problem med mitt graffikort tror jag,

Permalänk

problem med mitt graffikort tror jag,

hejsan nu är det så att mitt graffikort har 1gb minne, men min dator använder bara 720mb står det, kan det bero på vilken port skrämen sitte? eller har jag helt fel?, om ni vet problemt så hjälp mig tack.

kan förklara lite mer om ni behöver mer information.

tack i förhand

Permalänk
Skrivet av niklaskalass:

hejsan nu är det så att mitt graffikort har 1gb minne, men min dator använder bara 720mb står det, kan det bero på vilken port skrämen sitte? eller har jag helt fel?, om ni vet problemt så hjälp mig tack.

kan förklara lite mer om ni behöver mer information.

tack i förhand

grafikkortet använder ju inte allt minne samtidigt?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

1. Hur mycket RAM har du?
2. Vad har du för operativsystem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

vart är det du ser att det används 720mb minne?
vilket grafikkort?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte nyttja allt vram. Men om du skulle vilja spela på tex. högre upplösningar, kommer datorn använda mer vram.

Permalänk

jag har windows 7 ultimate 64 bit, 8bg ram

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Du behöver ju inte nyttja allt vram. Men om du skulle vilja spela på tex. högre upplösningar, kommer datorn använda mer vram.

nu vet jag inte om jag bara är dum men, kommer inte spel och sådant flyta på bättre, om jag använder allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaskalass:

nu vet jag inte om jag bara är dum men, kommer inte spel och sådant flyta på bättre, om jag använder allt?

inte nödväntigdvis Vram fungerar lite annorlunda. Kan enkelt beskrivas att det används som en temporär hårddisk där grafikkortet hämtar data ifrån och sedan utför sina beräkningar, så om ett spel bara har 200mb texturer så kommer du bara nyttja 200mb Vram. (notera att alla benämningar kanske inte stämmer till 100 % men principen gör, ville abra förklara så enkelt som möjligt).

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklaskalass:

nu vet jag inte om jag bara är dum men, kommer inte spel och sådant flyta på bättre, om jag använder allt?

Det är inte upp till dig att styra detta. Det är spelet/n som gör förfrågningar efter mer minne när de behöver detta. Så något "fel" är det inte du stött på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

okej, tack för alla svar jag uppskattar det!