Permalänk
Medlem

Mac mini el motsvarande PC

Hej
Är ute efter en mediaspelare.
Funderar på en mac mini med plex(dyr) eller motsvarande PC. Kan även tänka mig bygga en om någon har en bra och framtidssäker setup. Kom gärna med förslag.

Kommer främst att användas för att spela upp filmer i olika format.

Skulle även kunna ha en liten bärbar max 14 tum och koppla in med HDMI om det finns någon vettig.

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag har en Boxee Box. Jag tycker det funkar bra. Det är alltså en färdigbyggd androidbaserad HTPC med mediaprogramvaran Boxee förinstallerad. Det kan ju vara kul att göra ett hemmabygge men det är inte alltid man har tid och energi för det.

Permalänk
Medlem

Boxee

Jag har tittat på den. Men är nog ute efter något som kan agera mediaserver, så att det går att koppla upp tex Apple TV el andra enheter. Vill även kunna använda smartphone att styra med.
Jag är ute efter att skapa ett medianav i huset. Kommer köra sonos för musiken, skulle vilja ha något liknande för bilden.

Joakim

Permalänk
Medlem

Om man skulle vilja ha en bärbar att koppla in som HTPC. Max 14 tum. För att få lite större användningsområde vilken kan ni rekomendera då?

Permalänk
Medlem

Ingen som har en lösning.
Vad jag har förståt så är en Macmini som plexsever och sedan Atv som klienter en bra lösning styrda av ipad.
Finns det ingen motsvarighet för PC

Permalänk
Medlem

Plex finns till PC/linux också
För att få plex att fungera på Atv krävs antingen jailbreak eller en iphone/ipad som kör airplay. I dagsläget finns inget jailbreak till Atv 3.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns till PC. Det jag letar efter är motsvarande hårdvara.
MacMini som plex server vilken motsvarande liten PC el HTPC.
Atv som klienter vad finns det för motsvarande för PC
Kan ipad styra plex på PC troligen.

Permalänk
Skrivet av JoakimD:

Atv som klienter vad finns det för motsvarande för PC

Raspberry Pi är väl det enda som är i närheten av Apple TV vad det gäller pris. (Jag är osäker på prestandan)

Men om du kliver upp lite i pris kan du ju bygga strömsnåla HTPC's med t.ex. AMD Fusion moderkort.

Permalänk
Medlem

annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919632 lite dyrare än den billigaste macen men med blur-ray och 4gb minne.

Permalänk

En Zotac Zbox kanske vore nogåt?

Permalänk
Medlem

Ska titta på dom. Det smidiga med mac är att macmini är plexserver och sedan dom billiga Atv klienter till de andra tv apparaterna. Hur löser man det i pc världen.

Permalänk
Medlem

Du kan troligtvis använda dig av Atv klienter vare sig du kör mac eller pc sålänge du använder dig av plex.

Permalänk
Medlem

Ok
Det låter bra. Gäller bara hitta en liten tyst pc som fungerar som server. Eller kan man köra plex servern på en nas