Reda ut några frågetecken angående trafikregler.

Permalänk
Medlem

Reda ut några frågetecken angående trafikregler.

Hej, gjorde teorin igår för körkort B och fick 51 poäng.. men vill ha några frågetecken utredda..

1. det var en bild där man var påväg in i en rondell kanske 15 meter ifrån rondellen.. frågan var när man ska blinka om man ska svänga höger (bara när man ska ut ur rondellen) eller där man är nu alltså 15meter innan jag tog 15m innan men det var tydligen fel ?? rätta mig gärna någon så jag förstår vad jag gjorde fel.

Man ska väl börja blinka innan rondellen och fortsätta blinka tills man är ute ?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man bara ska blinka när man går ur en rondell .

Permalänk
Entusiast

Det där eviga med hur man ska bete sig i en rondell ja. Som det står ska man bara blinka ut ur rondellen men det är rent idiotiskt korkat så de flesta körskolor lär ut det betydligt bättre systemet att man blinkar även innan. Så ska man höger blinkar man höger innan man kommer in i rondellen, ska man vänster blinkar man vänster redan innan rondellen och sedan blinkar man höger innan man svänger ut. Ska man rakt fram blinkar man bara ut. Det är det bästa och mest logiska sättet att hantera en rondell för då slipper folk som väntar på att köra in gissa sig till vart du är på väg. Tyvärr tänkte nötterna som skrev reglerna inte så långt. Det där med att bara blinka ut sig fungerar bra på stora rondeller men är helt meningslöst på alla de små rondellerna som finns exakt överallt nu för tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där eviga med hur man ska bete sig i en rondell ja. Som det står ska man bara blinka ut ur rondellen men det är rent idiotiskt korkat så de flesta körskolor lär ut det betydligt bättre systemet att man blinkar även innan. Så ska man höger blinkar man höger innan man kommer in i rondellen, ska man vänster blinkar man vänster redan innan rondellen och sedan blinkar man höger innan man svänger ut. Ska man rakt fram blinkar man bara ut. Det är det bästa och mest logiska sättet att hantera en rondell för då slipper folk som väntar på att köra in gissa sig till vart du är på väg. Tyvärr tänkte nötterna som skrev reglerna inte så långt. Det där med att bara blinka ut sig fungerar bra på stora rondeller men är helt meningslöst på alla de små rondellerna som finns exakt överallt nu för tiden.

Okej tack för ett bra svar, men teoretiskt sätt så hade jag "fel" och skulle ha valt alternativet (blinka när du ska ut ur rondellen) ?

fast jag tänkte bra bara att du egentligen inte behöver blinka innan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där eviga med hur man ska bete sig i en rondell ja. Som det står ska man bara blinka ut ur rondellen men det är rent idiotiskt korkat så de flesta körskolor lär ut det betydligt bättre systemet att man blinkar även innan. Så ska man höger blinkar man höger innan man kommer in i rondellen, ska man vänster blinkar man vänster redan innan rondellen och sedan blinkar man höger innan man svänger ut. Ska man rakt fram blinkar man bara ut. Det är det bästa och mest logiska sättet att hantera en rondell för då slipper folk som väntar på att köra in gissa sig till vart du är på väg. Tyvärr tänkte nötterna som skrev reglerna inte så långt. Det där med att bara blinka ut sig fungerar bra på stora rondeller men är helt meningslöst på alla de små rondellerna som finns exakt överallt nu för tiden.

Och sen de stora rondellerna är hastigheten oftast så hög i så man kan knappt ta sig in i.
Har de sen byggt nån stor fin staty med en mur runt så har man en riktigt farlig rondell.

Man undrar verkligen om beslutsfattarna har körkort

Permalänk
Medlem

Tänkte på en till fråga, det var en skylt med "förbud infart med fordon" osså var frågan

"Får en leverans transport åka förbi märket?" Jag tog nej, eftersom gatan är enkelriktad troligen och då kan även en leverans bil utgöra fara.. så får dom passera sådana märken eller ej ?

Uppskattar verkligen svar, klarade uppkörning idag och har teori omprov på måndag!

Permalänk
Medlem

Nej.. .nu är jag inte helt säker på detta men visst betyder den att ingen får köra förbi?
Och den har inget med att det är enkelriktat eller inte.

Skulle vara lättare om du kan länka till skyltarna med bilder om du har fler frågor

Permalänk
Medlem

Okok tack för svar ändå agonotheta... men "förbud infart med fordon" tror jag brukar användas tillsammans med enkeltiktad gata fast på andra sidan gatan då och riktat åt andra hållet.

Men jag har faktiskt en till fråga... jag har letat svar på denna ett tag men hittar inget!? vad får dimljus användas tillsammans med?

Vet att dimljus inte får användas med halvljus,varselljus. Men det får användas med parkeringsljus, men hur är det med helljus ? för det står ingenstans om dimljus + helljus!

Och jag måste verkligen veta i lagens form inte vad ni använder tack så mycket!

Permalänk
Medlem

wikipedia angående förbud mot infart:

Citat:

Förbud mot infart med fordon
Dessa skyltar förbjuder infart med alla typer av fordon. De sätts vanligen upp på gator där det är enkelriktat eller på olika former av vägar där trafiken enbart får gå i en enda riktning. De sätts då upp där enkelriktningen slutar och kan då åtföljas av anvisningsmärke för enkelriktad trafik där enkelriktningen börjar. Skylt för förbjuden infart kan även förekomma då en väg inte är enkelriktad, men då infart vid en viss plats på vägen trots det inte är lämplig. Avfarter från motorvägar har ofta denna skylt för att motverka att någon av misstag skulle köra på en motorväg i fel riktning.
Båda finns med i FN:s konvention, och den vänstra används i de flesta länder i Europa. Skylten brukar vara vit och röd eller gul och röd. Även USA använder en liknande skylt trots att man inte följer konventionen (snarare har Europa följt USA för denna skylt).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/1_2_2.svg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

wikipedia angående förbud mot infart:

Tack så mycket, då får INGET fordon passera alltså

Permalänk
Medlem

Min körlärare sa för flera år sen att man ska betrakta rondeller som en korsning. Ska man vänster så blinkar man vänster och byter till ytterfilen innan utfart. Dock körde vi mestadels 2fils rondeller med singelutfarter.

Varierar ju lite från rondell till rondell.

Vad som är helt regelrätt har jag dock inte en aning om, tror det knappt är någon ute på vägarna som vet det ärligt talat.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Ville bara tala om att ja fick 53 poäng idag och har klarat uppkörningen så nu har ja körkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Okok tack för svar ändå agonotheta... men "förbud infart med fordon" tror jag brukar användas tillsammans med enkeltiktad gata fast på andra sidan gatan då och riktat åt andra hållet.

Men jag har faktiskt en till fråga... jag har letat svar på denna ett tag men hittar inget!? vad får dimljus användas tillsammans med?

Vet att dimljus inte får användas med halvljus,varselljus. Men det får användas med parkeringsljus, men hur är det med helljus ? för det står ingenstans om dimljus + helljus!

Och jag måste verkligen veta i lagens form inte vad ni använder tack så mycket!

vid helljus får du ha hur många lampor du vill, du måste juh ändå släcka dem när du får möte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Grattis till körkortet, ta det vackert i trafiken nu! :=)

Rondeller är ytterligare ett bevis på att teori och praktik inte fungerar. Framför allt med tanke på att teorin ändrar sig hela tiden.

Lagen säger att man skall blinka när man åker UR en rondell, eller när man byter fil i den.
Trafikskolorna lär dock ut att man som Noxxer säger. Detta är egentligen helt fel och emot den rådande lagstiftningen.

Det är av den här anledningen som det blir så mycket strul med rondeller, alla gör på olika sätt.

Om Alla blinkade när de körde UR rondellen så skulle det inte finnas några problem. Om Alla blinkade åt det hållet de ska åka i rondellen så skulle det inte heller finnas några problem.

Mitt största hatobjekt just nu är den bilist som blinkar vänster i en rondell för att sedan inte blinka alls när denne kör ut. Jag skulle inte klaga om de införde dödsstraff för detta!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lajning:

Grattis till körkortet, ta det vackert i trafiken nu! :=)

Rondeller är ytterligare ett bevis på att teori och praktik inte fungerar. Framför allt med tanke på att teorin ändrar sig hela tiden.

Lagen säger att man skall blinka när man åker UR en rondell, eller när man byter fil i den.
Trafikskolorna lär dock ut att man som Noxxer säger. Detta är egentligen helt fel och emot den rådande lagstiftningen.

Det är av den här anledningen som det blir så mycket strul med rondeller, alla gör på olika sätt.

Om Alla blinkade när de körde UR rondellen så skulle det inte finnas några problem. Om Alla blinkade åt det hållet de ska åka i rondellen så skulle det inte heller finnas några problem.

Mitt största hatobjekt just nu är den bilist som blinkar vänster i en rondell för att sedan inte blinka alls när denne kör ut. Jag skulle inte klaga om de införde dödsstraff för detta!

Jag stör mig mer på de som aldrig blinkar så man inte vet om de ska rakt fram så det är ok att köra ut eller om de tänker svänga vänster mitt framför en. Istället blir man stående. Det är därför det vore så trevligt om man skulle blinka både innan och sen blinka ut också. Då vet man att alla bilar som kommer rakt fram som inte blinkar vänster ska av någonstans och det är fritt att köra. Nu vågar man inte chansa utan det blir massa onödigt väntande.

Att blinka ut fungerar väl som sagt i de där enorma rondellerna men nu finns det ju så många små att lagen är helt meningslös. Man hinner ju bara med ett blink och sen ska man svänga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Eller så gör man som 80% av alla med körkort i sverige, skiter i att blinka över huvudtaget.