Phenom 2 965BE + Noctua NH-D14 temperaturer

Permalänk
Medlem

Phenom 2 965BE + Noctua NH-D14 temperaturer

Godkväll.

Har en snabb fråga här bara:

Jag är relativt insatt i datorer och allt omkring, och har kikat dagligen på ett antal hårdvarusidor både för recensioner, rykten med mera dem senaste 5 åren.

När jag bytte kylare från stock på min 965BE tänkte jag inte på att notera temperaturer i idle/load innan bytet.

Är det någon som kan ett medeltal på dessa på rak arm?

För nuvarande med NH-D14 har jag cirka 30-31 grader i idle samt 38-45 i load under arbete/spelande av diverse titlar.
Även fast det är 125W TDP revisionen känns detta en aning högt, men detta beror troligtvis på att jag jämför med nuvarande SB processorer på 95W TDP och ej kommer ihåg temperaturer från AMD's stock-kylare.

Jag har ej testat full load via Prime95 tex, då just denna dator även används av sambon och dottern så är idle temperaturen det jag är ute efter med originalkylaren.

Så, någon som har en sådan och kan kika detta lite fort, eller kan idle värdet sådär rakt av kanske?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Det du har är bra temperaturer, såvida du har 'normal' rumstemperatur
Jag antar att den inte är överklockad heller?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Normal rumstemperatur har vi nog hemma, kanske lite i överkant till&med då sambon är lite fryssen av sig.

Datorn är inte klockad numera, den fick sig en släng upp till 4.0ghz en period tidigare när kylaren nyss anlänt, men numera puffar den på i standardklockning.

Ska dock påpeka att temperaturerna även delvis beror på Cool & Quiet samt Balanced som powersetting (elräkningen utan cool & quiet samt med performance powerplan gillades ej).

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Normal rumstemperatur har vi nog hemma, kanske lite i överkant till&med då sambon är lite fryssen av sig.

Datorn är inte klockad numera, den fick sig en släng upp till 4.0ghz en period tidigare när kylaren nyss anlänt, men numera puffar den på i standardklockning.

Ska dock påpeka att temperaturerna även delvis beror på Cool & Quiet samt Balanced som powersetting (elräkningen utan cool & quiet samt med performance powerplan gillades ej).

Om så är fallet så kan jag rekommendera att testa att underklocka alternativt höja frekvensen tills du når gränsen för vad du kan ha utan att höja spänningen

Men om ni har det varmt och gott hemma så är det där bra idle temperatur.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

45 grader vid load är väl inga problem? =0

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur du har ställt in fläktkontrollern men en sak att tänka på.

Dina temperaturer är bra så det är inget problem. Men min CPU fläkt går inte på max hastighet innan 55 C. Ditt moderkort tycker säkert att 45 C är en låg temperatur och håller därför fläkten på lågt varv för att vara så tyst som möjligt.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xhriz:

Nu vet jag inte hur du har ställt in fläktkontrollern men en sak att tänka på.

Dina temperaturer är bra så det är inget problem. Men min CPU fläkt går inte på max hastighet innan 55 C. Ditt moderkort tycker säkert att 45 C är en låg temperatur och håller därför fläkten på lågt varv för att vara så tyst som möjligt.

Där sa du någonting jag inte tänkt på. NH-D14 är så tyst på maxspeed så att jag inte bryr mig (sitter 5m ifrån datorn) så jag skulle gärna köra den på fullt hela tiden, strömförbrukningen lär väl öka med någon watt max?

Är detta Cool & Quiet som jag ska stänga av isåfall, eller finns det någon threshold som går att ändra för vid vilka grader den ska gå till x procent?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag hade 37 grader i idle och 66 grader i load med prime95

Permalänk

Kan hänvisa till min gamla tråd, där finns bilder du kan kika på
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

hej du borde kunna klocka din processor mycket jag har stock kylare vet att den ej är jätte bra men den får gå lite har klockat min till 3.8 men har 65 grader i prime 95...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!