Permalänk
Medlem

Någon som tillagt resistor till fläkt?

Tjena!

Det är såhär att jag har ett antal fläktar som har fast RPM +/- 10%.
Jag skulle dock vilja sänka hastigheten mer än så och läste att man kunde koppla en resistor till fläktens röda kabel för att på så sätt sänka spänningen från 12v till t.ex. 7v eller 5v.

Jag vet att man måste ha resistorer som fyller upp krav för det och sådant, men är det någon som har gjort detta? Gick det bra för er och funkade det som förväntat?

Dela gärna med er!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du menar om det finns någon som använt en sådan här
http://www.inet.se/produkt/6308177/motstand-12v-5-5v-3-pin

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du menar om det finns någon som använt en sådan här
http://www.inet.se/produkt/6308177/motstand-12v-5-5v-3-pin

Blir väl så, men jag menar "do it yourself" liksom, eftersom jag har projektarbete i skolan och vill inte använda mig av en sådan enkel lösning, utan vill lösa problemen som uppstår (i detta fall för snabba fläktar) på ett mer "projektaktigt" sätt.

Om du förstår

Permalänk
Medlem

Du kan ge dig in på där du kan styra motståndet med en switch eller något liknande om du vill ta steget uppåt :P.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

om det ska vara ett projekt så kanske du kan testa att göra en fläktkontroller för 5,25" med spänningsregulatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Du kan ge dig in på där du kan styra motståndet med en switch eller något liknande om du vill ta steget uppåt :P.

Hur menar du då? Har inte läst mer än Elllära A och Elektronisk Grundkurs A och det var 2år sedan! ^_^

Skrivet av LTsm:

om det ska vara ett projekt så kanske du kan testa att göra en fläktkontroller för 5,25" med spänningsregulatorer.

Detta är en liten del av ett stort projekt, så vill inte göra något som tar för mycket tid eller så, utan bara något litet, men tack ändå.

Någon som kopplat på en resistor? Annars kanske jag får bli den första och lägga upp en liten tutorial om jag lyckas! Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hur menar du då? Har inte läst mer än Elllära A och Elektronisk Grundkurs A och det var 2år sedan! ^_^

Detta är en liten del av ett stort projekt, så vill inte göra något som tar för mycket tid eller så, utan bara något litet, men tack ändå.

Någon som kopplat på en resistor? Annars kanske jag får bli den första och lägga upp en liten tutorial om jag lyckas! Haha

det borde inte vara så svårt, kolla upp specifilationerna på de motstånd som finns på marknaden och köp dem sedan på Kjell & co. Därefter är set bara att löda på den.
Så studera de färdiga motstånden som finns på marknaden t ex de som lämnats längre upp i tråden. kan vara värt allt sätta på lite sleeve om det är ett seriösare projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte själv hur en funkar, en regulator? Jag har en som man kopplar precis som en resistor men den har tre "lägen" man kan ställe den på, med hjälp av en switch. Kan annars hänvisa vart den kom ifrån :).

BTW: Inte konstigt jag kände igen din avatar, crippling shot!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Använd bara som någon ovan sa ett variabelt motstånd, då kan du ändra fläkthastigheten själv med vridresistorn!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt