Trött på alla överdesignade tangentbord, nu ska det fixas ett nytt.

Permalänk
Medlem

Trött på alla överdesignade tangentbord, nu ska det fixas ett nytt.

Som titeln säger är jag en i mängden av alla som vill ha ett vettigt tangentbord som är bra både till spel och vanlig användning av datorn.
Många passar under denna kategori, men varför är de flesta så kopiöst fula och överdesignade för att attrahera 14-åringar med tjocka plånböcker och ett intresse för spel. (Personlig åsikt, som ska tas med en nypa salt)

Så jag ska helt enkelt designa ett vettigt tangentbord, med ett stilrent utseende, mekaniska knappar, inga onödigheter men kan innehålla t ex multimediaknappar eller liknande. För att färdigställa detta tänkte jag be er på sweclockers om lite hjälp med frågor och svar som ska bidra till slutresultatet.

I slutändan kommer jag antingen försöka pitcha in hela idéen till någon tillverkare som kan tänkas tillverka det till någorlunda vettigt pris eller helt enkelt försöka få fram en prototyp ur egen plånbok alternativt kickstarter. Detta är dock inget "hobbyprojekt" i den bemärkelsen att jag bara kände för att göra detta utan jag har en produktdesignerutbildning och en vilja att få fram något jag känner inte finns just nu som tillfredställer designnörden i mig.

Till frågorna:

Brytare: Vilken slags brytare fördrar ni till spel/vanligt användande.

Knappar: Vad vill ni se på tangentbordet, ska den klara vissa funktioner som är vanliga eller kanske inte annars finns?

Mervärde: Ska den erbjuda något mer än just tangentbordsfunktion? T ex USB-hubb?

Prisklass: Vettiga tangentbord kostar runt +1000 med mekaniska brytare, anser ni detta rimligt eller vill ni betala mindre.
(Smålänningen i oss alla vill väl givetvis ha det gratis, men det går ju ej )

Utseende: Försöka förklara utseendet som önskar av ett tangentbord som i era ögon är "snyggt, stilrent, modernt" vad ni letar efter helt enkelt.

Kommer fler frågor, men någonstans måste man börja,

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Brytare: Mekaniska för både spel och vanligt användande. Det är jäkligt skönt att smattra på helt enkelt.

Knappar: Bara standardutförande med det nödvändiga. Desto mindre skit desto bättre och då sparar man plats dessutom.

Mervärde: Nej.

Prisklass: 600-900 är väl rimligt för ett schysst tangentbord med mekaniska brytare.

Utseende: Gärna kompakt och enkelt designat. Det ska vara stilrent helt enkelt. Jag har haft massa olika typer av ergonomiska tangentbord och utan mekaniska brytare och så vidare, men finner alltid de mindre och kompakta tangentborden som skönare.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

För mig finns redan det ultimata tangentbordet http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753 och verkar ganska likt de du pratar om, förutom priset dvs...

Cherry mx-brown skulle jag säga är dom brytarna som är mest lämpliga för allround användning.

Nånting som hade varit trevligt hade varit ett tangentbord med mekaniskabrytare som även har nån form av ljuddämpning så det inte smäller när man bottnar ut tangenterna.

Permalänk
Avstängd

Brytare: Cherry MX clear/blue

Knappar: Vanliga knappar, gärna en version utan numpad!

Mervärde: USB hubb är fint, "ljudhubb" är galet nice!

Prisklass: Om det är stilrent och har cherryMX så 1000-2000kr lätt

Utseende: Stilrent, gärna utan "printings" på kanpparna, dvs helt utan märklningar! Detta vore grymt för då lär man sig verkligen att inte kolla.
Bakrundsbelyst med vita leds <3

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Tycker väl att Qpad mk-50 är ganska likt det du beskriver. http://www.sweclockers.com/image/red/2011/11/23/Qpad_mk50_000... Vad gillar du inte med det tangentbordet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Qpad Mk-80, blå brytare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brytare: Clear för spel, Blue för skrift

Knappar: Vanlig 105 key

Prisklass: Runt 1200kr är det väl värt, med tanke på att man använder det större delen av dagen och det är någonting man har i flera år

Utseende: Typiskt tangentbord i stil med Filco Majestouch, Steelseries 6g

Permalänk
Medlem

Filco majestouch2 är ett riktigt stabilt alternativ. Äger ett själv. Finns med & utan numpad och med alla sorters cherryswitchar. Är mitt favvobord sedan länge!

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=807

Brytare: Cherry-mx BROWNS (bäst till skrivandet och funkar KALAS i spel!)

Knappar: Inga extra funktioner alls. Ett helt vanligt bord utan konstigheter. Finns med eller utan NUMPAD aka tenkey, jag föredrar den utan då jag får plats med min stora musmatta vid eventuellt lir.

Mervärde: Då de flesta bord endast erbjuder usb 1.0 i sina hubbar tycker jag detta är helt onödigt. Det är ett tangentbord man köper och mervärdet för mig ligger i känslan när man använder det.

Prisklass: runt 100£ får man ge för ett Filco Majestouch2 och det är det garanterat värt. släng in 30£ till så får du röda WASD keycaps, röd ESC keycap samt frakt till dörren.

Utseende: Stilrent gärna utan någon logga överhuvudtaget och inget extra lull-lull faller mig i smaken

Kan även tillägga att jag plockade på mig ett palmrest (mileStone palmrest for mini keyboards) från keyboardco när jag köpte tangentbordet och det ger riktigt bra stöd och ser bra ut också. Dyrt kan dock tyckas för en fet bit plast!

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D | Corsair RM750| asus p9x79 pro | i7-3820 @ 4.3GHz | Corsair hydro 100i GTX | 16gb vengeance | msi gtx660 oc | intel 335 180gb ssd | WD 250gb

Permalänk

Jag älskar en del av designen som k60/k90 har, dvs en aluminiumgrund och upphöjda knappar så det är enkelt att rengöra.

Knapparna är det viktigaste, skippa numpad totalt lägg till macroknappar nedanför spacebar och tätt intil left ctrl upp till §.

Alltså i stil med 2-3 macro knappar (hårda) under spacebar och 5 knappar vid sidan (inget mellanrum på sidan)

Skiippa allt "nördigt" så som bakgrundsbelysning lcd skärm etc etc. Det är kul för nisse 14, men inte Martin 22 som bjuder hem en tjej.

Alternativt 2 versioner (ovanstående för mmo) och en nerskalad för fps utan macro knappar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Är själv en sån som stör mig på massa extra tillägg på tangentbordet som inte behövs och ville ha ett stilrent tangentbord med svarta switchar då jag spelar en del.
Fastnade för Mionix Zibal 60 då det är kort och gott ett helt enkelt tangentbord utan massa extra lull lull.
Visst, det har en usb hub och hörlurs utgång samt mic ingång och även grön bakgrunds belysning.

Har haft användning utav alla rätt ofta ändå även fast jag inte trodde jag skulle göra det.

Dock är nackdelen att jag blir så van med belysningen då den faktiskt är riktigt riktigt bra att ha när det blir lite mörkare så jag stör mig väldigt mycket när jag sitter vid andras datorer eller en bärbar som inte har det.

Men kort och gott så kände jag att det tangentbordet var perfekt för den som vill ha switchar, inte massa lull lull och att det ska vara stilrent.
Det är ju även "rageproof"

Enda nackdelen är kostnaden..

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående... Qpad MK-50 kostar typ bara 700 spänn och då tycker iallafall jag att du får ett rätt neutralt t-bord med mekaniska brytare. Sedan finns ju MX-85 som nästan är likadant som MK-50 fast det har 2 USB, Mic, Ljud samt är bakgrundsbelyst på varje knapp och kostar 1300:-

Vad exakt menar du med "stilrent"??

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Drömmen är ju ett mekaniskt tangentbord med allround-brytare. Totalt i standardutförande, inga krussiduller som kan säljas/köpas för 299:-

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem

Gör något i still med qpad mk-80 fast biligare

Vore något jag skulle köpt

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

Drömmen är ju ett mekaniskt tangentbord med allround-brytare. Totalt i standardutförande, inga krussiduller som kan säljas/köpas för 299:-

Något år till så kanske, på rea.

MK-50 kan man få för 550-590kr.

Permalänk

Hmm håller inte med nån av dom här , ovanstående , så det "ultimata" tangentbordet kommer väl aldrig finnas då alla gillar det. Jag skulle iaf inte köpt om det anpassas efter ovanstående hur dom vill ha det. Men hade jag fått vara med i leken och leka och sagt hur jag ville ha det, hade förmodligen ingen annan heller hade köpt det. Smaken e ju som baken , tyvärr.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Keycapsen har rätt stor betydelse för känslan och komforten enligt mig. Ska kännas mjuka och inte hårda kanter osv. Finns olika material. Mitt KBtalking RACE har extremt behagliga knappar, måste vara någon annan sorts plast eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Det finns många modeller jag tycker kan funka men som inte riktigt når ända fram för att tilltala mig personligen.
Filcos modeller är väl de som är längst upp, men som ändå känns lite för "80-tal" enligt mig, men tanken är ändå att det ska kunna kännas 80-tal med rätt känsla samt någon twist som tar det hela till en ny nivå.

Tangentbord som tilltalar mig personligen är t ex Apples tangentbord, enkelheten där är något som jag gärna inspireras av, men känslan vid användning är horribelt dåligt. Men detta är ju som allt annat en smaksak, men designen är ju helt klart avskalad i den mån som jag tänker mig ett vettigt tangentbord.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak.. SteelSeries 6GV2

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

qpad mk-50. done..

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas utbud av TenKeyLess för gamers, dvs med lite bättre byggkvalitet, mekaniska brytareoch lite sjyst lull lull

De som finns måste oftast beställas från utlandet, dvs det finns ingen möjlighet att testa dem innan och det kan vara lite trix att få tag på svensk layout vilket jag trotts allt föredrar. Jag blir så vansinnigt irriterad när tecknen inte sitter där jag lärt mig xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

En grej som jag personligen tycker är riktigt skönt när det gäller spel är en på/av-knapp till vänster Windowstangent.
Jag lyckas ofta komma åt den av någon anledning.

Visa signatur

Vinnare gör inte annorlunda saker, vi gör saker annorlunda.

Permalänk
Medlem

Enkelt, ett Model M med macroknappar och andra godsaker.
Cherry brytare är helt värdelöst jämfört med buckling spring.
Dock är det jävligt orka att behöva köpa unicomp tangentbord.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Ett billigt. Aldrig förstått vitsen med att lägga ut mer än 500 spänn på ett tangentbord. Köpte ett Steelseries 6GV2 för 299:- Inget blev bättre eller sämre än de 49 kronors ja hade från Claes ohlssons tidigare.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

brytar: Ska du välja cherry brytare så får du fixa valbarhet mellan brytarna. Svarta är opraktiskt att skriva på och rts. Blåa är ingen favorit för fps, mmorpg osv. Clear vet jag ej hur det är, aldrig provat. Red/brown känns mest som mellanting.

Permalänk

CM Storm Quickfire är ett fint tangentbord.
Inget onödigt krimskrams, smalskalat för att skapa skönare ergonomi när man gejmar men ändå de nödvändiga multimedia funktionerna.

Skrivet av HanQ:

En grej som jag personligen tycker är riktigt skönt när det gäller spel är en på/av-knapp till vänster Windowstangent.
Jag lyckas ofta komma åt den av någon anledning.

Det finnes i Quickfire tangentbordet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

knapparna ska vara hårda och ljudlösa och bara de vanliga knapparna inga extra knappar, inte så hög och ljudkontakter är ett krav 500-700kr det skulle säkert alla vilja köpa

Permalänk

Brytare
Jag har och uppskattar Cherry MXs blåa brytare, men det bästa hade varit att kunna välja.
En form av mervärde hade varit att hyra ut / sälja testbitar med de olika brytare som erbjuds.

Knappar:
Vanlig fullstor svensk layout,

Mervärde:
Handlovsstöd som är av tillräcklig storlek, gärna som en del utav tangentbordet d.v.s. inget tillbehör.
USB hubbar är sällan fel, och smidigt att ha de i tangentbordet, USB 3.0 vore på sin plats.
Lättstädat, t.ex att det går att skölja rent under kranen. Sillsäkert och hållbart.

Prisklass:
1000 till 1500 är rimligt om det håller hög kvalité, 2000 eller mer börjar kännas dyrt med tanke på vad konkurrenterna erbjuder.

Utseende:
Jag tycker bättre om ett avskalat och rent utseende än om rymdskepp och regnbågskakmonster, dock inte sagt att ett sterilt tangentbord är det snyggaste som finns. Helsvarta tangentbord finns det gott om redan, tror att en del vill ha helvita och som jag, borstat aluminium rakt igenom.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Som titeln säger är jag en i mängden av alla som vill ha ett vettigt tangentbord som är bra både till spel och vanlig användning av datorn.
Många passar under denna kategori, men varför är de flesta så kopiöst fula och överdesignade för att attrahera 14-åringar med tjocka plånböcker och ett intresse för spel. (Personlig åsikt, som ska tas med en nypa salt)

Så jag ska helt enkelt designa ett vettigt tangentbord, med ett stilrent utseende, mekaniska knappar, inga onödigheter men kan innehålla t ex multimediaknappar eller liknande. För att färdigställa detta tänkte jag be er på sweclockers om lite hjälp med frågor och svar som ska bidra till slutresultatet.

I slutändan kommer jag antingen försöka pitcha in hela idéen till någon tillverkare som kan tänkas tillverka det till någorlunda vettigt pris eller helt enkelt försöka få fram en prototyp ur egen plånbok alternativt kickstarter. Detta är dock inget "hobbyprojekt" i den bemärkelsen att jag bara kände för att göra detta utan jag har en produktdesignerutbildning och en vilja att få fram något jag känner inte finns just nu som tillfredställer designnörden i mig.

Till frågorna:

Brytare: Vilken slags brytare fördrar ni till spel/vanligt användande.

Knappar: Vad vill ni se på tangentbordet, ska den klara vissa funktioner som är vanliga eller kanske inte annars finns?

Mervärde: Ska den erbjuda något mer än just tangentbordsfunktion? T ex USB-hubb?

Prisklass: Vettiga tangentbord kostar runt +1000 med mekaniska brytare, anser ni detta rimligt eller vill ni betala mindre.
(Smålänningen i oss alla vill väl givetvis ha det gratis, men det går ju ej )

Utseende: Försöka förklara utseendet som önskar av ett tangentbord som i era ögon är "snyggt, stilrent, modernt" vad ni letar efter helt enkelt.

Kommer fler frågor, men någonstans måste man börja,

Brytare: Kör på röda, det verkar vara de som går åt nu. Vita eller bruna är nog inte heller fel. Sedan finns ju buckling spring som alla verkar vara galna i.

Kör helt standard, inga makro-knappar eller nåt. Är det helt personligt, tänk snarare att ta bort saker, typ numpadden. Media-knappar är sköna att ha dock.

Nej. Verkligen inte. Har aldrig använt mitt tangentbords USB-hubb, och planerar aldrig på att göra det.

Prisklassen beror ju självklart på produktionskostnaderna, men att lägga sig kring konkurrenternas priser med en överlägsen produkt är smart.

Kör stilrent. Bakgrundsbelysning är okej, men kör på subtil sådan i så fall. Visst, hardcore tactical färgade WASD knappar med illröd strålkastare och 100 makroknappar kan vara tufft nån gång ibland, men då blir man nog idiotklassad om man har en besökare. Stilrent är typ aluminium, stål (helst inte plåt) eller till och med titanium om det ska vara lite mer exklusivt. Ju mindre plast, desto bättre.

Permalänk
Medlem

Bluetooth så att man slipper sladd.
Om det ska vara ett handledsstöd så gör det i metall, typ borstad aluminium).
Egna mediaknappar (inga fn-keys som på laptops tex), kanske ett par extra "programerbara mediaknappar" som man kan binda vad man vill till.

Permalänk

sitter nöjd med mitt logitech internet 350 tangentbord. kostar 35kr på kjell o co.
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/4438/2960.jpg

ultimat gameingbord