Ersättningsfläkt till XFX Core Edition 650W 80+ Bronze?

Permalänk
Medlem

Ersättningsfläkt till XFX Core Edition 650W 80+ Bronze?

Hej!

Har ett riktigt störande missljud från nätagget. Ett klickande ljud från fläkten som verkar vara en rätt känd grej med deras fläktar. Hur som helst, fläkten är på 135mm. Köpte en fläkt på 140mm i hopp om att den skulle passa i alla fall, men icke!

Är inte så jättesugen på att behöva beställa ett helt nytt nätaggregat bara för att fläkten låter, men det finns ju inga 135mm-fläktar att köpa, endast 120mm och 140mm!

Någon som vet om jag kan få tag på ersättningsdelar till XFX.nätagg? Eller andra nätagg för den delen som kör med 135mm-fläktar. Eller kanske någon som har ett liggandes som vill sälja det?

Hur som helst, uppskattar hjälp! Har kollat lite på XFX's hemsida men har inte lyckats hitta någonting där. Garantin är ju dessutom bruten i och med att jag skruvat upp nätagget tidigare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Hmm, kan funka.

Men jag undrar lite över: "Screw hole is compatible with a 140 mm case fan"... Är det alltid så? Köpte ju en 140 mm-fläkt som inte passade, men den kanske har annorlunda fästen eller något än denna?

Permalänk

dom har väl satt en märklig storlek på fläkten för att avskräcka folk som vill försöka byta den själv. Tror du du kan modda dit en 140mm eller 120mm fläkt?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

dom har väl satt en märklig storlek på fläkten för att avskräcka folk som vill försöka byta den själv. Tror du du kan modda dit en 140mm eller 120mm fläkt?

Jag köpte en 140mm chassifläkt från Kjell & Company i hopp om att den skulle passa, men icke! 120mm kanske kan gå, men då lär jag behöva borra nya skruvhål i aluminiumhållaren vilket jag känner blir lite för mycket, haha! Skulle även kunna gå att slipa ner ca 2,5mm på vardera sida på 140mm-fläkten (alltså inte fläkten utan själva fläkthållaten runt om) men det känns också lite överdrivet mycket jobb. Är inte någon van hårdvarupillare heller, så skippar helst det.

Hittade denna fläkt:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351851...

Men är osäker då de nämner något om att den passar med 140mm-fästen. Menar de då både 135mm-fästen och 140mm-fästen eller att fläkten är byggd som 135mm men endast ersätter 140mm-fläktar?

Permalänk
Medlem

Oj, missade att det var den du länkade förut. Satt med iphonen så hade inte så stor vy, haha!

Men hur som helst, det är den fläkten jag kollat på. Verkar bra och så, men är som sagt osäker på vad som gäller med fästena osv. Får undersöka saken lite närmare. Känns ändå konstigt att det inte finns fler 135mm fläktar på marknaden, just för att inrikta sig på nätaggsfläktar? Känns som man skulle vara ensam om att sälja dem!

Permalänk
Skrivet av drante:

Jag köpte en 140mm chassifläkt från Kjell & Company i hopp om att den skulle passa, men icke! 120mm kanske kan gå, men då lär jag behöva borra nya skruvhål i aluminiumhållaren vilket jag känner blir lite för mycket, haha! Skulle även kunna gå att slipa ner ca 2,5mm på vardera sida på 140mm-fläkten (alltså inte fläkten utan själva fläkthållaten runt om) men det känns också lite överdrivet mycket jobb. Är inte någon van hårdvarupillare heller, så skippar helst det.

Hittade denna fläkt:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351851...

Men är osäker då de nämner något om att den passar med 140mm-fästen. Menar de då både 135mm-fästen och 140mm-fästen eller att fläkten är byggd som 135mm men endast ersätter 140mm-fläktar?

Du skulle iofs även kunna borra nya hål i fläktens ram, som stämmer överrens med den gamla fläktens. Borde inte vara speciellt jobbigt (använd den gamla fläkten som mall för hålbilden) om nu inte hålen skulle passa.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du skulle iofs även kunna borra nya hål i fläktens ram, som stämmer överrens med den gamla fläktens. Borde inte vara speciellt jobbigt (använd den gamla fläkten som mall för hålbilden) om nu inte hålen skulle passa.

Jo det skulle säkert fungera. Men men, beställde ett nytt nätaggregat som förväntas dyka upp imorgon. Får helt enkelt känna mig slagen och ångra bittert att jag gick miste om garantin på den. Kanske kan hitta någon som vill fynda mitt nuvarande nätagg med defekt fläkt. Någon som orkar ta sig tid till att byta ut fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drante:

Jo det skulle säkert fungera. Men men, beställde ett nytt nätaggregat som förväntas dyka upp imorgon. Får helt enkelt känna mig slagen och ångra bittert att jag gick miste om garantin på den. Kanske kan hitta någon som vill fynda mitt nuvarande nätagg med defekt fläkt. Någon som orkar ta sig tid till att byta ut fläkten.

Vilket beställde du? Har också XFX Nätagget och det är den enda komponent som låter i min dator....

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3