Permalänk
Medlem

1 st 7990 vs 2 st 7970?

7990 sägs komma i mars/april. Även om det inte har kommit benchmarks på kortet så funderar jag på om det är mer prisvärt att köpa ett sådant kort istället fär 2 st 7970. Ett 7990 kommer kosta ca 7000 kronor och 2 7970 kostar över 10.000 kronor. Jag spelar spel i 2560x1600 upplösning och jag är inte speciellt kräsen med skyhöga fps.

Vad skulle ni välja?

Permalänk
Medlem

2st 7990 ne men orkar du vänta så vänta o se hur de presterar etc..

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

7990 sägs komma i mars/april. Även om det inte har kommit benchmarks på kortet så funderar jag på om det är mer prisvärt att köpa ett sådant kort istället fär 2 st 7970. Ett 7990 kommer kosta ca 7000 kronor och 2 7970 kostar över 10.000 kronor. Jag spelar spel i 2560x1600 upplösning och jag är inte speciellt kräsen med skyhöga fps.

Vad skulle ni välja?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Priset är allt lite lägre än så, 8,5-9kkr skulle jag säga. Sen kan det ju tänkas att priset kommer falla ytterligare när 7990 släpps. Jag skulle nog satsa på att köra CF gillar inte riktigt dual gpu korten, men det är ju bara min åsikt.

Att vänta och se är nog det bästa du kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Priset är allt lite lägre än så, 8,5-9kkr skulle jag säga. Sen kan det ju tänkas att priset kommer falla ytterligare när 7990 släpps. Jag skulle nog satsa på att köra CF gillar inte riktigt dual gpu korten, men det är ju bara min åsikt.

Att vänta och se är nog det bästa du kan göra.

Går dual gpu kort lättare sönder och vad är fördelen med 2 7970 istället för ett 7990?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Går dual gpu kort lättare sönder och vad är fördelen med 2 7970 istället för ett 7990?

Fördelen med dubbla kort istället för ett singelkort med dubbla gpus är väl i regel lite bättre prestanda, ev. bättre temperaturer (beroende på luftflöde i chassit/mellanrum mellan pcie platserna) men framförallt att kunna stänga av crossfire och köra endast på ett kort då crossfire ställer till det. (inte helt ovanligt att det framförallt kan strula lite de första dagarna efter release av ett nytt spel, innan spelet/drivrutinerna blivit uppdaterade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Går dual gpu kort lättare sönder och vad är fördelen med 2 7970 istället för ett 7990?

Fördelen med 2x 7970 är att du kan få en kylning som gör att du kan få hyffs på ljudvolymen och temp.

6990 var olidligt högljud och sålde så dåligt att ingen eftermarknads kylare trend blev aktuellt.

Jag skulle anta att 7990 kylaren kommer vara vansinnigt högljud såvidare inte ATI gör en joker.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av landahl:

Går dual gpu kort lättare sönder och vad är fördelen med 2 7970 istället för ett 7990?

Har ett hd 4870 x2 och det är ett dual gpu kort och det blir varmt och låter mycket...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Ett 7990 kommer låta MYCKET mer. Sen kommer det bli mycket varmare, sen skulle jag tro att det är som jämföra två 6970vs ett 6990 i prestanda kanske att 7990 kommer vara lite bättre %:)
Men skulle säga två 7970 alla dagar i veckan!
Eller köra som jag troligen kommer göra senare ett 7970nu sen ett 7990 och skaffa vattenkylning till den. Det är också en bra lösning? Men dyrare

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Fördelen med dubbla kort istället för ett singelkort med dubbla gpus är väl i regel lite bättre prestanda, ev. bättre temperaturer (beroende på luftflöde i chassit/mellanrum mellan pcie platserna) men framförallt att kunna stänga av crossfire och köra endast på ett kort då crossfire ställer till det. (inte helt ovanligt att det framförallt kan strula lite de första dagarna efter release av ett nytt spel, innan spelet/drivrutinerna blivit uppdaterade)

Det går att stänga av det ena kortet på dual gpu.

Frågan är bara om den lilla extra prestanda på ca 5 fps är värd 2000 kr mer med 2 7970?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av landahl:

Det går att stänga av det ena kortet på dual gpu.

Frågan är bara om den lilla extra prestanda på ca 5 fps är värd 2000 kr mer med 2 7970?

Hade kört 2x 7970 för att 7990 kommer troligtvis bli ett 6990 med samma ljud och värme "tror jag".

Brukar va så med dual GPU Kort

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

2x 7970 i Crossfire om du har plats för det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det går att stänga av det ena kortet på dual gpu.

Frågan är bara om den lilla extra prestanda på ca 5 fps är värd 2000 kr mer med 2 7970?

Ah, okay. Jag hade missat det totalt. Man lär sig något nytt varje dag.

Några 5fps är det nog inte tal om dock. Bör vara mer än så om man ser tillbaka på de tidigare generationerna?

Jag hade iaf kört på 2st 7970 förutsatt att du har plats för det.

Permalänk
Medlem

Är det värt köpa 2 av dessa korten och köra crossfire : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Jag funderar på om kylningen på korten är tillräckligt bra. Priset är bra och det får mig nog att köpa 2 sådana kort i stället fär ett 7990.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Är det värt köpa 2 av dessa korten och köra crossfire : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Jag funderar på om kylningen på korten är tillräckligt bra. Priset är bra och det får mig nog att köpa 2 sådana kort i stället fär ett 7990.

Om jag var du skulle jag köpa kort med eftermarknadskylare och ge dem en ordentlig överklock, korten är ju som gjorda för överklockning, vilket 7990 troligtvis INTE kommer vara

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om jag var du skulle jag köpa kort med eftermarknadskylare och ge dem en ordentlig överklock, korten är ju som gjorda för överklockning, vilket 7990 troligtvis INTE kommer vara

Jag vill inte överklocka och sådana kort du nämner är betydligt dyrare tyvärr.

Permalänk
Medlem

7970CF definitivt.
Jag skulle dock föredra 3x7970 eller 1x7970 i alla lägen.
Ms=Micro Stuttering.
2x7970 = Ms
1x6990 = Ms

Tre kort ger ofta mindre Ms än två resp fyra..

Personligen så kommer jag nog köra 7970 single med overklock på 1200 )

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag vill inte överklocka och sådana kort du nämner är betydligt dyrare tyvärr.

Jo, dyrare då det är lite som att få ett bättre kort, men om du inte vill överklocka så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

7970CF definitivt.
Jag skulle dock föredra 3x7970 eller 1x7970 i alla lägen.
Ms=Micro Stuttering.
2x7970 = Ms
1x6990 = Ms

Tre kort ger ofta mindre Ms än två resp fyra..

Personligen så kommer jag nog köra 7970 single med overklock på 1200 )

Du pratar om Micro Stuttering som om det vore en regel när det kommer till två GPU. Är inte Micro Stuttering något ett grafikkort med två GPU kan råka utför om man har otur? Eller är jag ute och cyklar nu? Är det såpass vanligt att man kan säga ''i regel får du Micro Stuttering av dubbla GPUer''?
Om det är så, varför köper folk två grafikkort eller ett med dubbla GPUer? Jag skulle då aldrig göra det i så fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Du pratar om Micro Stuttering som om det vore en regel när det kommer till två GPU. Är inte Micro Stuttering något ett grafikkort med två GPU kan råka utför om man har otur? Eller är jag ute och cyklar nu? Är det såpass vanligt att man kan säga ''i regel får du Micro Stuttering av dubbla GPUer''?
Om det är så, varför köper folk två grafikkort eller ett med dubbla GPUer? Jag skulle då aldrig göra det i så fall.

Microstuttering sker i regel om man har fler än ett kort som tillsammans är relativt långsamma. Om man har två snabba kort i CF får man inte ms. Om man har två långsamma kort i CF får man ms, men det kan undvikas om man har tre kort i CF. Om man har 4 kort i CF kan man få ms, konstigt nog, så antingen kör man på:

Ett riktigt snabbt kort
Två snabba kort i CF
Tre okej kort i CF

Alltså, undvik två långsamma kort i CF. Du kommer nog få ms... frågan är hur känslig just du är för ms.

EDIT: För att förtydliga: säg att ett grafikkort ger 60 FPS i ditt favoritspel. Två stycken i CF ger 100 FPS, men ibland droppar det och orsakar ms. Det är inget som syns i siffrorna (FPS t.ex.) utan märks subjektivt av dina ögon och din hjärna. Om man har tre grafikkort som samarbetar kommer de inte behöva svettas lika mycket som två kort, och spelet kommer flyta på utan att FPS sjunker för mycket, och då märks inget ms.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Du pratar om Micro Stuttering som om det vore en regel när det kommer till två GPU. Är inte Micro Stuttering något ett grafikkort med två GPU kan råka utför om man har otur? Eller är jag ute och cyklar nu? Är det såpass vanligt att man kan säga ''i regel får du Micro Stuttering av dubbla GPUer''?
Om det är så, varför köper folk två grafikkort eller ett med dubbla GPUer? Jag skulle då aldrig göra det i så fall.

Jo, dubbla GPUer har alltid MS, oavsett om de sitter i ett eller två kort, MEN man är inte alltid lika utsatt. När jag hade två GTX 560Ti så märkte jag knappt av MS alls, men med mina nuvarande 7970 är det lite värre.

Ska nog skaffa mig ett till 7970 så fort det är bekräftat att MS sjunker med 3 7970 också.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Microstuttering sker i regel om man har fler än ett kort som tillsammans är relativt långsamma. Om man har två snabba kort i CF får man inte ms. Om man har två långsamma kort i CF får man ms, men det kan undvikas om man har tre kort i CF. Om man har 4 kort i CF kan man få ms, konstigt nog, så antingen kör man på:

Ett riktigt snabbt kort
Två snabba kort i CF
Tre okej kort i CF

Alltså, undvik två långsamma kort i CF. Du kommer nog få ms... frågan är hur känslig just du är för ms.

Stämmer inte riktigt, jag får MS med mina två 7970, och de måste ju minst sagt kvalificeras som snabba kort, dock försvinner det när jag stänger av Vsync, så att min FPS stiger över 60.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Stämmer inte riktigt, jag får MS med mina två 7970, och de måste ju minst sagt kvalificeras som snabba kort, dock försvinner det när jag stänger av Vsync, så att min FPS stiger över 60.

Det spelar ingen roll om det är 7970 i CF eller vad det är. Om du cappar på 60 FPS så cappar du. Då kommer ju lägsta-FPS vara ganska långt under det. Om du stänger av v-sync går din FPS långt över 60 FPS och din genomsnittliga lägsta hamnar kanske runt 60 FPS...voilá, inget ms märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Det spelar ingen roll om det är 7970 i CF eller vad det är. Om du cappar på 60 FPS så cappar du. Då kommer ju lägsta-FPS vara ganska långt under det. Om du stänger av v-sync går din FPS långt över 60 FPS och din genomsnittliga lägsta hamnar kanske runt 60 FPS...voilá, inget ms märks.

Förlåt är lite nyfiken på detta fenomen bara... Är Vertical Sync boven för att Micro Stuttering ska kännas vid så att man stör sig på det?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Förlåt är lite nyfiken på detta fenomen bara... Är Vertical Sync boven för att Micro Stuttering ska kännas vid så att man stör sig på det?

Nja, jag fattar det som att problemet är att Vsync låser FPSen vid 60, och då märks MS av mer. (Picard får rätta om jag har helt fel)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Så 2 st 7970 är inte att rekommendera? Jag spelar spel i 2560x1600 så jag vill ha någorlunda fps. 3 st 7970 vill jag inte kasta bort pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Förlåt är lite nyfiken på detta fenomen bara... Är Vertical Sync boven för att Micro Stuttering ska kännas vid så att man stör sig på det?

Egentligen inte, men om man har v-sync på måste man ha något som inte drar för mycket prestanda relativt till kraften man har. Microstuttering beror på något som heter AFR, Alternate Frame Rendering. Detta betyder att när dina två grafikkort ska visa något på skärmen så turas de om att visa varje bild. Om du har v-sync på och då visar 60 bilder i sekunden betyder detta att varje grafikkort renderar 30 bilder var per sekund, i tur och ordning. I teorin uppstår inte ms om grafikkorten är perfekt synkade, men i praktiken blir det inte så.

Alltså innebär det här att om det hade fungerat perfekt så hade varje kort tagit exakt 1/30 sekund på sig att visa varje bildruta. Efter att grafikkort 1 har renderat 30/30 bilder och grafikkort två precis har blivit färdig med den 30:e bilden, har det gått en sekund i verkliga livet. Sen börjar de om, och grafikkort 1 renderar bild 1/30, och grafikkort 2 renderar sin 1/30, sen renderar grafikkort 1 bild 2/30 och så fortsätter det till sekund 2 har gått.

Med andra ord ska det ta 1/30 (en trettiondels) sekund för varje grafikkort att rendera EN bild. Två bilder blir 2/30 sekund, tre bilder blir 3/30 sekund etc. när det har gått en sekund har 60 bilder totalt blivit renderade, och tillsammans över tid får man ett bildflöde.

Problemet som är känt som microstuttering uppstår eftersom varje bild inte tar lika lång tid på sig att renderas. Säg att vi börjar från början, med bildruta 1. Alltså har grafikkort 1 som uppgift att rendera sin 1/30, och den gör det på 1/30 av en sekund. Grafikkort 2 gör samma sak med sin 1/30, men sen börjar det bli lite fel. Grafikkort 1 är uppe i 5/30 men renderar inte den bilden på 1/30 av en sekund utan något långsammare, säg 1/60 (hälften så snabbt). Detta betyder att grafikkort 2 måste vänta på grafikkort 1 innan grafikkort 2 kan rendera sin bild. Tänk på att bilderna inte kan renderas i förväg, utan görs "på beställning". Detta resulterar till slut, när 1 sekund har gått, att inte alla bilder har kommit ut i tid, och därför har man under den sekunden kanske 30 FPS istället för 60 FPS. Nästa sekund kanske kortet tar igen det, och då får man kanske 90 FPS, tredje sekunden kanske den är nere på 30 FPS igen, och så fortsätter det. Detta var en överdrift, men poängen tydliggörs. För ögat ser det inte ut som att det flyter på, men datorn visar ändå en hög FPS. Varför? Eftersom den tar ut alla FPS och visar bara genomsnittet. Alltså kan datorn visa att du har 75 FPS (i genomsnitt!) men ändå ser det ut som att du bara har 40 FPS. Detta problemet existerar inte på enskilda grafikkort, då samma kort renderar alla bilder.

Säg att du istället har tre grafikkort (eller två riktigt snabba grafikkort, utan v-sync). Då kommer samma sak hända, men din FPS kommer att vara så hög att det kvittar. Du kanske pendlar mellan 80-200 FPS, med genomsnittet på 140 FPS, och det kommer för ditt öga se ut som kanske 80-90 FPS, men det är så högt så att det stör inte. Det flyter alltså på. Om man har v-sync stryper man bilderna till max 60 bilder (frames) per sekund, och lägsta-FPS hamnar under det.

Ju lägre max-FPS man har, desto mer syns microstuttering.

Ursäkta för den långa texten, men jag hoppas det är lite tydligare nu.
En artikel som förklarar det med bilder på ett mycket bättre sätt än vad jag gjort.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Så 2 st 7970 är inte att rekommendera? Jag spelar spel i 2560x1600 så jag vill ha någorlunda fps. 3 st 7970 vill jag inte kasta bort pengar på.

Va snackar du om?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Va snackar du om?

Han menar att han inte vill ha 2st om han får ms, och att 3st är för mycket pengar (för att undvika ms). Ska sova nu, så natti.

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Han menar att han inte vill ha 2st om han får ms, och att 3st är för mycket pengar (för att undvika ms). Ska sova nu, så natti.

Jo, det fattar jag, men han säger det som att han skulle undvika detta genom att skaffa ett 7990 xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 7970 och jag märker ingen ms. Jag är då feeett känslig för sånt.
Har också läst crossfire reviews på 7970 och alla de jag läst har inte haft några problem med ms.. Om jag var du skulle jag kört 2st 7970 Om du kör en eftermarknadskylare så kolla hur mycket plats du har i chassit. Kör 2st accelero nu och det fick precis plats! Dock blir ena kortet 15grader varmare än det andra.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I