3 nätagg 1 dator - Problem med grafikkortet..

Permalänk
Medlem

3 nätagg 1 dator - Problem med grafikkortet..

Hejsan, är som så att vi har en dator som vi har satt ett bra grafikkort i, har kört ett nätagg som klara av allt och då fungera allt som de skulle. Sedan skulle polarn ha tillbaka nätagget då fick vi iden o använda 3 skit nätagg (350w+350w+350w)

Vi har "kortslutit" de två nättaggen som ska driva grafikkortet så vi är 100% på att grafikkortet får ström, fläckten snurrar osv o Båda nätaggen går.
De tredje nätagget driver processor, hårdiskar, osv.

Datorn startar o grafikkortet går, men de kommer då ingen bild testat med två skärmar.

Tror inte grafikkortet är trasigt.

Kan ta bild om önskas?

Har vi missat något? vi sätter på strömmen till grafikkortet först sedan ström till datorn.

Mvh Max & Rasmus

Permalänk
Medlem

ehmm, låter som en ganska farlig ghettomod det här, skull gärna vilja se en bild
men allvarligt, jag hoppas ni vet vad det är ni handskas med, det kan komma dödliga stötar från ett dator-nätaggregat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Hejsan, är som så att vi har en dator som vi har satt ett bra grafikkort i, har kört ett nätagg som klara av allt och då fungera allt som de skulle. Sedan skulle polarn ha tillbaka nätagget då fick vi iden o använda 3 skit nätagg (350w+350w+350w)

Vi har "kortslutit" de två nättaggen som ska driva grafikkortet så vi är 100% på att grafikkortet får ström, fläckten snurrar osv o Båda nätaggen går.
De tredje nätagget driver processor, hårdiskar, osv.

Datorn startar o grafikkortet går, men de kommer då ingen bild testat med två skärmar.

Tror inte grafikkortet är trasigt.

Kan ta bild om önskas?

Har vi missat något? vi sätter på strömmen till grafikkortet först sedan ström till datorn.

Mvh Max & Rasmus

haha, för fan köp ett kraftigare nätagg ist XD o vad har du i den datorn så du behöver ha 3 st nättag sammanlagt 1050W? har du hårdvara som slukar så mkt så har du nog råd med nytt nätagg!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Hejsan, är som så att vi har en dator som vi har satt ett bra grafikkort i, har kört ett nätagg som klara av allt och då fungera allt som de skulle. Sedan skulle polarn ha tillbaka nätagget då fick vi iden o använda 3 skit nätagg (350w+350w+350w)

Vi har "kortslutit" de två nättaggen som ska driva grafikkortet så vi är 100% på att grafikkortet får ström, fläckten snurrar osv o Båda nätaggen går.
De tredje nätagget driver processor, hårdiskar, osv.

Datorn startar o grafikkortet går, men de kommer då ingen bild testat med två skärmar.

Tror inte grafikkortet är trasigt.

Kan ta bild om önskas?

Har vi missat något? vi sätter på strömmen till grafikkortet först sedan ström till datorn.

Mvh Max & Rasmus

Har ni 8pin i moderkortet kopplad?? Kan tänka mej eftersom det e säkert gamla psu:er. Har moderkortet ett inegerad gpu? Då kan kolla om

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Hejsan, är som så att vi har en dator som vi har satt ett bra grafikkort i, har kört ett nätagg som klara av allt och då fungera allt som de skulle. Sedan skulle polarn ha tillbaka nätagget då fick vi iden o använda 3 skit nätagg (350w+350w+350w)

Vi har "kortslutit" de två nättaggen som ska driva grafikkortet så vi är 100% på att grafikkortet får ström, fläckten snurrar osv o Båda nätaggen går.
De tredje nätagget driver

Har vi missat något? vi sätter på strömmen till grafikkortet först sedan ström till datorn.

Mvh Max & Rasmus

Men vänta hur "kortslutade" ni era tre psu:er? Ni ska parrallelkoppla 12v linerna för att de ska funka som de ska och sen ska ni koppla alla nätaggernas gröna kablar och en grund(från 24 pins kabeln) till moderkortet eller till nätagget som e kopplad till moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ehmm, låter som en ganska farlig ghettomod det här, skull gärna vilja se en bild
men allvarligt, jag hoppas ni vet vad det är ni handskas med, det kan komma dödliga stötar från ett dator-nätaggregat.

har hållt på en del med el, men vet inte riktigt va jag har gett mig in på
Bild kommer!

Skrivet av Solding:

haha, för fan köp ett kraftigare nätagg ist XD o vad har du i den datorn så du behöver ha 3 st nättag sammanlagt 1050W? har du hårdvara som slukar så mkt så har du nog råd med nytt nätagg!

Haha men är som så att grafikkortet rekommenderar 550w men behövs now inte så mycket ändå, gissar på 400w? kanske?
Och då har vi ett par dåliga nätagg som ska driva runt skiten, vi vill inte lägga pengar på ett nätagg xD

Skrivet av Gulbanan:

Har ni 8pin i moderkortet kopplad?? Kan tänka mej eftersom det e säkert gamla psu:er. Har moderkortet ett inegerad gpu? Då kan kolla om

Så pass gammalt är de inte, Ej intergerat.

LÄNK bild 1: http://imageshack.us/photo/my-images/838/imag0046gq.jpg/
LÄNK bild 2: http://imageshack.us/photo/my-images/811/imag0045t.jpg/

Så snälla hjälp oss fått o funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Men vänta hur "kortslutade" ni era tre psu:er? Ni ska parrallelkoppla 12v linerna för att de ska funka som de ska och sen ska ni koppla alla nätaggernas gröna kablar och en grund(från 24 pins kabeln) till moderkortet eller till nätagget som e kopplad till moderkortet

Uhm, du pratar med ett par icke så kunniga..
Skulle du kunna guidea oss för o få det o funka?
Vi följde en simpel guide för o få nätaggen o starta bara..
http://lichyetan.blogspot.com/2009/03/how-to-jump-start-atx-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Uhm, du pratar med ett par icke så kunniga..
Skulle du kunna guidea oss för o få det o funka?
Vi följde en simpel guide för o få nätaggen o starta bara..
http://lichyetan.blogspot.com/2009/03/how-to-jump-start-atx-p...

Vill verkligen hjälpa er, skit i resten som bajsar pengar
Det du länkade var hur man startar nätagget utanför datorn, tjuvstarta typ
Kolla denna videon http://www.youtube.com/watch?v=BviJjNYsIag, kan du skriva specen på era dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Uhm, du pratar med ett par icke så kunniga..
Skulle du kunna guidea oss för o få det o funka?
Vi följde en simpel guide för o få nätaggen o starta bara..
http://lichyetan.blogspot.com/2009/03/how-to-jump-start-atx-p...

Och det med att pararellkoppla så menar jag att ni ska koppla den gula med den och den svarta med den svarta, men testa utan först! Sen tre behövs det inte, räker med två, vrf har ni tre? Såg att ni hade molex till 6pin kontakt, saknar molex kontakter? Ska ladda upp en bild på hur ni kan göra om den molex förlängare*

Permalänk
Medlem

sluta försöka bygga till er en härdsmälta och köp ett aggregat... har ni ingen kolla på vad ni gör så kan 3 paralellkopplade aggregatt åstadkomma en hel del smärta.

Permalänk
Proffsmoddare

Kvällshumor? Ghettomods är alltid kul.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

ser ut att va ett bra sätt att grilla all sin hårdvara och få en stöt på köpet köp en ny nätdel snåljåpar

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att de flesta nätaggregat kräver belastning på 5v linjen... och om man bara använder 12v så ger det lägre spänning eller startar inte alls.
Man fixar problemet med exempelvis en 12v lampa eller ett motstånd kopplat mellan röd (+5v) och svart kabel.
Och gamla nätaggregat brukar inte ge så mycket ström på +12 linjen. Så kan vara att nätaggregaten inte vill samarbeta riktigt bra, eller att strömmen på +12v linjen inte räcker till.

Och inte lär man sig något om man inte vågar testar på något nytt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Vill verkligen hjälpa er, skit i resten som bajsar pengar
Det du länkade var hur man startar nätagget utanför datorn, tjuvstarta typ
Kolla denna videon http://www.youtube.com/watch?v=BviJjNYsIag, kan du skriva specen på era dator?

Skrivet av Gulbanan:

Och det med att pararellkoppla så menar jag att ni ska koppla den gula med den och den svarta med den svarta, men testa utan först! Sen tre behövs det inte, räker med två, vrf har ni tre? Såg att ni hade molex till 6pin kontakt, saknar molex kontakter? Ska ladda upp en bild på hur ni kan göra om den molex förlängare*

Ska forsätta imorgon, dags o sova o upp till praktiken imorgon.
men tackar så mycket i förväg
Hör av mig imorn

Skrivet av pokelia:

sluta försöka bygga till er en härdsmälta och köp ett aggregat... har ni ingen kolla på vad ni gör så kan 3 paralellkopplade aggregatt åstadkomma en hel del smärta.

Inte direkt så att vi rör grejerna när de är på, lite vett osv har jag ju alltid, vet att de kan åstakomma en hel del skada ^^
Varför köpa ett nätagg som vi bara ska ha till en dator för skojskull och en gammal hink. Sån dator kastar man, men vi kan återuppliva den

Skrivet av C4B12:

Kvällshumor? Ghettomods är alltid kul.

Alltid lite kul och man lär sig alltid något nytt

Skrivet av Juckpuck:

ser ut att va ett bra sätt att grilla all sin hårdvara och få en stöt på köpet köp en ny nätdel snåljåpar

Som sagt något nytt nätagg blir det inte, vi gillar o vara snåla för vi vet att många irriterar sig på det såklart
naeh men känns så onödigt.

Åter kommer imorn! // Max & Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Haha men är som så att grafikkortet rekommenderar 550w men behövs now inte så mycket ändå, gissar på 400w? kanske?
Och då har vi ett par dåliga nätagg som ska driva runt skiten, vi vill inte lägga pengar på ett nätagg xD

skulle tro att det borde räcka med ett av nätaggen, kanske blir på gränsen, beroende på vilket grafikkort du har o om ngt är klockat, annars max 2

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Det ni kan göra är att ha en Y kabel och två nätaggregat. Sen tar du 20/24 pinns kontakterna från agget och sätter i dom i Y kablen så att ni kan sätta den andra mot moderkortet! då borde det andra aggregatet hoppigång

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

skulle tro att det borde räcka med ett av nätaggen, kanske blir på gränsen, beroende på vilket grafikkort du har o om ngt är klockat, annars max 2

Mm, borde gå på ett om den inte kör överklockat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Vill verkligen hjälpa er, skit i resten som bajsar pengar
Det du länkade var hur man startar nätagget utanför datorn, tjuvstarta typ
Kolla denna videon http://www.youtube.com/watch?v=BviJjNYsIag, kan du skriva specen på era dator?

Typ 1 gb ram corsair, nån intel processor 1 kärnig, orkar inte kolla men nåt skit.
Sedan grafikkort = Zotac GTX 260 Amp 2 - Fabriksöverclockat (inget värsting men funkar)

Skrivet av Gulbanan:

Och det med att pararellkoppla så menar jag att ni ska koppla den gula med den och den svarta med den svarta, men testa utan först! Sen tre behövs det inte, räker med två, vrf har ni tre? Såg att ni hade molex till 6pin kontakt, saknar molex kontakter? Ska ladda upp en bild på hur ni kan göra om den molex förlängare*

Vi saknar ej molex kontakter utan, vi har inga 6 pin, de följde med grafikkortet och 6pin finns inga på nätagget så vi använder molex som 6 pin

Men vi kopplar som de gör på filmen så får vi se hur de går

Permalänk
Medlem

Hmm vi har ett problem ;o
Vi har ju ett par olika nätagg och endast ett av nätaggen har en grön kabel
Men grå kabel finns på dem alla, men "macron 350w" heter ett av dem och har ingen grön kabel? va gör vi?

Permalänk
Medlem

Datorn är nu igång o rullar fint!
Har inte testat o pressa grafikkortet ännu men aa..

Dock har vi fuskat.. Så måste fixa de där med grön kabel så allting startar samtidigt.
Men vet inte hur jag ska göra för de finns ingen grön kabel på det andra nätagget.

Några tips o trix? Mvh Max & Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Datorn är nu igång o rullar fint!
Har inte testat o pressa grafikkortet ännu men aa..

Dock har vi fuskat.. Så måste fixa de där med grön kabel så allting startar samtidigt.
Men vet inte hur jag ska göra för de finns ingen grön kabel på det andra nätagget.

Några tips o trix? Mvh Max & Rasmus

kul att höra
och det med gröna kabeln så är det inte alltid samma färg i alla nätagg(olika tillverkare menar jag)
så kolla denna bilden

det enda som du ska bry dej om är kontakten som heter "ps-on" och den är den fjärde kabeln (från upp till ner) på den högra raden, och det är den som gör att nätagget startar. Den ska du parallelkoppla (som i utubevideon) med den gröna kabeln på den nätagget som har grönkabel och så klart måste du ha en svart kabel kopplat oxå, lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

kul att höra
och det med gröna kabeln så är det inte alltid samma färg i alla nätagg(olika tillverkare menar jag)
så kolla denna bilden http://1.bp.blogspot.com/-2SOePJ11dG8/TkPJo-QIgqI/AAAAAAAAAII...

det enda som du ska bry dej om är kontakten som heter "ps-on" och den är den fjärde kabeln (från upp till ner) på den högra raden, och det är den som gör att nätagget startar. Den ska du parallelkoppla (som i utubevideon) med den gröna kabeln på den nätagget som har grönkabel och så klart måste du ha en svart kabel kopplat oxå, lycka till

Okej, hmm nu vart de lite knasigt, men räknar uppifrån o ner o klipper den 4 kabeln. Och du pratar om svart? då kan jag klippa den som är nedanför med? Men grå kabel då?..

Vart lite ställd nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Typ 1 gb ram corsair, nån intel processor 1 kärnig, orkar inte kolla men nåt skit.
Sedan grafikkort = Zotac GTX 260 Amp 2 - Fabriksöverclockat (inget värsting men funkar)

Borde gå på 350W utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Borde gå på 350W utan problem.

Allt på samma nätagg? De kan du tok glömma.
Går aldrig har testat han orkar absolut inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Borde gå på 350W utan problem.

det är en gammal nätagg han pratar om!!!
ja det kan gå men kommer säkert att krångla vid load, gpu kommer att ge lite render och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Okej, hmm nu vart de lite knasigt, men räknar uppifrån o ner o klipper den 4 kabeln. Och du pratar om svart? då kan jag klippa den som är nedanför med? Men grå kabel då?..

Vart lite ställd nu..

såg era bilder nyss och såg att era gråa kabel är på samma plats som den gröna och så har den säkert samma funktion, gjort en liten bild på hur ni ska göra hoppas att ni fattar vad jag menar(jag suger på att förklara)

har skrivit mitt skypeacc namn i ett pm så kan ni adda mej och löser det tillsammans om ni har fortfarande problem, lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

såg era bilder nyss och såg att era gråa kabel är på samma plats som den gröna och så har den säkert samma funktion, gjort en liten bild på hur ni ska göra hoppas att ni fattar vad jag menar(jag suger på att förklara)

har skrivit mitt skypeacc namn i ett pm så kan ni adda mej och löser det tillsammans om ni har fortfarande problem, lycka till

hmm förstod dig inte riktigt, i filmen slaktar dem ingen svart kabel? (kanske förstår vad du menar men är osäker..)
Men in i skype så löser vi det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

hmm förstod dig inte riktigt, i filmen slaktar dem ingen svart kabel? (kanske förstår vad du menar men är osäker..)
Men in i skype så löser vi det hela!

med slakta menar jag klippa. jag kan inte idag, har läxor men imon kan jag(efter 7 tiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

med slakta menar jag klippa. jag kan inte idag, har läxor men imon kan jag(efter 7 tiden)

Haha ja, men de förstod jag men asså de slaktar fortfarande ingen svart, endast grön o grå?
Okej, de låter bra o funkar de med

Permalänk
Medlem

Update:
När man väll kom hem så kommer nya problem, nu startar inte änns datorn? huh
Den brummar igång i typ 1 sekund dör direkt hmm?
Har testat dra ut allt som drar ström förrutom nätagget o den startar inte?

Några ider?