Permalänk
Medlem

Ladda li-ion batterier separat, hur?

Jag har lite nya litium-jon batterier över som är menade att sitta i laptops, de ligger på 10.8v och jag tänkte att de borde funka till en del 12v apparater. Men frågan är, hur laddar jag dem? Är det inget lurt med att de måste laddas på ett visst sätt?

Permalänk
Medlem

Litium-jon batterier ligger på 3,7V(4,2V fulladdade) per cell så jag antar att det är 3st i serie som du har. Jag ska försöka hitta en bra länk med riskerna sammanfattade då jag är värdelös på att skriva, men jag kan iaf säga att felaktigt handhavande av den typen av celler, speciellt när dom är seriekopplade kan leda till att dom börjar brinna och avger då även giftig gas.

Edit: Jag säger inte att du inte kan använda dom till annat men du bör vara påläst angående riskerna.

Edit2: Här finns lite info angående riskerna. I texten står det bl.a "To reduce these risks, Lithium-ion battery packs contain fail-safe circuitry that shuts down the battery when its voltage is outside the safe range of 3–4.2 V per cell.", observera att i batteripack till laptops så sitter denna skyddskrets i själva batteripacket och inte i varje enskild cell, så när du plockar ur cellerna så finns inte detta skydd kvar. Därför måste du ha en bra laddare som inte laddar med för hög spänning och varnar om spänningen är för låg eller har en funktion som kan "väcka" cellen utifall den urladdats för mycket.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Litium-jon batterier ligger på 3,7V(4,2V fulladdade) per cell så jag antar att det är 3st i serie som du har. Jag ska försöka hitta en bra länk med riskerna sammanfattade då jag är värdelös på att skriva, men jag kan iaf säga att felaktigt handhavande av den typen av celler, speciellt när dom är seriekopplade kan leda till att dom börjar brinna och avger då även giftig gas.

Edit: Jag säger inte att du inte kan använda dom till annat men du bör vara påläst angående riskerna.

Edit2: Här finns lite info angående riskerna. I texten står det bl.a "To reduce these risks, Lithium-ion battery packs contain fail-safe circuitry that shuts down the battery when its voltage is outside the safe range of 3–4.2 V per cell.", observera att i batteripack till laptops så sitter denna skyddskrets i själva batteripacket och inte i varje enskild cell, så när du plockar ur cellerna så finns inte detta skydd kvar. Därför måste du ha en bra laddare som inte laddar med för hög spänning och varnar om spänningen är för låg eller har en funktion som kan "väcka" cellen utifall den urladdats för mycket.

Ja de är sex-cells så är väl 3 per serie och två serier parallellkopplade. Men jag hade tänkt plocka ut dem, så jag ska väl helt enkelt hålla mig till annat. Några idéer på vad som kan vara enklare att hantera som samtidigt är någorlunda billigt och effektivt? Motorcykelbatteri känns inte helt optimalt. :/ Tänkte för en gång skull ha en bärbar högtalare i sommar, de släpbara är bara för jobbiga. Har 70AH Fritidsbatteri och dubbla 10-tummare just nu.

Permalänk
Medlem

ett enkelt svar på det är RC-bil batterier.. kör med LiPo batter till el drivna RC bilar, mer prestanda får du leta efter samt att batterierna inte väger mycket.

kolla på www.hobbyking.com

ex: batteri: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_500...
köp ca 4st och lägg parallellt.

laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15437__B6_AC_Plus_...
denna laddare är automatisk och balanserar även cellerna..

Jag har hållt på med denna hobby i några år så om du har några frågor om detta eller andra lösningar så skrik..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

ett enkelt svar på det är RC-bil batterier.. kör med LiPo batter till el drivna RC bilar, mer prestanda får du leta efter samt att batterierna inte väger mycket.

kolla på www.hobbyking.com

ex: batteri: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_500...
köp ca 4st och lägg parallellt.

laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15437__B6_AC_Plus_...
denna laddare är automatisk och balanserar även cellerna..

Jag har hållt på med denna hobby i några år så om du har några frågor om detta eller andra lösningar så skrik..

Ser ju onekligen ganska vikteffektivt ut. Men riktigt dyrt i Sverige, och det där blir fortfarande över tusenlappen för 20AH. Så mycket extra tänkte jag inte lägga för att få ner vikten, den slutgiltiga viktskillnaden inklusive slutsteg, låda och element lär inte vara så stor mellan vanligt 20AH gelbatteri och det där är jag rädd. :/ Datorbatterierna var ju väldigt lockande för att det var en så billig lösning för min del.
Tack för tipset iaf.
Har annars en del erfarenheter själv, intressantaste bygget var en kvartvågspipa med ett 8" 101 dB SPL element som drevs av 8st AA Ikea-batterier med en förstärkaren från en gammal datorhögtalare. Spelade imponerande låga toner oväntat högt och länge. På ett bilbatteri hade den gått i en månad!