Vad är fel på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Vad är fel på hårddisken?

Vad i hela friden är fel??

detta medelande får jag när jag antingen startar datorn eller försöker installera windows xp via windows XP cdn I DOS.

Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

NTLDR: Det gick inte att öppna enheten multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

plz behöver hjälp , har fått en ny dator men kan inte installera windows på den gamla datorn som min bror skall ha. vad e fel?? går det och fixa?? issåfall hur?

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Har du testat att boota från CD som man ska gör och skita i dos?

Har man en dator som kan boota från cd så ska man slänga alla disketter, att boota från skivan funkar mycket bättre.

Är det så att du hr NTFS på disken? För det hittar inte dos och därmed inte XPs installations program heller.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Har du testat att boota från CD som man ska gör och skita i dos?

Har man en dator som kan boota från cd så ska man slänga alla disketter, att boota från skivan funkar mycket bättre.

Är det så att du hr NTFS på disken? För det hittar inte dos och därmed inte XPs installations program heller.

jag har NTFS ja, jag hade 2 hårddiskar förut ,sen när jag fick nya datorn så tog jag min 80 gb hårddisk till den nya och lät den gamla vara kvar, så försökte jag formatera den men det gick inte eftersom felet kom efter första gången datorn startas om efter win xp cdn har kopierat alla filer..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Gör startdisketer för XP då... Till w2k är det 4 disketter så det borde vara 4 till XP också. Det är lite drygt att köra in 4 disketer när man installerar men det funkar.

Föresten har du byglat om den gamla disken till master när du tog bort den nya.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Gör startdisketer för XP då... Till w2k är det 4 disketter så det borde vara 4 till XP också. Det är lite drygt att köra in 4 disketer när man installerar men det funkar.

Föresten har du byglat om den gamla disken till master när du tog bort den nya.

hmm skall testa det där med disketterna

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Re: Vad är fel på hårddisken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Vad i hela friden är fel??

detta medelande får jag när jag antingen startar datorn eller försöker installera windows xp via windows XP cdn I DOS.

låter som boot.ini vill leta efter ngt på fel disk

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad är fel på hårddisken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola

låter som boot.ini vill leta efter ngt på fel disk

Hmm hur fixar man det?? så den inte gör det?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

could not open...hmmm boot.ini finns på din system start disk...i normala fall c:\ .....låter ju nästan som att xp vill skriva till den fast den är skrivskyddad, fast jag vet inte....kan du inte ta bort partitionen och sen formatera den när du installerar xp bara???
....................................................................................................................

som du ser i texten så kan den inte öpnna disk0(din hd) på partition 1(har du en partition på den??)

Permalänk

Hmm varken DOS eller startdisketter till 9x kan väll läsa NTFS partitioner, eller? Kan det vara så enkelt tro… Tror på rätt startdisketter eller att bota från CDn om det funkar. Förutsatt att all hårdvara är ok.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb