SilverStone Temjin TJ08-E bästa möjliga ljudnivå

Permalänk

SilverStone Temjin TJ08-E bästa möjliga ljudnivå

Tjena på Er!

Jag har precis beställt nedan chassi:
http://www.inet.se/produkt/6901046/silverstone-temjin-tj08b-e...

Jag är säker på att det finns många av Er här som redan har det och jag behöver lite råd kring just 180mm fläkten.
Redan nu, även om jag inte hört chassit i verkligheten så tror jag att jag inte kommer att bli nöjd med ljudnivån på den fläkten.
Även på lägsta nivå. (vet att några här skriver att det är sssåååååå tyst på lägsta men min tolerans för ljud är säkert mycket lägre än eran)

Min fråga är nu. Hur är den kopplad? Går det att ta bort 3-pins kontakten och sätta i en fläkt kontroll lätt? Styra från bios et c?

Jag litar extremt mycket på vad http://www.silentpcreview.com/ss-tj08e säger och jag följer ofta dem i deras utsagor i mina byggen.
När de säger att "Our only other quibble is the fan speed switch which needs an additional setting as "low" is simply not low enough for our liking" så vet jag att jag inte kommer att bli nöjd.

Är det någon som har mixtrat med olika nivåer på 180mm fläkten. Går det att köra den på 300rpm eller kanske 500rpm?

Tacksam för svar!

ps: ni ser nedan i min sig vad jag har för chassi idag och jag är inte nöjd då det endå är lite för stort. Jag var också lite dumsnål när jag beställde och tog det för att spara lite.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Kanske för sent nu, men undrar om inte ett Silverstone PS07 skulle kunna bli tystare för dig, med rätt fläktar?
http://www.anandtech.com/show/5270/silverstone-precision-ps07...

2x120 i fronten istället... Finns ju ett mycket större utbud när det gäller 120mm fläktar.

Närmre 500rpm (5V ska ju funka åtminstone) kan funka med AP-fläkten, men vissa har rapporterat att den kan börja vibrera vid lägre varvtal (åtminstone i FT02:an), så att den egentligen inte blir direkt tystare.
SPCR har lite mer info om fläkten i SG07 recensionen:
http://www.silentpcreview.com/article1065-page5.html

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kanske för sent nu, men undrar om inte ett Silverstone PS07 skulle kunna bli tystare för dig, med rätt fläktar?
http://www.anandtech.com/show/5270/silverstone-precision-ps07...

2x120 i fronten istället... Finns ju ett mycket större utbud när det gäller 120mm fläktar.

Närmre 500rpm (5V ska ju funka åtminstone) kan funka med AP-fläkten, men vissa har rapporterat att den kan börja vibrera vid lägre varvtal (åtminstone i FT02:an), så att den egentligen inte blir direkt tystare.
SPCR har lite mer info om fläkten i SG07 recensionen:
http://www.silentpcreview.com/article1065-page5.html

Hej,
Tack för svaret.
Absolut, jag har kollat mycket och även tittat på det chassit. Problemet är att Silverstone själva har valt att spara in
på konstruktionen i det chassit. Du får inte samma byggkvalitet som i TJ08. Jag vill just ha den kvaliten.

Precis efter det att jag la in detta inlägg så hittade jag 1 person i en tråd hos SPCR som berättar att han sänkt hastigheten till
ca 650 rpm på 180mm fläkten och är riktigt nöjd med den ljudnivån.
Jag kommer att prova mig fram och se vilken nivå som gör sig bäst :).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Fläkten är kopplad till switchen i sidan. Fläkten har en relativt lång sladd och kan kopplas direkt till moderkortet om man så önskar.
Den är dock ihoprullad och sitter med en strips i närheten av switchen.
Switchen i sin tur har den också en relativt lång sladd med 3-pins kontakt som kopplas till moderkortet.
Kort och gott. Fläkten är "standard", och är kopplad till ett motstånd med swith. Motståndet är kopplat till Mo-Bo.

Hoppas du förstår min förklaring, annars får du fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Absolut, jag har kollat mycket och även tittat på det chassit. Problemet är att Silverstone själva har valt att spara in
på konstruktionen i det chassit. Du får inte samma byggkvalitet som i TJ08. Jag vill just ha den kvaliten.

Var nånstans? Jag trodde enbart fronten skiljde i praktiken.
Så rent estetiskt är nog TJ08-E trevligare enligt de flesta, och den har ju en massivare alu-front som kanske även ger lite extra stadga till även resten av burken, men utöver det är väl byggkvaliteten samma?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet utav dom fläktarna är att när man sänker dem har dom en förmåga att låta lite ansträngda typ som när man håller imot en elmotor

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Fläkten är kopplad till switchen i sidan. Fläkten har en relativt lång sladd och kan kopplas direkt till moderkortet om man så önskar.
Den är dock ihoprullad och sitter med en strips i närheten av switchen.
Switchen i sin tur har den också en relativt lång sladd med 3-pins kontakt som kopplas till moderkortet.
Kort och gott. Fläkten är "standard", och är kopplad till ett motstånd med swith. Motståndet är kopplat till Mo-Bo.

Hoppas du förstår min förklaring, annars får du fråga

Toppen tack!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Var nånstans? Jag trodde enbart fronten skiljde i praktiken.
Så rent estetiskt är nog TJ08-E trevligare enligt de flesta, och den har ju en massivare alu-front som kanske även ger lite extra stadga till även resten av burken, men utöver det är väl byggkvaliteten samma?

Ska försöka hitta upp i vilken recension jag läste det i. Läser så sjukt mycket haha. Men det kan vara som du skriver också.
Återkommer med det!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Min erfarenhet utav dom fläktarna är att när man sänker dem har dom en förmåga att låta lite ansträngda typ som när man håller imot en elmotor

Precis, det har jag också läst dock så är frågan till vilken hastighet det är? är det 300 rpm. 350? 400? eller kanske 500?
Det är exakt detta jag måste testa mig fram för att se.
Som sagt på SPCR så beskriver man att 600rpm ska vara riktigt bra!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Hej,
Tack för svaret.
Absolut, jag har kollat mycket och även tittat på det chassit. Problemet är att Silverstone själva har valt att spara in
på konstruktionen i det chassit. Du får inte samma byggkvalitet som i TJ08. Jag vill just ha den kvaliten.

Skrivet av Roger W:

Var nånstans? Jag trodde enbart fronten skiljde i praktiken.
Så rent estetiskt är nog TJ08-E trevligare enligt de flesta, och den har ju en massivare alu-front som kanske även ger lite extra stadga till även resten av burken, men utöver det är väl byggkvaliteten samma?

Det enda som skiljer PS07 och TJ08-E är just fronten. Resten ska vara exakt likadant och hålla samma (halvdana) kvalitet. Jag har inte haft möjlighet att bekräfta detta genom att själv jämföra de två, men det är information jag har tagit in och jag ser heller ingen anledning till att det inte skulle vara så.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Det enda som skiljer PS07 och TJ08-E är just fronten. Resten ska vara exakt likadant och hålla samma (halvdana) kvalitet. Jag har inte haft möjlighet att bekräfta detta genom att själv jämföra de två, men det är information jag har tagit in och jag ser heller ingen anledning till att det inte skulle vara så.

Yepp ok! Bra med mer input. Tack

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Yepp ok! Bra med mer input. Tack

Jag är själv inne på att skaffa mig ett TJ08-E eller PS07. Är petig när det kommer till ljudnivåer, men samtidigt vill jag kunna hålla komponenterna svala. Det kan vara svårt att kombinera då jag planerar att stoppa in ett ganska maffigt och värmealstrande grafikkort.

Att TJ08-E är den snyggare av de två kan även jag hålla med om!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Jag är själv inne på att skaffa mig ett TJ08-E eller PS07. Är petig när det kommer till ljudnivåer, men samtidigt vill jag kunna hålla komponenterna svala. Det kan vara svårt att kombinera då jag planerar att stoppa in ett ganska maffigt och värmealstrande grafikkort.

Kolla Anandtechrecensionen jag länkade till ovan. De gör ganska mycket jämförelser mellan de två... Verkar som TJ08-E kan vinna med tillräckligt varma komponenter, men PS07 vinner med lägre ljudnivå på svalare komponenter.
Själv lutar det nog lite mer åt PS07 för egen del om jag skulle köpa nån av dem. 180mm AP-fläktarna är bra, men kanske än lite för ljudliga för mig om nu lådan skulle hamna på skrivbordet.
120mm lösningen har även fördelen att den bör blåsa mer luft mot den allra understa 3.5" platsen om jag minns rätt. Då kanske man kan sätta en hårddisk där och därmed kunna skippa hela HD-buren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Jag är själv inne på att skaffa mig ett TJ08-E eller PS07. Är petig när det kommer till ljudnivåer, men samtidigt vill jag kunna hålla komponenterna svala. Det kan vara svårt att kombinera då jag planerar att stoppa in ett ganska maffigt och värmealstrande grafikkort.

Att TJ08-E är den snyggare av de två kan även jag hålla med om!

Men jag tror att om man bara inte ger upp på 180mm fläkten så kommer det definitivt finnas en nivå som ger låg ljud och kyler
vilket GTX 580 som helst till acceptabla gränser.
Fler har bevisat detta redan

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kolla Anandtechrecensionen jag länkade till ovan. De gör ganska mycket jämförelser mellan de två... Verkar som TJ08-E kan vinna med tillräckligt varma komponenter, men PS07 vinner med lägre ljudnivå på svalare komponenter.
Själv lutar det nog lite mer åt PS07 för egen del om jag skulle köpa nån av dem. 180mm AP-fläktarna är bra, men kanske än lite för ljudliga för mig om nu lådan skulle hamna på skrivbordet.
120mm lösningen har även fördelen att den bör blåsa mer luft mot den allra understa 3.5" platsen om jag minns rätt. Då kanske man kan sätta en hårddisk där och därmed kunna skippa hela HD-buren.

Jag kommer att ta bort buren helt då jag enbart använder 1 ssd och 1 HD. De som har gjort det visar också på en mycket sval HD.
Kommer att återkomma så snart jag fått hem chassit och sedan monterat om allt från min FD mini. Ska ge lite uppdateringar på ljud i olika uppsättningar.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla Anandtechrecensionen jag länkade till ovan. De gör ganska mycket jämförelser mellan de två... Verkar som TJ08-E kan vinna med tillräckligt varma komponenter, men PS07 vinner med lägre ljudnivå på svalare komponenter.
Själv lutar det nog lite mer åt PS07 för egen del om jag skulle köpa nån av dem. 180mm AP-fläktarna är bra, men kanske än lite för ljudliga för mig om nu lådan skulle hamna på skrivbordet.
120mm lösningen har även fördelen att den bör blåsa mer luft mot den allra understa 3.5" platsen om jag minns rätt. Då kanske man kan sätta en hårddisk där och därmed kunna skippa hela HD-buren.

Jag har läst testet, men det skadar inte att läsa det fler gånger. Just nu snurrar det en massa olika alternativa kombinationer och modifikationer i huvudet. Högst troligt nöjer jag mig med en SSD + en 3,5-tummare om jag väljer ett TJ08-E eller PS07. Om jag sen väljer att plocka ut hårddiskburen eller låter den sitta där tom på låter jag vara osagt.

Då lådans svaga punkt är kylningen av grafikkortet har jag haft tankar på att stryra en del av flödet från frontfläkten/fläktarna upp mot utrymmet mellan nätagg och grafikkort. I TJ08-E med någon form av vinklad skärm och i PS07 genom att montera en kanal på övre fronfläkten som mynnar ut mot grafikkortet.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Har ett TJ08-E. Den medföljande AP181 fläkten låter ganska så mycket, både på low och high. Tillräckligt för att man ska störa sig när man tittar på film med högtalare, eller i lågmälda partier i spel.
Har datorn på skrivbordet, ungefär 30 cm bort.

Installerade en fläktkontroller nyligen, men när man drar ner APn till lägre RPM än low inställningen börjar den instället låta med ett irriterande tickande ljud. Pratade med SilverStone om det, och det uppstår tydligen ganska ofta med den fläkten, de sa att jag kunde RMA den. Orka mecka dock.

Har fått tips om att byta ut den mot en Phobya G silent 18 red led(http://coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led), verkar vara ett väldigt vanligt byte att göra om man läser på nätet litegrann, ska montera den i kväll.
Kan uppdatera med information om ljudnivå och temperaturskillnader om det önskas.

Hoppas det ger lite klarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jag kommer att ta bort buren helt då jag enbart använder 1 ssd och 1 HD. De som har gjort det visar också på en mycket sval HD.
Kommer att återkomma så snart jag fått hem chassit och sedan monterat om allt från min FD mini. Ska ge lite uppdateringar på ljud i olika uppsättningar.

Är det ett Define Mini du går från? Det är nämligen det chassit jag ställer mot TJ08-E och PS07, även om tar betydligt mer plats volymmässigt. Det blir då intressant att höra dina åsikter vid ett jämförande!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quellcrist:

Kan uppdatera med information om ljudnivå och temperaturskillnader om det önskas.

Det önskas!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Det önskas!

Då kommer det i kväll om jag kommer ihåg det, annars i morgon på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Men jag tror att om man bara inte ger upp på 180mm fläkten så kommer det definitivt finnas en nivå som ger låg ljud och kyler
vilket GTX 580 som helst till acceptabla gränser.
Fler har bevisat detta redan

Det gäller då att inte snåla på chassikylningen så pass att grafikkortets aktiva kylning måste snurra på utav h*vete. En delikat balansgång helt enkelt!

Skrivet av Quellcrist:

Då kommer det i kväll om jag kommer ihåg det, annars i morgon på dagen.

Jag håller ett vakande öga.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Man får nog modda ett 120 mm hål vid sidan bredvid grafikkortet^^
Trycka dit en Noctua 140 mm där.

Permalänk
Medlem

Jag kör iofs vattenkylning i mitt TJ08-e.
Men jag har 180mm fläkten på "low" + att jag har den via en zalman fanmate som jag dragit ner den yterligare en liten bit så jag vart nöjd, så jag har ingen koll alls vad den snurrar i för RPM.
Just nu 2600k + 5870 i vatten loopen, strax ett 7970 (så fort jag får blocket).

Gillar chassit skarpt då dom delar till vattenkylningen vara bara "bolt-on" rakt av.

Men jag kommer byta ut 180 AP fläkten i förmån mot 2st Phobya G-Silent 18 i push-pull.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Då lådans svaga punkt är kylningen av grafikkortet har jag haft tankar på att stryra en del av flödet från frontfläkten/fläktarna upp mot utrymmet mellan nätagg och grafikkort. I TJ08-E med någon form av vinklad skärm och i PS07 genom att montera en kanal på övre fronfläkten som mynnar ut mot grafikkortet.

Låter vettigt! (har haft liknande tankar själv)

Skrivet av Quellcrist:

Har fått tips om att byta ut den mot en Phobya G silent 18 red led(http://coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led), verkar vara ett väldigt vanligt byte att göra om man läser på nätet litegrann, ska montera den i kväll.
Kan uppdatera med information om ljudnivå och temperaturskillnader om det önskas.

Låter mycket intressant!
Vill gärna veta mer, men ingen stress
(är lite nyfiken om det skulle kunna löna sig byta ut mina AP-fläktar i mitt FT02)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Quellcrist:

Har ett TJ08-E. Den medföljande AP181 fläkten låter ganska så mycket, både på low och high. Tillräckligt för att man ska störa sig när man tittar på film med högtalare, eller i lågmälda partier i spel.
Har datorn på skrivbordet, ungefär 30 cm bort.

Installerade en fläktkontroller nyligen, men när man drar ner APn till lägre RPM än low inställningen börjar den instället låta med ett irriterande tickande ljud. Pratade med SilverStone om det, och det uppstår tydligen ganska ofta med den fläkten, de sa att jag kunde RMA den. Orka mecka dock.

Har fått tips om att byta ut den mot en Phobya G silent 18 red led(http://coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led), verkar vara ett väldigt vanligt byte att göra om man läser på nätet litegrann, ska montera den i kväll.
Kan uppdatera med information om ljudnivå och temperaturskillnader om det önskas.

Hoppas det ger lite klarhet.

Ser verkligen fram emot att du skriver uppdatering här sedan! Mycket intressant att få höra

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Är det ett Define Mini du går från? Det är nämligen det chassit jag ställer mot TJ08-E och PS07, även om tar betydligt mer plats volymmässigt. Det blir då intressant att höra dina åsikter vid ett jämförande!

Precis! Define mini är det jag har och som jag skrev i huvudposten så är jag inte nöjd med storleken. Alltså chassit är nästa precis lika stort som ett ATX. Trodde inte det när jag beställde. Sen känns själva chassit i sej ganska, hmm, plastigt. Jag vet att silverstone är bra på sina grejer och jag tror att med komponenter i lådan så är TJ08-E ett mer kvalitativt chassi.

Exakt, jag kommer så snart jag får hem nya att göra lite olika jämföranden.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Alltså är det bara jag eller?!?
http://www.youtube.com/watch?v=phkQBNAqp10&feature=related
Låter den fläkten alls? startar på 2,5 V ? För bra för att vara sant?

Ser verkligen fram emot ditt utlåtande Quellcrist

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Alltså är det bara jag eller?!?
http://www.youtube.com/watch?v=phkQBNAqp10&feature=related
Låter den fläkten alls? startar på 2,5 V ? För bra för att vara sant?

Ser verkligen fram emot ditt utlåtande Quellcrist

Den verkar onekligen väldigt bra. Ska bli kul att testa

Permalänk
Skrivet av Quellcrist:

Den verkar onekligen väldigt bra. Ska bli kul att testa

Jag vill höra allt så snart du är klar

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd

Min far har ett TJ08-e i sin nya jobbdator som Inet byggt ihop för någon vecka sedan. Jag trodde först att switchen i fram var för att stänga av fläkten men ni säger alltså att det ska finnas ett hög/låg läge på den? Den stänger nämligen av sig när man trycker på switchen.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360