Vilket är världens bästa grafikkort?

Permalänk

Vilket är världens bästa grafikkort?

Hej har hört mycket snack från kompisar och alla bara "öhh, Rog mars 2 e världens bästa kort" och nu frågar jag er som varit med mer än en kvart tjugo minuter vilket är världens bästa grafik kort?

Fråga två: Vilket märke är bäst (tycker ni motivera gärna varför!)

Mycket vänliga hälsningar Ted

Därför jag frågar är för att kunna sätta en och annan kompis på plats!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej har hört mycket snack från kompisar och alla bara "öhh, Rog mars 2 e världens bästa kort" och nu frågar jag er som varit med mer än en kvart tjugo minuter vilket är världens bästa grafik kort?

Fråga två: Vilket märke är bäst (tycker ni motivera gärna varför!)

Mycket vänliga hälsningar Ted

Därför jag frågar är för att kunna sätta en och annan kompis på plats!

Dina kompisar har rätt. Mars 2 är det snabbaste grafikkortet som finns, om man räknar det trots det endast tillverkats i 1000 exemplar.

Permalänk
Medlem

prestandamässigt, asus rog mars 2 inget annat ensamt kort når upp i dess prestanda. både strömförsörjning och kylning är extrem så den klarar klockfrekvenser ett vanligt 590 bara kan drömma om. det är dock en dubbel-gpu, och ett extremt överklockat 7970 har inte jättelångt till ett asus mars i stockfrekvens. men överklockat lirar det i en helt egen liga

för en dubbel-gpu lösning som sådan är den dock inte överlägsen, dubbla 7970 är en bra bit bättre, men är ju då två grafikkort

plus att det kostade multum, och idag inte finns att köpa längre pga limited edition...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Hej har hört mycket snack från kompisar och alla bara "öhh, Rog mars 2 e världens bästa kort" och nu frågar jag er som varit med mer än en kvart tjugo minuter vilket är världens bästa grafik kort?

Fråga två: Vilket märke är bäst (tycker ni motivera gärna varför!)

Mycket vänliga hälsningar Ted

Därför jag frågar är för att kunna sätta en och annan kompis på plats!

De har rätt. det är det snabbaste kortet i värden, dock har det 2 GPUs.

Permalänk
Medlem

ROG Mars II är världens snabbaste grafikkort, men det kostade också 14 000kr när det gick att köpa och det gjordes inte många exemplar 1000st om jag minns rätt.

därför brukar det inte ränkas, det skapades av Asus mest för att visa att det gick, det är totalt opraktiskt och man kan bygga en helt ny BRA gaming burk för dom pengarna.

Istället Jämförs dubbel GPU korten HD6990 (AMD) och GTX590 ( Nvidia) om vilket som är det bästa och jag tror att det fortfarande är så att 6990 tar tronen som snabbast.

Dubbel GPU betyder att istället som vanliga grafikkort som har 1 GPU så har korten 2 GPU:er och arbetar då I TEORIN dubbelt så fort eftersom dom båda GPU:erna delar på arbetet.

Enligt min mening är inget märke "bäst" utan AMD och Nvidia brukar ha likvärdiga alternativ vid samma pris.
Den skillnad som brukar vara är att Nvidia har dom absoluta värstingkorten, men då även med det högsta priset medans AMD är hack i häl och med lägre strömförbrukning.
Samt så har AMD Eyefinity medans Nvidia har PhysX.

EDIT: Rättstavning.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förmodar att det bästa är Quadroplex, men frågan kanske egentligen är vilket billigare spelkort är bäst, för prisskillnaderna till ett quadroplexsystem är rätt stor.
http://www3.pny.com/MarketingPromotions/QuadroPlex/QuadroPlex...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förmodar att det bästa är Quadroplex, men frågan kanske egentligen är vilket billigare spelkort är bäst, för prisskillnaderna till ett quadroplexsystem är rätt stor.
http://www3.pny.com/MarketingPromotions/QuadroPlex/QuadroPlex...

frågan är om det är snabbare? professionella grafikkort har ju fokus på andra saker än att bara mata fram en frame så fort som möjligt, som spelgrafikkort. så "bäst" blir ju då en definieringsfråga, och som jag tolkar det så är det spelgrafikkort som gäller i den här frågeställningen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

9800 PRO 2012 edition

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk

Bäst grafikprocessor har 7970, bästa kortet är väl Asus Mars kort, även om det är rätt svårt att få tag i, och är inte speciellt prisvärt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske men undrar vad användningsområdet för de där quadroplexkorten är? Tunga CAD-system som inte "vanliga" kort klarar eller är det för stora 3D-projektioner? Det var väl nån nyhet för ett tag sen om nått museum som visade stjärnhimlen i 3D eller liknande. Man kan ju inte riktigt säga att dom är lågt prissatta precis.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Går inte att jämföra spelkort och t.ex det svindyra quadroplex-kortet. Det är helt skilda saker, såvida det inte bara innebär att spotta ut frame rates på trettioelva skärmar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Skrivet av Starric:

frågan är om det är snabbare? professionella grafikkort har ju fokus på andra saker än att bara mata fram en frame så fort som möjligt, som spelgrafikkort. så "bäst" blir ju då en definieringsfråga, och som jag tolkar det så är det spelgrafikkort som gäller i den här frågeställningen

Snabbare är det väll, men inte i spel;) och såna kort är inget en vanlig "dödlig" köper:p

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Oetzi:

Lite offtopic kanske men undrar vad användningsområdet för de där quadroplexkorten är? Tunga CAD-system som inte "vanliga" kort klarar eller är det för stora 3D-projektioner? Det var väl nån nyhet för ett tag sen om nått museum som visade stjärnhimlen i 3D eller liknande. Man kan ju inte riktigt säga att dom är lågt prissatta precis.

Det är såna kort och för driva många skärmar och andra extrema saker

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Lite offtopic kanske men undrar vad användningsområdet för de där quadroplexkorten är? Tunga CAD-system som inte "vanliga" kort klarar eller är det för stora 3D-projektioner? Det var väl nån nyhet för ett tag sen om nått museum som visade stjärnhimlen i 3D eller liknande. Man kan ju inte riktigt säga att dom är lågt prissatta precis.

Om jag inte har fel för mig så är det så att quadro-korten alltid räknar rätt, till skillnad från ett vanligt spelgrafikkort.
Vad det egentligen används tilll etc får någon gärna flika in med. (och citera mig)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Om jag inte har fel för mig så är det så att quadro-korten alltid räknar rätt, till skillnad från ett vanligt spelgrafikkort.
Vad det egentligen används tilll etc får någon gärna flika in med. (och citera mig)

Ren gissning här men t.ex. om en gubbe i BF3 missar på en vertex här eller där en frame antingen pga avrundning eller annat så gör det inte direkt något, snarare bra istället för att GPUn hänger upp sig på ett tal men om du beräknar en molekylstuktur under en kemisk reaktion i 3D eller annat som kräver enorm detalj är det ju jävligt segt om varje 1'000'000'000 uträkning diffade på 0.0001 och när du sedan är klar efter absurt många uträkningar och kanske en vecka eller två av konstant körande får ut något felaktigt även om det diffar med väldigt lite kan det sabba alla data.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dina kompisar har rätt. Mars 2 är det snabbaste grafikkortet som finns, om man räknar det trots det endast tillverkats i 1000 exemplar.

999 stycken

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej har hört mycket snack från kompisar och alla bara "öhh, Rog mars 2 e världens bästa kort" och nu frågar jag er som varit med mer än en kvart tjugo minuter vilket är världens bästa grafik kort?

Fråga två: Vilket märke är bäst (tycker ni motivera gärna varför!)

Mycket vänliga hälsningar Ted

Därför jag frågar är för att kunna sätta en och annan kompis på plats!

Vad menar du/dom med bästa kort? Beror lite på användningsområde.
Det dyraste man kan köpa listat på prisjakt är i alla fall http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238658
Det dyraste listat i lager är http://www.dustinhome.se/pny-quadro-6000-6gb-gddr5-dvi-dp-pci...

Annars är det väl som många säger, ROG MARS II men den gjordes i 999 exemplar
Ska man se till spelkort alla kan få tag i så är det ju faktiskt Radeon 7970 för den vanliga människan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem

Quadroplex är inte slöare än "hemmakorten", men de är oerhört mycket snabbare på riktigt tunga saker, de används till simulatorer och virtual reality system, kanske ihopkopplat mot cad så man kan se se sina alster genom att gå runt i dem, jag har set en demo på en mässa där man renderade film på att liknande system, man körde olika kameravinklar, 3 st samtidigt för att se hur det skulle se ut innan man gjorde den slutgiltiga renderingen i ett kluster, han som demade jobbade på ILM och tyckte det var väldigt praktisk att kunna köra scenerna nästan i full kvalitet i realtid, det gjorde jobbet lättare att finjustera innan man lastade över scenerna till beräkningsklustren, för då tog det längre tid o blev dyrt att ändra någon om det skulle behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ren gissning här men t.ex. om en gubbe i BF3 missar på en vertex här eller där en frame antingen pga avrundning eller annat så gör det inte direkt något, snarare bra istället för att GPUn hänger upp sig på ett tal men om du beräknar en molekylstuktur under en kemisk reaktion i 3D eller annat som kräver enorm detalj är det ju jävligt segt om varje 1'000'000'000 uträkning diffade på 0.0001 och när du sedan är klar efter absurt många uträkningar och kanske en vecka eller två av konstant körande får ut något felaktigt även om det diffar med väldigt lite kan det sabba alla data.

Precis! Frågan är då om man kan säga att ett quadrokort påminner mer om en CPU (som aldrig ska räkna fel)?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ja men hur är gtx 590 och amd 6990?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Ja men hur är gtx 590 och amd 6990?

Skickades från m.sweclockers.com

De är typ lika bra, beroende på applikation/spel så har båda sina fördelar. Men generellt är väl 6990 snabbast (dock några procent)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Ingen har egentligen svarat på frågan om vilket grafikkort som är "BÄST".

TS frågar inte om vilket som är snabbast såvitt jag kan se.

Så en undersökning är på sin plats...

Jag röstar på 6800GT som jag hade från nysläppet och till häromåret.

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Ja men hur är gtx 590 och amd 6990?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite en tolkningsfråga, du kan leta fram swec gamla test där dessa testas både 1o1 och 2o2.

HD6990 vinner över lag i högst fps, medans GTX590 i några fall visar framfötterna i att ha högst lägsta-fps (Vet att där var något spel som gav ett riktigt bra exempel på det men vill även minnas att det gällde vid sli/cf config)

Kort sagt så kan man nog säga att HD6990 är det snabbaste serietillverkade kortet som finns idag, dock lär det bli utklassat någon gång under året antingen av amd själva med ett kommande 7990 eller av nvidias kommande dubbel-gpu.

Permalänk
Medlem

Här har du en topplista av Futuremark, de som ligger bakom 3DMark, PCMark bl.a.
http://community.futuremark.com/hardware/gpu

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det är lite en tolkningsfråga, du kan leta fram swec gamla test där dessa testas både 1o1 och 2o2.

HD6990 vinner över lag i högst fps, medans GTX590 i några fall visar framfötterna i att ha högst lägsta-fps (Vet att där var något spel som gav ett riktigt bra exempel på det men vill även minnas att det gällde vid sli/cf config)

Kort sagt så kan man nog säga att HD6990 är det snabbaste serietillverkade kortet som finns idag, dock lär det bli utklassat någon gång under året antingen av amd själva med ett kommande 7990 eller av nvidias kommande dubbel-gpu.

med tanke på hur nära ett 7970 är förra generationens dubbel-gpuer (överklockat når det ju upp till samma nivå) så kan ju faktiskt nvidias kommande värsting gpu kanske komma upp i samma nivå om ryktena stämmer att det kommer vara snabbare än ett 7970. isåfall behöver man inte ens vänta på nya dubbel-gpuer innan 590/6990 inte är snabbast längre

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

med tanke på hur nära ett 7970 är förra generationens dubbel-gpuer (överklockat når det ju upp till samma nivå) så kan ju faktiskt nvidias kommande värsting gpu kanske komma upp i samma nivå om ryktena stämmer att det kommer vara snabbare än ett 7970. isåfall behöver man inte ens vänta på nya dubbel-gpuer innan 590/6990 inte är snabbast längre

Sant, men jag valde ett säkert kort istället för att spekulera

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sant, men jag valde ett säkert kort istället för att spekulera

ja, det är ju långt ifrån säkert att kepler kommer förbi dagens dubbel-gpuer. det vore ju maffigt om så var fallet iofs, hyfsat prestandahopp över en generation. men säkert är iaf att kommande dubbel-gpuer kommer bli de snabbaste på marknaden, och säkert gå förbi asus mars 2 också med en marginal

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Men egentligen asus mars 2 är ju inte serietillverkat och med det menar jag gjorts i mer än 1000ex är Nvidia bättre än AMD vad säger ni jag vet inte men jag har typ alltid sagt amd ist da bääääst e det de e frågan?

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Men egentligen asus mars 2 är ju inte serietillverkat och med det menar jag gjorts i mer än 1000ex är Nvidia bättre än AMD vad säger ni jag vet inte men jag har typ alltid sagt amd ist da bääääst e det de e frågan?

va? vad menar du med "jag har typ alltid sagt amd ist da bääääst e det de e frågan?" ? det är ju du som ställt frågan, då borde du väl veta vad för fråga du ställt? och om du läst svaren så ser du att folk har svarat vilket som är bäst av gtx 590 och radeon 6990, som är de snabbaste serietillverkade spelgrafikkorten i världen idag. läs typ dessa inlägg?

Skrivet av Bad Habit:

De är typ lika bra, beroende på applikation/spel så har båda sina fördelar. Men generellt är väl 6990 snabbast (dock några procent)

Skrivet av WolfOfVengeance:

Det är lite en tolkningsfråga, du kan leta fram swec gamla test där dessa testas både 1o1 och 2o2.

HD6990 vinner över lag i högst fps, medans GTX590 i några fall visar framfötterna i att ha högst lägsta-fps (Vet att där var något spel som gav ett riktigt bra exempel på det men vill även minnas att det gällde vid sli/cf config)

Kort sagt så kan man nog säga att HD6990 är det snabbaste serietillverkade kortet som finns idag, dock lär det bli utklassat någon gång under året antingen av amd själva med ett kommande 7990 eller av nvidias kommande dubbel-gpu.

Skrivet av light44:

Här har du en topplista av Futuremark, de som ligger bakom 3DMark, PCMark bl.a.
http://community.futuremark.com/hardware/gpu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

va? vad menar du med "jag har typ alltid sagt amd ist da bääääst e det de e frågan?" ? det är ju du som ställt frågan, då borde du väl veta vad för fråga du ställt? och om du läst svaren så ser du att folk har svarat vilket som är bäst av gtx 590 och radeon 6990, som är de snabbaste serietillverkade spelgrafikkorten i världen idag. läs typ dessa inlägg?

LMFAO!!!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/