Rykte: Sony använder grafik från AMD i nästa Playstation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Det går i alla fall att dra slutsatser med de siffror som finns och hur Sony presenterar resultaten. Om de "gömmer" redovisning för en division är det sannolikt troligt att den går dåligt. En division som ångar på med god vinst lyfts fram för att skapa förtroende bland investerarna.

Bara för att man döljer tillverkningskostnader på grund av kokurnans skäl så betyder inte det att det är dåliga siffror. Finns massor av företag som bollar med siffror på det sättet av olika anledningar, alltifrån skatteplanering till att just dölja siffror för konkurrenterna.

Dessutom pratar vi nu om ett företag som är helägda av ett dotter bolag till Sony. Det är endast det börsnoterade företagets siffror som lyfts fram för att skapa förtroende bland investerade. När ett företag börjar köpa och sälja tjänster och varor mellan egna dotterbolag så är det ofta man twekar det så att det företag som man vill ska gå bra gör det. Vet bara hur det var med Volvo när GM ägde det, Volvo gjorde egentligen vinst men var tvungna att köpa delar till överpriser av Ford för att de skulle visa bättre siffror. Jag kan garantera att liknande saker sker inom Sony koncernen vilket gör att det är extremt svårt att säga hur vida PS3 har gått med vinns eller inte. Enda utomstående kan göra är att uppskatta inköps och tillverkningskostnader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ps3 säljer bättre än Xbox 360, det är vad jag har hört och att de skulle gå med förlust de sensate åren är inte så troligt.

Sony har förlorat all vinst dom tjänade in på playstation1 och playstation2, på grund av att ps3 var så dyr att sälja och sålde långt under förväntningarna.

360 säljer fortfarande mer, jämför försäljningen i usa mellan dom, där är ps3 nästan död medan 360 säljer mer än någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Sony har förlorat all vinst dom tjänade in på playstation1 och playstation2, på grund av att ps3 var så dyr att sälja och sålde långt under förväntningarna.

360 säljer fortfarande mer, jämför försäljningen i usa mellan dom, där är ps3 nästan död medan 360 säljer mer än någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Hum.. PS3 säljer bra de senaste åren, men om de tjänar på varje produkt är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Hur blir det med bakåtkompatibilitet? Någon som vet hur MS fixade det till X360?

Emulering. Därför de inte stödjer så många gamla xbox-spel. De var mao tvugna att skriva nya binärer till varenda spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hum.. PS3 säljer bra de senaste åren, men om de tjänar på varje produkt är en annan fråga.

Idag tjänar de säkert på PS3 men de kommer aldrig ta igen alla utvecklingskostnaderna och alla år de sålt PS3 med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Efter att ha grävt vidare så nej, siffrorna specifikt för PS3 går inte att få tag på, ens som aktieägare. Jag var på väg att köpa par aktier och ringa dem för att få siffrorna. Jag blev dock stoppad, som tur var. Japansk lagstiftning gällande redovisning är inte den samma som i Sverige och inte nog med att det är ett vimmel av dotterbolag som göra olika delar så finns det aktieägar beslut på att inte officiellt redovisa PS3 siffrorna.

Kan mycket väl vara så att det är röda siffror som du säger men så länga det inte finns några officiella siffror som visar detta så kan man inte lita på det, lika mycket som man kan lita på någon som säger att det är vinns siffror.

Sonys börsvärde säger dock det mesta. Idag är de värda knappt en femtedel av vad de var värda 2000.

Finance and Revenue
In May 2011, Sony expected to lose a total of 260 billion yen ($3.2 billion) for the year, due to the effects of the Japanese earthquake. The forecast of a $3.2 billion loss was quite different than its earlier projection of a profit of 70 billion yen ($857 million) for the year.[54]

For the last three years, Sony has lost 399.3 billion yen ($5.1 billion) due to fierce competition mainly with Apple Inc. and Samsung Electronics Inc. In September 2000 Sony had a net worth of $100 billion, but by December 2011 it had plunged to $18 billion.[55]

Sony's TV unit alone set to lose $2.2 billion on tumbling demand and surging yen. Sony has sold off TV factories in Spain, Slovakia and Mexico in the past few years and retains plants of its own in Japan, Brazil, China and Malaysia. In December 2011, Sony has agreed to sell all stake in an LCD joint venture with Samsung Electronics for about $940 million and then Sony will outsource the LCD panel from other company as Sony outsourced in the past few years for more than a half of its production.[56]

De har mycket stora problem med vinstmaginaler på sina produkter. Vänder inte trenden med förluster snart så blir de tvugna att fortsätta sälja ut grejjer. Jag gissar på att Sony är nästa företag som kommer sluta med tv-apparater.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

De har mycket stora problem med vinstmaginaler på sina produkter. Vänder inte trenden med förluster snart så blir de tvugna att fortsätta sälja ut grejjer. Jag gissar på att Sony är nästa företag som kommer sluta med tv-apparater.

Jo där är vi helt överens! Sony har gjort en hel del felsatsningar under de senaste 10-15 åren, framför allt på TV sidan. Undrar hur många miljoner $ (kanske tom en miljard?) de blåste på att försöka utveckla en egen multimedia CPU, som de visade sig att de inte alls klarade av. Hur mycket förlorade de inte för att de vägrade ge upp walkman konceptet som inte alls höll emot konkurrenterna? Exemplen kan göras många och enda riktigt stora väl fungerande satsning som de gjort på länge är väl Blue Ray?

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jaså, det verkade som ni pratade konsoltillverkarnas ekonomi och röda/svarta siffror i bokföringen. I alla fall fick jag den uppfattningen av inläggen du svarade på. Det går att sammanfatta hur det ligger till just nu: Sony går dåligt som fan. Microsoft tjänar rejält med pengar. Detta kan förstås vända framöver.

Jag redigerade mitt inlägg, såg inte ditt nya då av någon anledning. Men du har fått svar

Skrivet av Morkul:

Efter att ha grävt vidare så nej, siffrorna specifikt för PS3 går inte att få tag på, ens som aktieägare. Jag var på väg att köpa par aktier och ringa dem för att få siffrorna. Jag blev dock stoppad, som tur var. Japansk lagstiftning gällande redovisning är inte den samma som i Sverige och inte nog med att det är ett vimmel av dotterbolag som göra olika delar så finns det aktieägar beslut på att inte officiellt redovisa PS3 siffrorna.

Kan mycket väl vara så att det är röda siffror som du säger men så länga det inte finns några officiella siffror som visar detta så kan man inte lita på det, lika mycket som man kan lita på någon som säger att det är vinns siffror.

Svarade du på mitt inlägg?

Tror inte lagstiftning har med förtroende att göra iofs.

Q1 1.8 sålda, Q2 3.7 sålda, Q3 6.5 sålda 2011, SCEIs officiella pressrelease. Was ist das?

Edit: Äh, va fan folk läser inte ens... fenomenet is back, Im out.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Jag redigerade mitt inlägg, såg inte ditt nya då av någon anledning. Men du har fått svar

Svarade du på mitt inlägg?

Tror inte lagstiftning har med förtroende att göra iofs.

Q1 1.8 sålda, Q2 3.7 sålda, Q3 6.5 sålda 2011, SCEIs officiella pressrelease. Was ist das?

Edit: Äh, va fan folk läser inte ens... fenomenet is back, Im out.

Jag skrev tidigare att antalet står men inte hur vida de går i vinst eller inte. Så jag undrar vem det är som inte läser?

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Jag skrev tidigare att antalet står men inte hur vida de går i vinst eller inte. Så jag undrar vem det är som inte läser?

Sony bakar inte ihop flera avdelningar i en redovisning såvitt jag kan se. Avdelningen heter "game" och står för 55,6% av "NPS".

Det sista var inte riktat till dig, eller ens någon specifik.

Folk började blanda in börsvärde och att man skulle gå ut med en produkt som lever på sidointäkter. Samtidigt som att de gissar vilt på att Sony köpte en Blu-Ray läsare av Sony för 10 papp, eller att Sony utvecklade cell för Playstation osv. osv.
Att JPY och Sony går dåligt spelar naturligtvis in när det gäller att få till framtidsinvesteringar men har knappast något med att de skulle tillverka och sälja PS3 med förlust, tvärtom faktiskt. De gick plus första året det är väl det intressanta? Risktaganden inom Sony som hänger på tredje-part, kanske inte är värt att göra om i dagens läge men det betyder inte att att PS2 är en dålig affär bara för att den näst intill har slutat att sälja.