Jämförelse 6950 vs 7770

Permalänk
Medlem

Jämförelse 6950 vs 7770

Håller på och spånar på en ny dator i delar.
Kommer inte jaga fps utan känner att det är dags att byta upp mig från p4 quadcore, gf260gtx...

Blir asus p8p67 deluxe B3, core i5 2500k osv.
Nu till grafikkorts delen.
Hur står sig asus 6950 dcII och asus 7770 om man jämför dem som spelkort? 6950 har mer minne och snabbare minneshastighet men 7770 har snabbare gpu hastighet.
Kommer typ bara köra lite wow o ev nåt nytt rpg i framtiden.

/R

Permalänk
Skrivet av robie76:

Håller på och spånar på en ny dator i delar.
Kommer inte jaga fps utan känner att det är dags att byta upp mig från p4 quadcore, gf260gtx...

Blir asus p8p67 deluxe B3, core i5 2500k osv.
Nu till grafikkorts delen.
Hur står sig asus 6950 dcII och asus 7770 om man jämför dem som spelkort? 6950 har mer minne och snabbare minneshastighet men 7770 har snabbare gpu hastighet.
Kommer typ bara köra lite wow o ev nåt nytt rpg i framtiden.

/R

Ta en titt här så kan du se hur 7770 presterar.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Håller på och spånar på en ny dator i delar.
Kommer inte jaga fps utan känner att det är dags att byta upp mig från p4 quadcore, gf260gtx...

Blir asus p8p67 deluxe B3, core i5 2500k osv.
Nu till grafikkorts delen.
Hur står sig asus 6950 dcII och asus 7770 om man jämför dem som spelkort? 6950 har mer minne och snabbare minneshastighet men 7770 har snabbare gpu hastighet.
Kommer typ bara köra lite wow o ev nåt nytt rpg i framtiden.

/R

770 har inte snabbare gpu hastighet, enbart högre mhz vilket inte visat hur snabbt kortet är då det är mer som spelar in tex shaderpipes,
kolla på det här testet så ser du att det är en stor skillnad:
http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7750-and-7770-rev...

Skrivet av Samurai237:

Ta en titt här så kan du se hur 7770 presterar.

Inget bra test o titta på då 6950 inte ens är med.

Permalänk
Medlem

6950 är ett betydligt kraftfullare kort än 7770 när det kommer till spelande. I allt övrigt borde 7770 vara tillräckligt då i stort inga mainstream-program förutom spel egentligen kräver mer än den interna grafiken.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

770 har inte snabbare gpu hastighet, enbart högre mhz vilket inte visat hur snabbt kortet är då det är mer som spelar in tex shaderpipes,
kolla på det här testet så ser du att det är en stor skillnad:
http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7750-and-7770-rev...

Inget bra test o titta på då 6950 inte ens är med.

Hur tänkte du där?
Till TS: HD7770 är inte snabbt jämfört med HD6850:t då minnesbuss bl a håller det tillbaka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Här ser du klart och tydligt hur 7770 presterar jämfört med 6950.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som du ser på de länkade testerna så är 6950 ungefär 50% kraftfullare i spel, drar dock mer ström även om det inte är jättehög förbrukning och kostar 6-700 kr mer. Ska du komma undan billigt kan du titta på 6850 då den är billigare än 7770 och kostar någon hundralapp mindre på många ställen.

Sen finns ju Nvidias kort också..

*edit: 6850 är dessutom liiiiite kraftfullare än 7770 i de flesta spel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nice då blir det en 6950 då. Borde hålla ett par år tills det är dags för ny dator igen

Permalänk
Skrivet av robie76:

Håller på och spånar på en ny dator i delar.
Kommer inte jaga fps utan känner att det är dags att byta upp mig från p4 quadcore, gf260gtx...

Blir asus p8p67 deluxe B3, core i5 2500k osv.
Nu till grafikkorts delen.
Hur står sig asus 6950 dcII och asus 7770 om man jämför dem som spelkort? 6950 har mer minne och snabbare minneshastighet men 7770 har snabbare gpu hastighet.
Kommer typ bara köra lite wow o ev nåt nytt rpg i framtiden.

/R

Hej du!
Lyssna nu väldigt noggrant innan du gör din beställning på det moderkortet asus p8p67 deluxe B3 jag hade själv ett likadant kort nästan för 1mån sedan, fast jag hade pro versionen av det moderkortet några små olika finesser tror jag endast.
Men nu till det jag vill säga mitt Pro kort led av enorma problem av kallstarts problem, tex när datorn hade varit avstängd dvs ett par timmar, så hängde sig datorn ofta vid uppstart så man fick stänga av sätta igång hela tiden, till slut fick jag bytat till ett annat moderkort av märket gigabyte och mina problem försvann. Läs på google finns riktigt många människor som blivit drabbade i just pro modellen men även deluxe "tror jag" så jag råder dig att ta ett annat kort. Men du gör som du vill naturligtvis. Vill bara uppmärksamma dig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ens jämför 6950 och 7770, då korten spelar i helt olika ligor både prestandamässigt och kostnadsmässigt.
Lite som att fråga "vad är bäst, en Volvo 740 eller en Porsche 944?".
6950:t är helt klart bättre, men också nästan en tusenlapp dyrare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej du!
Lyssna nu väldigt noggrant innan du gör din beställning på det moderkortet asus p8p67 deluxe B3 jag hade själv ett likadant kort nästan för 1mån sedan, fast jag hade pro versionen av det moderkortet några små olika finesser tror jag endast.
Men nu till det jag vill säga mitt Pro kort led av enorma problem av kallstarts problem, tex när datorn hade varit avstängd dvs ett par timmar, så hängde sig datorn ofta vid uppstart så man fick stänga av sätta igång hela tiden, till slut fick jag bytat till ett annat moderkort av märket gigabyte och mina problem försvann. Läs på google finns riktigt många människor som blivit drabbade i just pro modellen men även deluxe "tror jag" så jag råder dig att ta ett annat kort. Men du gör som du vill naturligtvis. Vill bara uppmärksamma dig.

Jag har ett Pro-M (mATX) av samma kort och hade initialt lite sådana problem, de försvann efter korrekt fix med bios. Vad jag förstått så är det Asus Autotune (auto-överklocken) som kan sabba det lite.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hej du har inte funderat på att titta på ett billigare moderkort och satsa på ett 6970 istället?

Jag har ett P8P67 Deluxe och är nöjd med det men jag hade lätt klarat mig på ett billigare kort.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite på Asus websida med firmware för moderkortet jag ev. köper och den senaste firmware har ju nån fix som löser "problem" men det framgår inte vad det är för typ av problem Tror också på att firmware fixar problem som varit. Asus skulle ju gräva sin egen grav om de släppte produkter och inte fixade vanligt återkommande problem som rapporteras med nya firmware.

Tror nog t.o.m jag skulle klara mig med 6870 eller 6850 med mitt spelbehov i dagsläget (mestadels wow). Blir ju mer krångel att hitta rätt tower ju bättre/varmare grafikkort man köper. Luftflöde blir väl viktigt när man kommer upp i high-end kort vad jag förstått.

Köper mest ny dator för att inte riskera att datorn kraschar på ett eller annat sätt. En chassifläkt har börjat skramla o wow har börjat hänga sig ibland utan något felmeddelande eller blåskärm. Misstänker att grafikkortet kan vara på väg att ge upp med överhettning. Orkar inte hålla efter i själva lådan så det är rejält dammigt tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Luftflöde blir väl viktigt när man kommer upp i high-end kort vad jag förstått.

Nja, det är mest i Crossfire/SLI som GPU:er blir varma. Om ett ensamt grafikkort blir för varmt är det antagligen fel någonstans.

Citat:

Orkar inte hålla efter i själva lådan så det är rejält dammigt tyvärr

Kan vara därför du har problem - damm = överhettning = problem. Testa dammsuga och om det inte hjälper så ominstallera windows.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

[QUOTE="robie76;12004394"]Jag kikade lite på Asus websida med firmware för moderkortet jag ev. köper och den senaste firmware har ju nån fix som löser "problem" men det framgår inte vad det är för typ av problem Tror också på att firmware fixar problem som varit. Asus skulle ju gräva sin egen grav om de släppte produkter och inte fixade vanligt återkommande problem som rapporteras med nya firmware.

Du gör som du vill, känner du dig trygg med det moderkortet så ta det, svårare är det inte, jag har sagt mitt och det står jag för, och jag hoppas du blir nöjd med ditt köp och att det fungerar felfritt för dig! du kan ju rapportera nån vecka efter köpet här om du köper, kan vara kul o höra hur det gått för olika personer. ha det.!