Permalänk
Medlem

HTPC CPU

Sitter och lurar på en ny HTPC.
Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för vilken cpu ja skall.
Söker en för runt 1000lappen men får så klart kosta mindre med. Integrerad grafik är inte nödvändig men gärna ett plus. Dock måste de då vara ATI krets. Detta för att Intels HD kretsar verkar ha mer problem än framgång med 24p. ATI kretsarna använder jag själv med mycket god framgång.

Intels G850
Intels I3 någon variant
AMDs A6 3870 kanske

AMD är klart intressant. Dock tycker jag TDP värdet är lite väl högt.

Mobo blir ett Mini-itx eller matx när jag bestämt mig för CPU.
Kom gärna med några förslag med någon motevering.

Permalänk
Medlem

ta amds a6 som har upplåst multiplier 3670 eller 3870 väljer du själv och som htpc så kan du nog sänka värmen lite om du sänker volten sen stabilitetstestning i prime 95 i 20 minuter kan ju testa längre om den ska vara 100% stabil

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på AMDs E-350 om du bara ska spela upp film :P? riktigt låg TDP och klarar 1080p utan problem

Permalänk
Medlem

också ett givet val men den kanske skulle kunna byggas upp till en extra speldator samtidigt för polare (litet core 1000 från fractal design och sedan fsp 460w nätagg en annan cpu kylare och ett grafikkort som inte behöver extra ström T ex 7750 ?)
bara en tanke men det är ju ditt val ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varför inte köra på AMDs E-350 om du bara ska spela upp film :P? riktigt låg TDP och klarar 1080p utan problem

Tyvärr är den CPUn alldeles för trött.
Använder den till annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tyvärr är den CPUn alldeles för trött.
Använder den till annat också.

Okej, kan ju vara bra att vet vad du ska ha datorn till då om du vill ha bra rekomendationer

Permalänk

3670K då det är en bra prosessor, drar inte mycket ström heller!

under spel så drar en sån runt 90W med det inbyggda kortet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej, kan ju vara bra att vet vad du ska ha datorn till då om du vill ha bra rekomendationer

Du har alldeles rätt. Såg faktiskt nu att jag missat detta.

Idag sitter jag med en Intel E7300.
Denna duger egentligen alldeles utmärkt. Den används till att se på film, surfa spela flash spel.
Problemet är att sedan jag köpte mig en ny TV har det blivit lite problem med sync när man tittar på film. 24p går inte att ställa in då det är intregrerat Intel GMA gfx. Inte heller fungerar det att uppgradera till ett externt grafikkort då det blir konflikter med det inbyggda som inte helt går att stänga av.

Nu skall ja därför ställa denna burken på jobbet som desktop och får en ny av dem.

Datorn är tänkt att duga till detta i en 3 år minst vilket inte borda vara några problem.

Det som är klart nu är att det blir
60gig SSD för OS, och program,
8gig ram kostar ända inget att ta lite extra.
Form factor bestämmer jag efter val av cpu.
Sedan tystas möjliga komponenter utöver detta inom rimligt pris.
Tänkte mig landa på en 5k ca max.

Permalänk

Tycker att amd:s a4 är helt ok. Den är inte riktigt lika "arbetsvänlig" som de övriga i.o.m endast två kärnor men däremot eliminerar dess 2.7ghz alla problem som e-350 har. Bör kosta runt 550kr vilket är trevligt. Lägre tdp och grafik nog för htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sitter och lurar på en ny HTPC.
Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för vilken cpu ja skall.
Söker en för runt 1000lappen men får så klart kosta mindre med. Integrerad grafik är inte nödvändig men gärna ett plus. Dock måste de då vara ATI krets. Detta för att Intels HD kretsar verkar ha mer problem än framgång med 24p. ATI kretsarna använder jag själv med mycket god framgång.

Intels G850
Intels I3 någon variant
AMDs A6 3870 kanske

AMD är klart intressant. Dock tycker jag TDP värdet är lite väl högt.

Mobo blir ett Mini-itx eller matx när jag bestämt mig för CPU.
Kom gärna med några förslag med någon motevering.

Jag skulle köpa AMD A6 och undervolta den då minskar du värmeutvecklingen och strömförbrukningen en hel del. Min brorsas Phenom II 965a drog 25W mindre, mätt från väggen.

Bara några W efter I3an vilket är ganska imponerande för att vara en quad med en "riktig" GPU

Permalänk
Medlem

Nu har jag fipplat en hel del.
Var väldigt sugen på AMD alternativet. Dock tyckte jag CPU prestandan var generellt väldigt varierande. Eftersom jag ämnar ha denna burken i mitt vrum i flera år kändes en i3 mer framtidssäker. Sedan har den ett lägre TDP värde vilket gör det enklare att kyla bort värmen. Strömmen kanske blir lika eller högre med ett externt grafikkort, men lättare att kyla bort 2 mindre värmekällor än en stor. En annan orsak är att ja har en i7 2600k i mitt filmrum som HTPC. med nuvarande setup blir denna då ganska lik och det blir mindre fibblande med drivrutiner och andra eventuella nya problem som skall lösas när jag skall ställa in bildefterbehandlingsprogram, ljud etc.

Funderade länge på vilken låda ja skulle ha. Fastnade för Shuttle då den var bland de mindre samt i min smak snygga chassi jag hittade till en vettig peng. Lite överpris med tanke på avsaknad av sata 6. Hittar ni något annat i silver som är litet föreslå gärna det. Trycker inte på beställ knappen förens inatt.

SHUTTLE XPC SH67H3 S-1155 300W
INTEL CORE I3 2120 3.30GHZ 3MB S-1155
OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC (denna blir vinst eller förlust huruvida sandforce problemen är ur världen).
CORSAIR 4GB DDR3 VALUE SELECT PC10666 1333MHZ...
DELTACO WIRELESS MINIKEYBOARD SILVER
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK.

Börjar med det integrerade grafikkortet. Funkar inte det med 24p så går jag över till ett ATI kort ja har liggandes.

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för moderkort i shuttlen ?
Tänkte annars att en Sugo SG06 (SG05 verkar inte finnas i annan färg här i svedala...) + valfritt m-kort ger lite mer flexibilitet.
Synd, för en vit sg05 är rätt snygg http://www.legitreviews.com/article/1198/1/

Permalänk
Medlem

Tittade lite mer och såg att sugo chassiet var 3cm lägre vilket ja gillade. samt det var inte så färgrikt som shuttle varianten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1557947/htpc

CPU kylare får komma senare då det blir trångt med pci-e kor och det känns enklare att motta på något.
Tangentbod och kablar är till andra grejor.