Phenom II X6- FX X6/X8 eller Intel 2500k?

Permalänk
Medlem

Phenom II X6- FX X6/X8 eller Intel 2500k?

Hej!

Jag har problem med datorn som jag försökt lösa men verkar inte fungera och de hela ligger i att jag råkade böja någon pin på processorn skulle jag tro.

Som topic säger står jag mellan dessa alternativ. Försökt att hitta en Phenom II x6 begagnad processor men efter haft annons här 4 gångar på forumet har jag inte lyckats få tag i någon tyvärr.

Mitt modekort är MSI 870A-G54 och enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/13750-befintliga-moderkort-f... så ska jag ha stöd för am3+ om jag förstått det hela rätt. Har då funderat på om man ska köpa en ur FX serien istället för en ny phenom II x6?

Sista alternativet är ju att köpa 2500k+ nytt modekort men eftersom jag har andra utgifter som kommer upp snart så vill jag verkligen komma undan så billigt som möjligt med bästa lösning.

Vad hade ni gjort i min situation?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Leta efter en 960T istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Eric:

Hej!

Jag har problem med datorn som jag försökt lösa men verkar inte fungera och de hela ligger i att jag råkade böja någon pin på processorn skulle jag tro.

Som topic säger står jag mellan dessa alternativ. Försökt att hitta en Phenom II x6 begagnad processor men efter haft annons här 4 gångar på forumet har jag inte lyckats få tag i någon tyvärr.

Mitt modekort är MSI 870A-G54 och enligt denna artikel http://www.sweclockers.com/nyhet/13750-befintliga-moderkort-f... så ska jag ha stöd för am3+ om jag förstått det hela rätt. Har då funderat på om man ska köpa en ur FX serien istället för en ny phenom II x6?

Sista alternativet är ju att köpa 2500k+ nytt modekort men eftersom jag har andra utgifter som kommer upp snart så vill jag verkligen komma undan så billigt som möjligt med bästa lösning.

Vad hade ni gjort i min situation?

I ditt läge hade jag nog köpt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995743 om den stöds av ditt moderkort.

Den större fx-processorn är svår att få tag på och ganska mycket dyrare. Thubanprocessorer som är "Black edition" är väl också nära på omöjliga att få tag på.

2500k är bättre men det blir en stor prisskillnad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

I ditt läge hade jag nog köpt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995743 om den stöds av ditt moderkort.

Den större fx-processorn är svår att få tag på och ganska mycket dyrare. Thubanprocessorer som är "Black edition" är väl också nära på omöjliga att få tag på.

2500k är bättre men det blir en stor prisskillnad.

Ok, ska försöka hitta någon bra ur FX serien. Men är de verkligen värt med 8 kärnor ? Sitter bara och spelar och då om jag uppfattade de rätt är de ingen större skillnad?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Om du klarar dig med den processor du har nu och bara spelar skulle jag aldrig skaffa FX. Den du har nu funkar minst lika bra till spel.
Spara pengarna till en ordentlig uppgradering istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktusblad:

Om du klarar dig med den processor du har nu och bara spelar skulle jag aldrig skaffa FX. Den du har nu funkar minst lika bra till spel.
Spara pengarna till en ordentlig uppgradering istället.

Den han har är ju trasig eftersom han "råkade böja någon pin på processorn"

En FX-6100 eller 8120 funkar nog bra till de flesta spel till ett hyfsat bra pris.
Prestandamässigt ligger 8120 ibland som din gamla x4, ibland som de gamla x6.
Det blir tillräckligt bra och billigare än att skaffa moderkort+i5.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995734
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995743

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den han har är ju trasig eftersom han "råkade böja någon pin på processorn"

En FX-6100 eller 8120 funkar nog bra till de flesta spel till ett hyfsat bra pris.
Prestandamässigt ligger 8120 ibland som din gamla x4, ibland som de gamla x6.
Det blir tillräckligt bra och billigare än att skaffa moderkort+i5.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995734
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995743

Så en FX-6100 är alltså jämförbar med en phenom II x6? Jag tänkte nämligen att jag kunde byta upp mig "lite" när jag ändå var tvungen nämligen och därför funderade ajg på en x6a först.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eric:

Ok, ska försöka hitta någon bra ur FX serien. Men är de verkligen värt med 8 kärnor ? Sitter bara och spelar och då om jag uppfattade de rätt är de ingen större skillnad?

Den är ju inte riktigt åttakärnig heller eftersom kärnorna delar på vissa resurser. En annan anledning till att välja FX-8120 kan ju vara att den klockade väldigt bra i sweclockers test. I spel (1080p) tycks den heller inte tappa märkbart mot en 2500k.

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Men visst, FX-6100 är billig på Misco nu. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=995734

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Tycker själv att processorer är överskattade när det gäller spel. Alla säger att man ska ha en 2500k/2600k om man ska spela när det går lika bra med en billigare AMD eller Intel. Ända gången man behöver mer prestanda som i 2500k/2600k är om man har ett super kort eller kör crossfire/SLI. Folk tror att de måste ha en super snabb processor när de ser ett processor test i ett spel, t.ex. sweclockers test över bf3. Där ser man att en 2600k vinner testet och att en 4-kärnig AMD cpu flaskar, men då kollar de flesta inte på att det är ett 6990 som kör på ultra 1080p. Och nu måste man även tänka på att bf3 är ett av de mest processor krävande spelet som finns på marknaden just nu.

Så om man inte ska ha ett system där man lägger 2500+ på grafiken så behöver man inte lägga lika mycket på processorn.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Så en FX-6100 är alltså jämförbar med en phenom II x6? Jag tänkte nämligen att jag kunde byta upp mig "lite" när jag ändå var tvungen nämligen och därför funderade ajg på en x6a först.

Det går inte riktigt att jämföra bara på kärnor/moduler och frekvens, man får kolla speltester, men en FX-6100 duger nog fint till de flesta spel i bra upplösning.

Både Intel och AMD kommer ju släppa nya CPUs senare i år är det tänkt, så om du inte ska ha det värsta och måste köra allt på super-duper-ultra så är det nog ett bra köp med en FX-6100.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det går inte riktigt att jämföra bara på kärnor/moduler och frekvens, man får kolla speltester, men en FX-6100 duger nog fint till de flesta spel i bra upplösning.

Både Intel och AMD kommer ju släppa nya CPUs senare i år är det tänkt, så om du inte ska ha det värsta och måste köra allt på super-duper-ultra så är det nog ett bra köp med en FX-6100.

Yes, behöver inte ha de bästa. Ska titta på en fx-6100 ska bara dubbelchecka hur jag får modekortet att fungera med am3+.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Tror nog du får mer hjälp här.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

FX8120 ligger ju även den rätt bra i pris och klockar ju bra också (har upplåst multipel).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

FX8120 ligger ju även den rätt bra i pris och klockar ju bra också (har upplåst multipel).

Är inne på den. Är det värt? Kommer den flaskhalsa 6870 crossfire?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Är inne på den. Är det värt? Kommer den flaskhalsa 6870 crossfire?

Långt ifrån!
Du hade kunnat haft en Phenom II fyrkärnig egentligen :>

Så välj fritt vilken du vill ha.. Behöver ju inte pröjsa pengar i onödan för en gejming rigg

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Långt ifrån!
Du hade kunnat haft en Phenom II fyrkärnig egentligen :>

Så välj fritt vilken du vill ha.. Behöver ju inte pröjsa pengar i onödan för en gejming rigg

I onödan? Hur menade nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Är inne på den. Är det värt? Kommer den flaskhalsa 6870 crossfire?

Nix, långt ifrån. De flesta speltitlarna är främst grafiktunga, så det brukar vara grafikkortet/korten som begränsar prestandan, även med relativt high-end kort i CF/SLI, när man har en så pas bra processor som FX8120 eller i5 2500K.

Skrivet av cappe:

I onödan? Hur menade nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att han menade att även en Phenom II x4 räcker väldigt långt i en spelburk, just för att det ofta är grafikkortet/korten som sätter gränsen för prestandan. Det är väl i stort sett bara en handfull spel som belastar CPU så mycket att en Phenom II x4:a börjar begränsa prestanda hos två HD6870 (i 1920x1080).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Misstänker att han menade att även en Phenom II x4 räcker väldigt långt i en spelburk, just för att det ofta är grafikkortet/korten som sätter gränsen för prestandan. Det är väl i stort sett bara en handfull spel som belastar CPU så mycket att en Phenom II x4:a börjar begränsa prestanda hos två HD6870 (i 1920x1080).

Precis!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|