Vilken 7950 har Bäst kylning & Temperatur?

Permalänk
Medlem

Vilken 7950 har Bäst kylning & Temperatur?

Som rubriken lyder: Vilket 7950 har bäst kylning och ljudnivå?

Har tittat på dessa Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC och Gigabyte Radeon HD 7950 3GB Windforce SOC.

3 fläktar eller 2 fläktar hahaha

Så vilken av dessa har bäst kylning och ljudnivå? ska ha ngn av dessa i ett Fractal Design Define R3 chassi

Tack på förhand

Permalänk

Jag har Sapphire-kortet och den har 32 grader idle och toppar 57 grader vid 100% load (standard config). Kylningen hörs knappt om man drar på 100%. Men fläkthastighet går ju att ställa in.

Hoppas detta var hjälpsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knifflarn:

Jag har Sapphire-kortet och den har 32 grader idle och toppar 57 grader vid 100% load (standard config). Kylningen hörs knappt om man drar på 100%. Men fläkthastighet går ju att ställa in.

Hoppas detta var hjälpsamt!

Samma här, vid överklockning(se sign) når den 70 grader med cirka 50-55% på fläkten.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av knifflarn:

Jag har Sapphire-kortet och den har 32 grader idle och toppar 57 grader vid 100% load (standard config). Kylningen hörs knappt om man drar på 100%. Men fläkthastighet går ju att ställa in.

Hoppas detta var hjälpsamt!

Ja inget av korten verkar ju vara dåligt direkt Men undrade mer om vilket kort som är bäst då jag kan få båda för samma pris ^^

Tack för ditt supersnabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Samma här, vid överklockning(se sign) når den 70 grader med cirka 50-55% på fläkten.

Okej men om du skulle välja år mig, skulle du ta det med 3 fläktar eller det med 2?

Och hur varmt får ett grafikkort bli som max utan att skada det?

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Okej Tyvär så är det inte inne på lager :/ och så undrade jag mest mellan dessa två Sapphire och Gigabite ^^

Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Kul att dom gör reklam för det kortet över hela Sweclockers men ingen har något hemma och ingen tycks veta när dom kommer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Kul att dom gör reklam för det kortet över hela Sweclockers men ingen har något hemma och ingen tycks veta när dom kommer...

Sant så sant xD haha

Permalänk
Medlem

Näääe men skulle behöva ett bra svar som säger vilket av dessa kort nu som är bäst. Inget annat (bara om det är inom samma pris och bättre). Utan skulle väldigt gärna vilja ha era synpunkter på vilket grafikkort utav dessa som presterar bäst (kylning & ljud)

Så inga konstateranden om att ett är bra, utan kanske en jämförelse eller förklaring varför det ena är bättre o.s.v ^^

Kanske har missuppfattat de tidigare inläggen, men känns som dem konstaterat att det är bra Vill dock veta VILKET som är BÄST

Tack på förhand!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av crilleee:

Har tittat på dessa Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC och Gigabyte Radeon HD 7950 3GB Windforce SOC.

Det tolkar jag som att Sapphire-kortet är av referensmodell. Windforce är bättre än referenskylaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det tolkar jag som att Sapphire-kortet är av referensmodell. Windforce är bättre än referenskylaren.

Har inte någon direkt koll på vad ''referensmodell'' innebär

Okej tack så mycket!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av crilleee:

Har inte någon direkt koll på vad ''referensmodell'' innebär

Okej tack så mycket!

Den variant av ett grafikkort som släpps först, i det här fallet av AMD. Den har i regel en relativt enkel, och ofta högljudd, kylare. Sedan kan partnertillverkare (Gigabyte, Sapphire, MSI, Asus, XFX etc) släppa sina egna varianter av kortet, då med tystare och bättre kylare, t ex Windforce, Twin Frozr, DirectCU osv.

Jag, t ex, har vad man kallar ett "7970 referens" från Sapphire. Det ser ut så här. Det enda som skiljer det från Gigabytes och Asus referensmodeller är klistermärket som sitter på.

Men kollar man på partnertillverkarnas egna varianter är det stor skillnad. Gigabyte 7970 Windforce ser ut så här, medan Asus 7970 DirectCU II ser ut så här. Båda de kylarna är kallare och tystare än referenskylaren. Men de blåser inte ut värmen ur chassit, och Asus-modellen tar upp tre expansionsplatser, så för vissa kan referens vara ett bättre val. Det beror på ens behov (CrossFire, temperatur, ljudnivå) och förutsättningar (antal expansionsplatser, luftflöde, plånbok) helt enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den variant av ett grafikkort som släpps först, i det här fallet av AMD. Den har i regel en relativt enkel, och ofta högljudd, kylare. Sedan kan partnertillverkare (Gigabyte, Sapphire, MSI, Asus, XFX etc) släppa sina egna varianter av kortet, då med tystare och bättre kylare, t ex Windforce, Twin Frozr, DirectCU osv.

Jag, t ex, har vad man kallar ett "7970 referens" från Sapphire. Det ser ut så här. Det enda som skiljer det från Gigabytes och Asus referensmodeller är klistermärket som sitter på.

Men kollar man på partnertillverkarnas egna varianter är det stor skillnad. Gigabyte 7970 Windforce ser ut så här, medan Asus 7970 DirectCU II ser ut så här. Båda de kylarna är kallare och tystare än referenskylaren. Men de blåser inte ut värmen ur chassit, och Asus-modellen tar upp tre expansionsplatser, så för vissa kan referens vara ett bättre val. Det beror på ens behov (CrossFire, temperatur, ljudnivå) och förutsättningar (antal expansionsplatser, luftflöde, plånbok) helt enkelt.

Vad skulle du tro om två st. 7950 eller 7970 i CF med eftermarknadskylare? Så länge man har bra ventilation i chassit borde det la gå bra, eller blir det för trångt med till exempel Direct CU II-kylaren i crossfire på till exempel mitt mobo?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den variant av ett grafikkort som släpps först, i det här fallet av AMD. Den har i regel en relativt enkel, och ofta högljudd, kylare. Sedan kan partnertillverkare (Gigabyte, Sapphire, MSI, Asus, XFX etc) släppa sina egna varianter av kortet, då med tystare och bättre kylare, t ex Windforce, Twin Frozr, DirectCU osv.

Jag, t ex, har vad man kallar ett "7970 referens" från Sapphire. Det ser ut så här. Det enda som skiljer det från Gigabytes och Asus referensmodeller är klistermärket som sitter på.

Men kollar man på partnertillverkarnas egna varianter är det stor skillnad. Gigabyte 7970 Windforce ser ut så här, medan Asus 7970 DirectCU II ser ut så här. Båda de kylarna är kallare och tystare än referenskylaren. Men de blåser inte ut värmen ur chassit, och Asus-modellen tar upp tre expansionsplatser, så för vissa kan referens vara ett bättre val. Det beror på ens behov (CrossFire, temperatur, ljudnivå) och förutsättningar (antal expansionsplatser, luftflöde, plånbok) helt enkelt.

Wow, tack! Bra förklarining Okej så då lutar det åt Gigabyte då ^^ Dock så är jag rädd att det kommer bli varmt för att jag ska ha det i ett Fractal design define R3 chassi med 2 120mm fkäktar och en 140mm. Expansionsplatserna bryr jag mig inte så mycket om. Kanske kör crossfire någon gång i framtiden och extra ljudkort men inget som påverkar mitt val Men tror du att Gigabyte radeon 7950 windforce kommer passa bra eller ska man köra på ett som blåser ut luften ur chassit? Mitt dilemma är att jag vill inte att datorn ska bli överhettad, men ändå inte ha en dammsugare i rummet haha

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av davyp3:

Vad skulle du tro om två st. 7950 eller 7970 i CF med eftermarknadskylare? Så länge man har bra ventilation i chassit borde det la gå bra, eller blir det för trångt med till exempel Direct CU II-kylaren i crossfire på till exempel mitt mobo?

Det går bra med bra ventilation, ja.

Det kan bli trångt med två 7970 DCII. Det beror på moderkortet. Om du måste sätta dem så att de ligger kloss emot varandra blir det inte så bra kylning. Som tur är behöver du inte ha två kort med DCII. Det ena kortet kan lika gärna vara ett som bara tar upp två slots. Det är dock inte lika snyggt om inte båda korten är likadana, men handen på hjärtat: kylning > utseende.

Skrivet av crilleee:

Wow, tack! Bra förklarining Okej så då lutar det åt Gigabyte då ^^ Dock så är jag rädd att det kommer bli varmt för att jag ska ha det i ett Fractal design define R3 chassi med 2 120mm fkäktar och en 140mm. Expansionsplatserna bryr jag mig inte så mycket om. Kanske kör crossfire någon gång i framtiden och extra ljudkort men inget som påverkar mitt val Men tror du att Gigabyte radeon 7950 windforce kommer passa bra eller ska man köra på ett som blåser ut luften ur chassit? Mitt dilemma är att jag vill inte att datorn ska bli överhettad, men ändå inte ha en dammsugare i rummet haha

Jag har som sagt själv ett 7970 referens, som blåser ut luften, men det hade förmodligen fungerat utmärkt med Windforce eller liknande, då kortet sitter i ett HAF X med fyra 200 mm-fläktar. Om jag minns rätt är Define R3 optimerat för ljudnivå snarare än luftflöde, så i ett sånt chassi skulle jag nog välja ett referenskort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Vad dillar du om Allding? Han menar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661747

Referens, my ass.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det går bra med bra ventilation, ja.

Det kan bli trångt med två 7970 DCII. Det beror på moderkortet. Om du måste sätta dem så att de ligger kloss emot varandra blir det inte så bra kylning. Som tur är behöver du inte ha två kort med DCII. Det ena kortet kan lika gärna vara ett som bara tar upp två slots. Det är dock inte lika snyggt om inte båda korten är likadana, men handen på hjärtat: kylning > utseende.

Jag har som sagt själv ett 7970 referens, som blåser ut luften, men det hade förmodligen fungerat utmärkt med Windforce eller liknande, då kortet sitter i ett HAF X med fyra 200 mm-fläktar. Om jag minns rätt är Define R3 optimerat för ljudnivå snarare än luftflöde, så i ett sånt chassi skulle jag nog välja ett referenskort.

Okej :s Men något säger mig att jag borde välja ett utav dessa ändå ^^ jag kan ju alltid installera flera fläktar i chassit samt öppna upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Vad dillar du om Allding? Han menar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661747

Referens, my ass.

Så ingen av dessa är ett referenskort?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660509

Min har vid 100% load (BF3) +70C och fläckten går då 77% vilket jag tycker låter allt för mycket

Nu har jag bara en fläkt i front 80*80 och en sidodörr med 200*200 där fläken inte går.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Okej men om du skulle välja år mig, skulle du ta det med 3 fläktar eller det med 2?

Och hur varmt får ett grafikkort bli som max utan att skada det?

90 grader är en max nivå för mig men de tål upp mot 100 grader

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crilleee:

Så ingen av dessa är ett referenskort?

Referens kort ser alltid ut såhär hos AMD nuförtiden:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1238/sapphire5850_...

Den övre = Referens. Den undre är ICKE referens. Detta är 2st 5850 kort.
Men du förstår nog ändå hur de ser ut som Referens. De är "stilrena" rektanglar med en liten fläkt längst ut på kanten.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbansvenske:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660509

Min har vid 100% load (BF3) +70C och fläckten går då 77% vilket jag tycker låter allt för mycket

Nu har jag bara en fläkt i front 80*80 och en sidodörr med 200*200 där fläken inte går.

Vad har du för chassi då? Tror du att Gigabyte windforce skulle bli varmare än ditt kort i ett Fractal design R3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Referens kort ser alltid ut såhär hos AMD nuförtiden:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1238/sapphire5850_...

Den övre = Referens. Den undre är ICKE referens. Detta är 2st 5850 kort.
Men du förstår nog ändå hur de ser ut som Referens. De är "stilrena" rektanglar med en liten fläkt längst ut på kanten.

Ja, tack! Nu förstår jag ^^

Permalänk
Medlem

Just nu så lutar det åt ett Gigabyte windforce. Vad tycks om det? Eller ska man ha ett som blåser ut ändå? är rädd för att de kommer låta så mycket ändå + säkert bli varma pga dåliga fläktar Har ingen aning haha ^^

Permalänk
Medlem

Vilken du än köper kommer du bli nöjd! Kör på en Gigabyte!

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Vilken du än köper kommer du bli nöjd! Kör på en Gigabyte!

^^ tack för ditt stöd haha blir ett gigabytegrafikort då!

Permalänk

Coolermaster Cavalier 3

Jag ska byta ut Sapphiren imorgon med Gigabyte Windforce och testa..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbansvenske:

Coolermaster Cavalier 3

Jag ska byta ut Sapphiren imorgon med Gigabyte Windforce och testa..

Har du bägge korten! Vore väldigt trevligt att höra vad du får för resultat

Du kan ge mig ett av korten också? haha