"Gigabyte Radeon HD6950 1024MB Windforce OC" dålig prestanda för mig?

Permalänk
Medlem

"Gigabyte Radeon HD6950 1024MB Windforce OC" dålig prestanda för mig?

Hej! Jag köpte för någon månad sedan ett "Gigabyte Radeon HD6950 1024MB Windforce OC". Vad jag läst nu om grafikkortet efter Battlefield 3 releasen är, folk kan spela på ULTRA och de påstår sig ha 40-60 fps stabilt.

Jag kör just nu på MEDIUM och har då OCKSÅ klockat kortet lite extra. Jag förstår verkligen inte varför min dator prestarar så dåligt?

Laggar t.om i Starcraft 2 på medium vid tunga strider.

Min setup är:
-AMD Phenom X6 1055T processor
-Gigabyte Radeon HD6950 1024MB Windforce OC grafikkort
-4 eller 6 GB 1333mhz ramminne
-Asus M4A89GTD PRO/USB3 moderkort
-650W Corsair nätagg
--Windows 7 ultimate

Ingame settings (BF3)
-1980x1080
-medium (utan AA, shadows LOW)
(detta ger en bra fps, dock inte snyggaste grafiken!)

Jag ser alltså inte att min dator flaskhalsar någonstans? Vad kan mitt problem vara? Jag ska ju inte behöva köpa ett till/ett nytt kort REDAN? Då folk påstår sig klara sig på ULTRA...blir galen.

När jag installerade alla komponenter i datorn har jag alltid installerat om hela windows för att få det så fräscht det bara går! Har även uppdaterat Catalyst varje gång jag ser en uppdatering!

Permalänk
Medlem

Stora strider i starcraft är CPU-tunga och nyttjar hög klockfrekvens och hög IPC mer än antal kärnor, så där har jag inga problem att tro att det skulle kunna vara Phenom X6:s problem.

Men i BF3 lär det inte vara någon flaskhals där.. me thinks. Spelar inte BF3, bör jag tillägga.

Däremot från vad jag hört så är det rejält tunga texturer och AA-inställningar som bakas in i high/Ultra och 1GB VRAM lär inte räcka för det. (Är väl vanligare att 6950 kommer med 2GB RAM) I så fall borde det räcka med att sänka just AA och texturupplösning men köra resten på ultra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Stora strider i starcraft är CPU-tunga och nyttjar hög klockfrekvens och hög IPC mer än antal kärnor, så där har jag inga problem att tro att det skulle kunna vara Phenom X6:s problem.

Men i BF3 lär det inte vara någon flaskhals där.. me thinks. Spelar inte BF3, bör jag tillägga.

Däremot från vad jag hört så är det rejält tunga texturer och AA-inställningar som bakas in i high/Ultra och 1GB VRAM lär inte räcka för det. (Är väl vanligare att 6950 kommer med 2GB RAM) I så fall borde det räcka med att sänka just AA och texturupplösning men köra resten på ultra.

bör tillägga att min processor är klockad en bra bit över original! men såklart dina svar stämmer.
men tänkte om det var någon som kände igen sig och visste en lösning bara. mjukvaruproblem liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sicken lustigkurre han som sa att man kan köra BF3 på Ultra 40-60 stabilt.
¤ 1GB VRAM räcker inte för Ultra
¤ Finns inget kort som klarar smooth 60fps i BF3 Ultra (och speciellt inte med MSAA aktiverat)

Första bilden är DX11 @ Ultra med 4xMSAA och all det andra godiset i 1920x1200
Andra bilden är 2560x1600 men är mest för att illustrera hur FPS går upp och ned hela tiden.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=35483
http://www.hardocp.com/images/articles/1327450545TTJicZSb5S_6...

Sen tycker jag att 4 och även 6GB RAM är för lite, du borde ha 8GB. Mina 5850CF fixar High hyfsat smooth men inte hela tiden och dessa kort är bättre än ett 6950. Dock är det konstigt varför du inte fixar Medium problemfritt för det borde gå. Kör du defaultinställningar i CCC?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sicken lustigkurre han som sa att man kan köra BF3 på Ultra 40-60 stabilt.
¤ 1GB VRAM räcker inte för Ultra
¤ Finns inget kort som klarar smooth 60fps i BF3 Ultra (och speciellt inte med MSAA aktiverat)

Första bilden är DX11 @ Ultra med 4xMSAA och all det andra godiset i 1920x1200
Andra bilden är 2560x1600 men är mest för att illustrera hur FPS går upp och ned hela tiden.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=35483
http://www.hardocp.com/images/articles/1327450545TTJicZSb5S_6...

Sen tycker jag att 4 och även 6GB RAM är för lite, du borde ha 8GB. Mina 5850CF fixar High hyfsat smooth men inte hela tiden och dessa kort är bättre än ett 6950. Dock är det konstigt varför du inte fixar Medium problemfritt för det borde gå. Kör du defaultinställningar i CCC?

Ändrade nu i tråden, jag klarar spelet bra i medium, med aa avstängt och shadows på low . Jag är vääääldigt petig med att fps är hög eftersom jag är van hur det flyter i counter-strike, 100 fps konstant. Så visst, jag kan köra på high, men det ger inte mer än 30-40 fps, vilket jag tycker är taskigt.(kan vara 20-30 fps också ,eftersom jag tycker det är fps-drops, inte säker, inte kollat noga!)

30-40 fps på high kanske inte är så dåligt ändå? Jag får nöja mig med medium eftersom jag är så petig med flytet...

Och nej, CCC har jag tweakat till performance på det mesta!

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant kort och kör på ultra, shadow medium, ingen AA eller AF, och jag får ut ungefär 40-60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Jag har ett likadant kort och kör på ultra, shadow medium, ingen AA eller AF, och jag får ut ungefär 40-60 fps

hur har du inställt i CCC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Jag har ett likadant kort och kör på ultra, shadow medium, ingen AA eller AF, och jag får ut ungefär 40-60 fps

I tdm då lr? absolut inte på 64 conquest.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xqee:

hur har du inställt i CCC?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är uppdraget så mkt som de går förutom fläkten som är på automat.

Permalänk
Medlem

det är omöjligt att köra flytande på high+...med detta kort.

skulle ett till i CF funka bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xqee:

det är omöjligt att köra flytande på high+...med detta kort.

skulle ett till i CF funka bra?

Skickades från m.sweclockers.com

CF skulle fortfarande bara ge dig 1GB i vram och det räcker inte till Ultra tyvärr som faktiskt drar närmare 1.5GB vram. Kör själv på "High+" med mitt single HD6950 2GB och det flyter på ganska bra. Problemet framförallt du har är att du har snålat med vramet och därför så räcker det helt enkelt inte till. Oberoende om du kör CF eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

CF skulle fortfarande bara ge dig 1GB i vram och det räcker inte till Ultra tyvärr som faktiskt drar närmare 1.5GB vram. Kör själv på "High+" med mitt single HD6950 2GB och det flyter på ganska bra. Problemet framförallt du har är att du har snålat med vramet och därför så räcker det helt enkelt inte till. Oberoende om du kör CF eller inte.

tänkte att vram lades ihop med två kort, men okej! tack för svaren!
tips på kort?

Skickades från m.sweclockers.com