alla nätagg som säljs har förmodligen enstaka fel med coil whine.

Varför är det intressant? Jag tror inte ens att 1200W modellen har särskilt stor % av exemplar med coil whine. De som har problem är de som hörs mest.

Inte....försökt googla eller sökt på Youtube?

Edit: får i princip lika många träffar....dock lustigt att det är 2 olika tillverkare av nätdelarna ....Seasonic samt Flextronics....vad är sambandet? Corsairtrycket?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men hur säkert är det att det är just nätdelen som ger ifrån sig Coilwhine och inte någon annan komponent? Grafikkortet tex?

Men det var ju därför jag bad folk skriva vilken setup i övrigt de har, och framförallt vilket grafikkort! I de trådar jag sett tidigare har det inte gått att urskilja något direkt mönster, annat än att nätagg ur AX-serien är en gemensam nämnare. Möjligt att det är någon form av interaktion mellan olika komponenter som ger upphov till det hela.
Att det just skulle vara AX-1200 som är drabbat och inte de Seasonic-baserade köper jag inte alls, de flesta trådar berör AX750 och AX850 (rimligtvis för att det säljs betydligt fler av de två modellerna, 1200W är det ju inte så många som köper, inte ens entusiaster). Att man kan hitta samma klagomål på Seasonics egna X-serie talar väl för samma sak.

Poängen med tråden är heller inte att "bevisa" att AX-serien lider av coilwhine, utan jag tycker det är intressant att veta hur många som har upplevt problem med coilwhine i relation till hur många som inte har det. Det är ju en väldig skillnad om det är exempelvis 10 som har problem på 100 sålda agg eller om det är 10 på 1000 sålda agg.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Men det var ju därför jag bad folk skriva vilken setup i övrigt de har, och framförallt vilket grafikkort! I de trådar jag sett tidigare har det inte gått att urskilja något direkt mönster, annat än att nätagg ur AX-serien är en gemensam nämnare. Möjligt att det är någon form av interaktion mellan olika komponenter som ger upphov till det hela.
Att det just skulle vara AX-1200 som är drabbat och inte de Seasonic-baserade köper jag inte alls, de flesta trådar berör AX750 och AX850 (rimligtvis för att det säljs betydligt fler av de två modellerna, 1200W är det ju inte så många som köper, inte ens entusiaster). Att man kan hitta samma klagomål på Seasonics egna X-serie talar väl för samma sak.

Poängen med tråden är heller inte att "bevisa" att AX-serien lider av coilwhine, utan jag tycker det är intressant att veta hur många som har upplevt problem med coilwhine i relation till hur många som inte har det. Det är ju en väldig skillnad om det är exempelvis 10 som har problem på 100 sålda agg eller om det är 10 på 1000 sålda agg.

Skapa en poll då....så får vi svart på vitt!

Edit: Mitt HX1000 har inget Coilwhine...men så är det ju inte tillverkat av Seasonic heller utan av Channel Well!!!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

jag har inget whine på combon AX 850-Radeon 7970, knäpp tyst förutom vid load från graffen.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Alla nätagg som säljs har förmodligen enstaka fel med coil whine.

Så är det säkert, poängen är ju att utröna vad som är "enstaka" och vad som inte är det. AX-serien "känns" överrepresenterad när det gäller detta.

Skrivet av Marcusk:

Varför är det intressant? Jag tror inte ens att 1200W modellen har särskilt stor % av exemplar med coil whine. De som har problem är de som hörs mest.

Ja just därför det är intressant? Att det rimligtvis är de som har problem som hörs mest skrev jag redan i trådstarten, var ju själva idén med tråden att även de som inte har problem skulle skulle få en anledning att skriva så att man kan få en uppfattning om hur vanligt det är.

Permalänk
Medlem

AX 750, stationära dator i signaturen; Osäker på coilwhine ska jag säga...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

AX850, resten i sign, ingen coilwhine någonsin.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

AX850 i servern (i7 med mycket disk). Inget coilwhiine.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

jättemycket på min AX850

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Corsair AX 1200W Inget coilwhine.

Visa signatur

| i9 12900KS | Ryujin ii 360 | MPG Z690 CARBON
| TUF 4080 OC | DDR5 64gb | 980PRO 1TB | 970PRO 2TB | Corsair Air540 | AX1200i |PG279Q | G915 | SuperlightX| Artics Pro |